piekeren, nadenken, diepe emoties, hoogbegaafd

  • 11 May 2020
  • 5 reacties
  • 250 Bekeken

Badge

Hoi, 

 

Ik ben Femke en ik heb een groot probleem. Mijn hoofd en de rest van mij staat geen seconde stil. Bij alles wat ik om me heen zie bedenk ik vragen en oplossingen en altijd iets aan mij beweegt. Vaak mijn handen of ogen. Ikzelf vind dit verschrikkelijk irritant en weet niet wat ik eraan moet doen. Ik heb het er al wel eens met mijn ouders over gehad, maar alleen oppervlakkig. Ik denk na over heel veel complexe zaken en ik word er gek van. Nu ik thuis onderwijs volg gaat het wel stukken beter, maar ik ben doodsbang dat we 2 juni weer naar school moeten. In vergelijking tot anderen lijkt het alsof ik hele heftige emoties ervaar. Ik ben helemaal gek op voetbal maar ik haat school. Als ik zoiets zeg dan krijg ik vaak als antwoord dat ik niet zo raar moet doen, of dat iedereen dat heeft maar zo voel ik het niet. Ik voel echte haat en angst van binnen als ik alleen al maar aan school denk. Dan krijg ik buikpijn en voel ik me misselijk. Dan ga ik daar ook weer over na denken en word ik helemaal gek! sommige mensen zeggen dat het komt doordat ik hoogbegaafd ben. Dat zou kunnen, maar dan denken ze dat het opgelost is. Door het een oorzaak te geven is het nog niet over, maar is het nog steeds even erg.

Kan iemand helpen of heeft er iemand tips?


5 reacties

Hey Femke

 

Er dwarrelt een hoop drukte rond in je hoofd. Dat moet niet prettig zijn. Heb je al eens geprobeerd om hetgeen dat in je omgaat neer te schrijven? Neem er gerust een velletje papier bij, en kribbel maar neer wat er speelt. Dat mag zo chaotisch als je nodig hebt. Eventueel kan je het velletje papier na afloop verscheuren. 

 

Over school. Zou je naar je mentor of een leerlingenbegeleider toe durven? Die haat naar school gecombineerd met die buikpijn lijken me echt niet fijn. En inderdaad; enkel te horen krijgen dat je hoogbegaafd bent helpt niet, als er geen verdere hulp en info bij komt kijken. Wie weet kan school je die hulp wel bieden. 

 

Besteed gerust maar tijd aan de dingen die je leuk vindt, voetballen bijvoorbeeld. Daar haal je positieve energie uit. Die energie kan je dan weer gebruiken voor (school)taken. 

 

Gr. Kenshin

Badge

Hoi, 

 

Ik herken dit wel bij mezelf, die emoties. Zelf ben ik ook hoogbegaafd en ik heb vaak gelezen dat het nadenken over alles een kenmerk van hoogbegaafdheid is, net als de heftige emoties. Dat hoort er dus helaas bij. Ik ben dan ook vaak heel vrolijk of juist heel somber. Vaak hoor ik ook dat ik me aanstel, maar vanbinnen voelt het dan niet zo. 

Ik kan je wel aanraden om er met anderen over te praten, want dan begrijpen ze je misschien beter. Denk hierbij aan mensen die je vertrouwt. Vertel ze waarom je school zo vervelend vindt, en zoek samen naar een oplossing. Want school is een groot onderdeel van je leven, dus het moet wel (een beetje) leuk zijn (Ik weet er alles van...).

Hoe gaat het nu, nu de scholen weer open zijn? Vind je school nog steeds vervelend, en komt dat dan door het leren of het sociale? 

(Gelukkig zitten er ook heel veel leuke kanten aan hoogbegaafdheid, probeer daar ook aan te denken!)

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

Gr

Meer slapen.

Ik ben hoogbegaafd en autistisch en bij mij komen de maalstromen los na het avondeten. Misschien herkent iemand dit?

Reputatie 7
Badge +19

Yo Femke,

ik herken alles wat je zegt. Is grappig om te lezen ook al is het inderdaad helemaal niet fijn.

Zoals er al gezegd is zou je idd met iemand kunnen praten. Kan uit je omgeving maar wat mij wel helpt is praten met een psycholoog. Hij/zij heeft ook meer kennis over hoogbegaafdheid en gevoelens etc. 
 

en blijf leuke dingen doen!

Badge

Hoi ik ben veerle en ik ben ik hoogbegaaft ik heb een moeder die kanker heeft ik poejer ook er over en ik ben vaak verdrietig en ik kan lastig met mijn gebroekens om gaan en ik heb ook moeite met vriendinen maken

Reageer