Paniekaanvallen

  • 23 March 2021
  • 3 reacties
  • 117 Bekeken

Badge

Hey 🆘️,

 Ik heb echt heel veel last van paniekaanvallen en ik dacht het wel over zou zijn, maar niet dus ik word er steeds banger van. Ik heb ze ook best vaak op school gehad en mensen denken dat ik me aanstel omdat ik meestal moet huilen. Ik denk zelf dat dit ook door mijn erge faalangst komt, maar ik weet het niet zeker.. ook denk ik dst het allemaal komt door stress, maar of dat zo is weet ik ook niet. Ik weet niet wat ik moet doen en ik durf er niet met iemand erover te praten want dat kan ik niet, over mijn problemen praten. Ik wil al helemaal niet met mijn ouders hierover praten omdat ze het toch niet begrijpen :/  Wat moet ik doen?

 

-Lmfao


3 reacties

Reputatie 7
Badge +19

Heey,

Wat vervelend dat je last hebt van paniekaanvallen. Ik heb zelf ook last van paniekaanvallen, dus ik begrijp je goed.

Je zegt zelf al dat je niet wilt praten over je problemen maar ik denk dat dat wel echt helpend kan zijn. Het zou goed zijn om met iemand te praten bijvoorbeeld: je ouders, mentor, docent, familielid, vriend(in), iemand anders die je vertrouwd. Zij kunnen jou helpen hierbij. Het lijkt mij ook een handig idee om het aan je mentor te vertellen zodat hij/zij er rekening mee kan houden aangezien het vaak op school gebeurt. Hij/zij kan het met andere docenten bespreken. Je kan bijvoorbeeld afspraken maken dat als je een paniekaanval hebt je bijvoorbeeld even uit de les mag, wat voor jezelf mag doen of iets anders wat jou helpt. Je kan ook naar de huisarts gaan, hij/zij kan jou helpen en eventueel doorverwijzen naar iemand die er meer verstand van heeft.

Voorbeelden van dingen die je kan doen als je een paniekaanval hebt:

  • ademhalingsoefeningen. Je kan bijvoorbeeld 3 seconden inademen en 6 seconden uitademen. 
  • wat water drinken.
  • mindfulness. Dit kan je helpen om wat rustiger te worden en je terugbrengen naar het hier en nu. Je kan apps downloaden op je telefoon. Bijvoorbeeld: de mindfulness app of VGZ mindfulness coach app.
  • maak een wandeling buiten.
  • ga met iemand praten.
  • doe iets waardoor je afgeleid raakt. Bijvoorbeeld: hardop lezen, schrijven, zingen, tekenen, iets anders wat je leuk vindt.
  • ga sporten.

Een paniekaanval stopt vanzelf weer. Het lijkt misschien een lange tijd maar het duurt vaak niet langer dan 1,5 uur. Daarnaast is het goed om te weten dat het niet gevaarlijk is, zelf niet als je lichamelijke klachten hebt tijdens de aanval. Je gaat niet dood.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Ik wens je veel succes en sterkte!!!

 

joeeeeeee

Badge

@jaivy Ik ben je heel erg dankbaar💕 Ik heb er veel aangehad! Ik heb mijn mentor gesproken en we hebben afspraken gemaakt :) En je tips helpen me enorm☺️ Ik ben je echt eeuwig dankbaar❤ 

 

~ adios :)

Reputatie 2
Badge +3

hey heyy,

Zelf had ik ook last van paniekaanvallen wat mij hielp was heel erg letten op me ademhaling en me focussen op 1 ding. Ook is het belangerijk om erover te praten mischien met een vertrouwens persoon. 

 

liefs mij xx

 

De tekst is aangepast door De Kindertelefoon i.v.m. forumregel 8a

Reageer