Schuldgevoel

  • 11 August 2018
  • 3 reacties
  • 120 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hee allemaal,
Ik heb ooit mijn beste vriendin de schuld gegeven dat ze de reden was dat ik mezelt sneed. Natuurlijk harstikke belachelijk. Maarja. In die tijd zag ik alles en iedereen als een slecht iets. Ze heeft daardoor minstens een jaar last gehad van schuldgevoelens. Dat heeft ze me eerlijk verteld. Maar nu gaat ze zelf naar een psycholoog. En ik ben zoooooo bang dat het door mij komt. Ik had dat nooit tegen haar moeten zeggen, het eas niet eens waar. Maar ik was boos en voelde me nogal hopeloos. Ze zegt dat ze me het heeft vergeven, maar ik kan mezelf niet eens vergeven.....
Wat moet ik doen???

3 reacties

Heyy, ik heb ook een keer mensen van dingen beschuldigd die niet kloppen. En ik heb het nog steeds niet opgelost. Hetzelfde als jij. Ik heb mensen beschuldigd dat ze mij pestten en mij dood wilden, terwijl dat niet zo is. Ik wil dit ook oplossen, maar weet niet hoe. Ik ben al bijna een jaar bezig om een plan te maken om het te vertellen. Nog steeds niks... tja, soms denk ik 'laat maar zo, het is wel goed.' Dat is natuurlijk niet goed. Dus ja, ik heb hetzelfde (soortvan) en ben er nog steeds niet uit.
Fijn (niet bepaald fijn maar je snapt wat ik bedoel) dat ik niet de enige ben.

Xxx, alieke
Hoi

Je hebt ooit je beste vriendin de schuld gegeven van dat je je sneed. Vervolgens zat zij met onterechte schuldgevoelens.

Je ging door een moeilijke periode, en dan kan het gebeuren dat je dingen zegt die je niet meent. Ik vermoed dat je vriendin dat begrijpt.

Als ik het goed begrijp, heb je haar intussen verteld dat zij niet de oorzaak was van jouw pijn. Goed dat je haar dat duidelijk gemaakt hebt. Meer kan je niet doen. Je kan uitspraken niet terugnemen.

Je vriendin gaat naar een psycholoog, en je bent bang dat het door die beschuldiging komt. Het kan helpen om met je vriendin te bespreken dat je hier nog steeds mee zit. Op die manier kan zij uitleggen of dat het geval is, of dat er andere dingen spelen.

De beste manier waarop jij je vriendin kan helpen, is door haar te steunen. Je vriendin weet dat je die uitspraak niet meende. Nu ze dat weet, kan ze geholpen zijn met jouw steun, zeker als ze het zelf moeilijk heeft.

Groetjes
x
Hoi,

Eerlijk zijn is hier de oplossing. Start een gesprek met haar en vertel haar waar je mee zit. Luister naar elkaar en help onwaarheden en schuldgevoelens de wereld uit. Biecht op wat je te zeggen hebt.

Ik denk persoonlijk dat er bij jou vriendin meer aan de hand is dan dat schuldgevoel. Al kan het natuurlijk wel hebben bijgedragen.

Dus ik zou gaan praten met haar.

Gr. Pin

Reageer