Vraag

Relatie met God


Reputatie 6
Badge +5
  • Vaak actief
  • 302 reacties

Oké, dit wordt waarschijnlijk een chaotisch verhaal, maar ja :)

Ik ben dus opgegroeid in een kerk. In de Nederlands gereformeerde kerk om precies te zijn. Ik vond naar de kerk gaan nooit echt vervelend, behalve dat de diensten soms aan de lange kant waren, maar vooruit. Sinds een aantal jaar ga ik ook naar een soort catechisatie. Dit houdt in dat je met andere jongeren gaat praten over het geloof. Dit is echt heel erg leuk en ik heb daar goede vrienden en de leiding is ook heel lief en aardig. Ik voel me best wel op mijn gemak. Door deze bijeenkomsten leer ik ook veel mensen uit de kerk kennen, dus ik krijg veel contacten. Dit is allemaal heel positief. Ik merk alleen dat ik nu puur naar de kerk kom voor de mensen en de boodschap die tijdens de dienst wordt gedeeld interesseert me niet meer echt. 

Het komt er eigenlijk op neer dat ik echt twijfel aan mijn geloof. Geloof ik wel echt? Bestaat God wel echt? En het probleem hierbij is dat ik deel ben van de queer community. Ik merk gewoon heel erg dat er vanuit de kerk (soms) wordt gehaat op de LHBTI+ community en andersom. Ik sta hier dus tussenin. Ik valideer mijn seksuele geaardheid en wil dat zeker niet ontkennen. Ik ben best wel zelfverzekerd daarover. Maar het enige wat mij tegenhoudt is de kerk. Ik merk zeker dat er ook vanuit de kerk heel veel liefde komt. Er zijn een heel aantal mensen die het weten en iedereen reageerde tot nu toe heel lief en iedereen stelt zich open voor gesprek. Maar dat neemt niet weg dat wat er in de bijbel staat heel duidelijk is. 

Je zou kunnen zeggen van: "maar Cody, dan negeer je de bijbel toch en ditch je de kerk?” Ja, dat is dus wel een dingetje. Ik houd wel echt van de gemeente waar ik in zit en ik weet dat er ook een aantal gemeenteleden zijn die wel alles klakkeloos uit de bijbel overnemen, zeker in mijn leeftijdscategorie. Dus ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om de kerk op een laag pitje te zetten en ik ben ook gewoon bang voor God. Dit klinkt misschien wat bot, maar ik ben bang voor het oordeel. Is het menens wat er in de bijbel staat of is het gewoon een vage joodse wet? Zou het God wel echt zo boeien dat ik queer ben of gaat het hem meer om de liefde die ik geef aan mijn naasten? Er staat nergens in de 10 geboden dat queer zijn niet mag, maar het staat elders in de bijbel wel beschreven.

Het ding is dat ik niet echt een vraag heb. Ik zou gewoon advies willen van mensen die eventueel in een vergelijkbare situatie zitten. Ik ben namelijk wel benieuwd hoe ik ermee om zou kunnen gaan. Want het voelt raar om de kerk gewoon te laten, maar ik wil wel mezelf zijn, daar ben ik heel duidelijk in. 

Als je tot hier hebt gelezen, Bedankt! Ik waardeer dat heel erg <3

 

Lieve groetjes, Cody


13 reacties

Hey,

Ik ga je hier niet in helpen, maar ik wil wel zeggen dat je geen 2 goden kan dienen. Tenminste volgens bijbelse opvatting.

Niemand kan twee heren dienen, want hij zal òf de ene haten en de andere liefhebben, òf zich aan de ene hechten en de andere minachten; gij kunt niet God dienen èn Mammon

Matheus 6:24. Volgens mij.

Of je kiest voor het een of voor het ander, allebei is geen keuze.

Reputatie 7
Badge +17

Ik geloof totaal niet dus daar kan ik je niet mee helpen.

Er zijn wel kerken die, zoals het hoort, lhbti+ mensen wel accepteren. De Protestantse kerk is volgens mij best wel inclusief.  Misschien is dat iets voor je?

 

Reputatie 3
Badge +1

Als je denkt dat je ouders zullen accepteren, overleg met hen, dat kan goed helpen. Dat je niet zeker weet waarin je geloofd hebben meer mensen, maak je geen zorgen. Ik geloof zelf niet in God, maar je zou kunnen afwachten, toch? Als wat in de bijbel menens is, dan laat God je dat misschien weten. Maar wat Hij zegt kan niks veranderen dat je queer bent, en (het spijt me als dit je geloof beledigd) als Hik of zijn geloof je daarom discrimineert, dan zou ik niet trouw zijn aan je geloof.

Reputatie 6
Badge +5

Ik geloof totaal niet dus daar kan ik je niet mee helpen.

Er zijn wel kerken die, zoals het hoort, lhbti+ mensen wel accepteren. De Protestantse kerk is volgens mij best wel inclusief.  Misschien is dat iets voor je?

 

Mijn kerk is ook protestants en het is niet zo dat niemand accepteert. Heel veel mensen accepteren het wel gewoon. Maar meestal als je negatieve verhalen over de kerk hoort gaat het over de reformatorische kerken (de strenge zeg maar). Dit zijn de kerken die in het nieuws komen omdat ze homogenezing aanbieden of kerkdiensten organiseren tijdens de coronapandemie. De negatieve verhalen komen daar vandaan, maar daar ben ik geen onderdeel van. Dus ik zit al wel in de goede hoek.

Bedankt voor je antwoord :)

Reputatie 6
Badge +5

Als je denkt dat je ouders zullen accepteren, overleg met hen, dat kan goed helpen. Dat je niet zeker weet waarin je geloofd hebben meer mensen, maak je geen zorgen. Ik geloof zelf niet in God, maar je zou kunnen afwachten, toch? Als wat in de bijbel menens is, dan laat God je dat misschien weten. Maar wat Hij zegt kan niks veranderen dat je queer bent, en (het spijt me als dit je geloof beledigd) als Hik of zijn geloof je daarom discrimineert, dan zou ik niet trouw zijn aan je geloof.

Bedankt voor je antwoord! <3

Ik durf het niet echt te bespreken met mijn ouders. Niet omdat ze me niet accepteren, maar het voelt gewoon raar om erover te praten ofzo (?). Praten over seks en verliefdheid was sowieso al niet echt een ding in mijn kindertijd. Dus dat voelt gewoon tegenstrijdig. 

Maar ik denk dat ik gewoon even ga aankijken wat de tijd mij brengt. 

Groetjes :)

Reputatie 6
Badge +5

Hey,

Ik ga je hier niet in helpen, maar ik wil wel zeggen dat je geen 2 goden kan dienen. Tenminste volgens bijbelse opvatting.

Niemand kan twee heren dienen, want hij zal òf de ene haten en de andere liefhebben, òf zich aan de ene hechten en de andere minachten; gij kunt niet God dienen èn Mammon

Matheus 6:24. Volgens mij.

Of je kiest voor het een of voor het ander, allebei is geen keuze.

Maar je kan toch christen zijn en toch LHBTI+ accepteren? I mean, liefde is een deel van het geloof. Heb je naaste lief, dat is de hoofdlijn van de bijbel. Dan kan je toch niet alle leden van de LHBTI+ community skippen?

En even over dat Bijbelpassage, het gaat erover dat het leven hier op aarde uiteindelijk niet relevant is omdat het eeuwige leven hierna komt. Maar dat betekent niet dat ik hier op aarde moet zitten afwachten tot ik dood ga. Ik verdien ook gewoon aardse liefde, net als hetero mensen. Snap je een beetje wat ik bedoel? Aardse liefde hoeft geen afgod te zijn, dat is wat ik wil zeggen.

 

In ieder geval, bedankt voor je antwoord! <3

Maar je kan toch christen zijn en toch LHBTI+ accepteren? I mean, liefde is een deel van het geloof. Heb je naaste lief, dat is de hoofdlijn van de bijbel. Dan kan je toch niet alle leden van de LHBTI+ community skippen?

En even over dat Bijbelpassage, het gaat erover dat het leven hier op aarde uiteindelijk niet relevant is omdat het eeuwige leven hierna komt. Maar dat betekent niet dat ik hier op aarde moet zitten afwachten tot ik dood ga. Ik verdien ook gewoon aardse liefde, net als hetero mensen. Snap je een beetje wat ik bedoel? Aardse liefde hoeft geen afgod te zijn, dat is wat ik wil zeggen.

 

In ieder geval, bedankt voor je antwoord! <3

Nee, in de bijbel staat dat je geen christen kan zijn en toch LHBTI+ accepteren. Ik heb ook niks tegen de mensen zelf, maar wel tegen dat LHBTI+ gedoe. Je kan geen 2 goden dienen. Of je dient God volledig of je dient een afgod. De hoofdlijn van de bijbel is: Dien God in alles wat je doet! Ik zou alle leden van de LHBTI+ community skippen, gewoon omdat in de bijbel heel duidelijk staat dat het niet mag. Het leven op aarde is wel degelijk relevant, dit leven bepaalt wat er na de dood met je zal gebeuren. Tuurlijk verdien je liefde, iedereen verdient liefde, maar je moet je afvragen wat je wilt, want in de bijbel staat heel duidelijk wat er met dat soort mensen gaat gebeuren. Eerlijk gezegd begrijp ik de helft van je verhaal niet echt. Geloof in God heeft offers nodig, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik droeg vroeger 24/7 een vlecht en had oorbellen, dat heb ik allebei opgegeven, omdat in de bijbel staat dat dat niet mag. Ik heb ook zekers niks tegen jou als je dat dacht. Ik accepteer alle mensen, maar niet alle dingen(LHBTI+ bijvoorbeeld). Ik ben zelf ook heel zondig. Geen enkel mens is volmaakt gelukkig.

Je moet inderdaad niet hier op aarde gaan zitten wachten tot je dood bent, zijn we het i.i.g ergens over eens 😉 Je zet me aan het denken, is wel fijn.

Bedankt voor je tegen antwoord! Is opzich wel fijn.

 

 

Ik zou je aanraden om meer te leren over de Orthodoxe Kerk.

Het is vooral een moeilijke balans tussen het niet goedkeuren van homosexueel gedrag maar natuurlijk ook geen haat vertonen naar zulke mensen maar ze met liefde te behandelen. Hate the sin, love the sinner kent iedereen wel.

Seraphim Rose is een goed voorbeeld, zelf was hij in een homosexuele relatie met een andere man maar na het ontdekken van de Kerk heeft hij het totaal achter gelaten en is hij een monnik geworden die zeer veel belangerijke boeken heeft geschreven en door sommige mensen zelfs als een Heilige gezien word. (maar nog niet officieel door de Kerk heilig verklaar)

Badge

Hey! Zelf ben ik ook reformatorisch. Ga er open mee om, orthodoxe mensen zijn vaak heel gesloten, als je er open over praat gaat het soms vanzelf. Je moet misschien ook af en toe op internet een makkelijkere vertaling van de bijbel lezen. Dat zal je helpen om de bijbel beter te begrijpen 

Doeii!

Laat je licht schijnen dat de mensen je goede werken zien, en de Vader in de hemel mogen verheerlijken 

Reputatie 2
Badge

Meschien helpt het om eens te kijken naar de tentoonstelling: DAVID

 

Reputatie 7
Badge +11

Wat een ingewikkeld verhaal ja.

Het is al een paar maanden geleden. Heb je een update?

Ik geloof zelf ook niet, maar ik denk dat er misschien wel een God bestaat. Maar ik vind dat je prima queer kan zijn en naar de kerk gaan. 

Maar doe vooral wat goed voelt voor jou!

Liefs,

        M.

Reputatie 7
Badge +14

Hey! Volgens mij zijn vooral de remonstranten en doopsgezinden heel open over lhbtiq+. De remonstranten trouwden als gay en lesbi paren in 1986 ofzo. Dus daar kun je je zeker thuis voelen.

Liefs, Tover xxx

Reputatie 6
Badge +5

Wat een ingewikkeld verhaal ja.

Het is al een paar maanden geleden. Heb je een update?

Ik geloof zelf ook niet, maar ik denk dat er misschien wel een God bestaat. Maar ik vind dat je prima queer kan zijn en naar de kerk gaan. 

Maar doe vooral wat goed voelt voor jou!

Liefs,

        M.

Hoi! sorry, ik weet niet of je dit nog leest, aangezien je dit twee maanden geleden gepost hebt, maar ik wil wel even een update geven :)

 

Ik ben inmiddels ook uit de kast naar mijn jeugdleider uit de kerk en hij deed er heel chill over, hij is zelf ook wel open-minded. Daarnaast heb ik er een gesprek met een docent over gehad (hij is zelf ook gay) en hij had zoiets van “ja, je moet ook zelf een beetje invulling geven aan het geloof. Dat je daarbij soms stroeve reacties krijgt vanuit de gemeente, is maar zo.” Hij snapte ook wel dat die veroordeling niet leuk is, maar dat je dus ook zeker zelf op zoek moet gaan naar hoe je je geloof vorm geeft. Je kan zegmaar "van de wereld” zijn, maar ook gelovig. Dus dat heb ik nu aangenomen en het gaat eigenlijk een stuk beter!

 

Dus dat is de update denk ik :)

 

groetjesss

Reageer