Vraag

praten met vrienden

  • 7 January 2024
  • 2 reacties
  • 74 Bekeken

Reputatie 1
Badge

Hoi iedereen,

Ik ben nieuw op het forum en ik hoop dat iemand mij advies zou kunnen geven.

Ik heb namelijk sinds een tijdje problemen met eten, ik heb nooit een gezonde relatie met voeding gehad maar nu is het wel extreem. Het plan is ook dat ik over een tijdje in behandeling ga bij een kliniek omdat ik in korte tijd zeer veel ben afgevallen en mijn menstruatie uit blijft. Mijn dilemma is of ik dit aan mijn vrienden moet vertellen, 1 goede vriendin weet er al van omdat ze hetzelfde heeft meegemaakt en ze mij ook heel erg helpt en steunt waar nodig. Maar ik merk ook dat ik bij andere vrienden in moeilijke situaties kom door mijn eetproblemen, zo was ik laatst met een vriendengroep gaan logeren en daar was veel negativiteit over lichamen en eten. Dit helpt mij absoluut niet om een goede relatie tot eten op te bouwen maar dat durfde ik niet te zeggen omdat ik bang was dat we het dan alleen nog maar over mij gingen hebben en dat ze helemaal anders naar me zouden gaan kijken. 

Moet ik het dus met vrienden over mijn situatie hebben en zo ja, moet ik het dan juist tegen de mensen zeggen die mij goede gevoelens bij eten geven of tegen de mensen die mij slechte gevoelens geven bij eten?


2 reacties

Badge

Heyy,

Aawh wat vervelend dat je daar zo’n last van hebt. Ik hoop heel erg dat de behandeling voor je gaat werken! Ik snap dat je het lastig vind om te beslissen aan wie wel en wie niet je zoiets persoonlijks wil vertellen. Wanneer je vrienden op een slechte manier over lichamen en eten praten, kan je natuurlijk aangeven dat je je niet zo fijn voelt bij het gesprek. Je moet heel erg kijken naar je eigen behoeften en grenzen. Je hoeft hun niet het hele verhaal te vertellen. Als jij simpelweg iets zegt over jouw gevoelens op zo’n moment, en zij dat serieus nemen, dan zullen ze er over op houden. Ik hoop dat dit helpt en als je nog vragen hebt, hoor ik het graag!

Liefs,

<3

Reputatie 1
Badge

hooiiiii

 

je moet altijd je gevoelens delen met je vrienden, zij snappen dat vast

 

je kan hettttxxx

Reageer