Vraag

oorlog rusland

  • 24 February 2022
  • 8 reacties
  • 267 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Op dit moment is rusland Oekraïne al binnen gevallen helaas wat voor gevolgen gaat dit hebben voor de wereld. Is het mogelijk dat China zich bemoeid en europa ook en dat het gekkenhuis word of blijft Europa hier buiten en word het opgelost. 100% zeker weet niemand het. Maar wat zijn de meningen wat zit er wel een beetje mee


8 reacties

Tja, het is natuurlijk heel onzeker allemaal. Het is natuurlijk maar net wat Poetin in zijn hoofd haalt. Wat ik vanmiddag hoorde, was dat Poetin de regering in Oekraïne omver wilt werpen en te zorgen dat daar een nieuwe, Russisch gezinde, regering komt zodat hij met deze marionetten in andere land ook macht kan uitoefenen. Hetzelfde gebeurt eigenlijk in Wit-Rusland (Belarus). Dit lijkt me op zich een aannemelijke theorie maar het is natuurlijk ook mogelijk dat Oekraïne hierna helemaal opgeheven wordt. Dat blijft afwachten.

De gevolgen voor ons en de rest van de wereld zijn te verdelen in twee categorieën: Economisch en veiligheid. Omdat Oekraïne geen lid is van de NAVO zullen wij geen militaire steun bieden. Wij zijn op het moment dus niet in oorlog met Rusland. Maar wanneer Poetin door walst naar Estland, Letland, Litouwen, Polen, Slowakije of Hongarije (dit zijn wel NAVO-lidstaten) treedt NAVO artikel 5 in werking. Dit betekent dat de aanval op deze lidstaat wordt beschouwd als een aanval op de NAVO waardoor elke lidstaat verplicht is mee te vechten. Dit zou je dan idd een wereldoorlog worden, maar zover is het gelukkig nog niet.

Wat wel gevolgen gaat hebben, zijn de sancties die, onder andere, de EU hebben afgekondigd. Dit zijn economisch sancties die bijvoorbeeld de handel met Rusland beperken of verbieden om de Russische Economie zwaar te treffen. Dit zal echter ook gevolgen voor ons hebben, bijvoorbeeld stijgende gasprijzen, stijgende energieprijzen, tekort aan grondstoffen, etc. Hoe erg dit precies wordt en hoe we dat gaan oplossen is nog afwachten, maar feit is dat deze oorlog voor niemand goed uitpakt.

Nog even terugkomend op jouw vraag of China zich ermee gaat bemoeien; Vooralsnog houdt China zich een beetje op de achtergrond. Ze hebben gezegd dat ze hopen op een diplomatieke oplossing: “De deur naar een vreedzame oplossing is nog niet helemaal dicht en mag ook nooit gesloten worden". Ze hebben het gedrag van Rusland niet veroordeeld, maar ook niet ‘goedgekeurd’ zoals sommige landen als bijvoorbeeld Venezuela. Dit komt onder andere omdat Oekraïne ook belangrijk is voor China. Daardoor is het voor hen nu onverstandig zich expliciet uit te spreken.

China is wel een belangrijke bondgenoot van Rusland. Door samenwerking met China neemt de afhankelijkheid van Europa af en doen de sancties minder pijn. Zo komt het stopzetten van Nord Stream 2 bijvoorbeeld minder hard aan door Chinese gasdeals ter waarde van 117 miljard dollar.

China wordt al wel gewaarschuwd door het Westen anders zijn sancties voor China ook aanstaande. 

Tja, het is natuurlijk heel onzeker allemaal. Het is natuurlijk maar net wat Poetin in zijn hoofd haalt. Wat ik vanmiddag hoorde, was dat Poetin de regering in Oekraïne omver wilt werpen en te zorgen dat daar een nieuwe, Russisch gezinde, regering komt zodat hij met deze marionetten in andere land ook macht kan uitoefenen. Hetzelfde gebeurt eigenlijk in Wit-Rusland (Belarus). Dit lijkt me op zich een aannemelijke theorie maar het is natuurlijk ook mogelijk dat Oekraïne hierna helemaal opgeheven wordt. Dat blijft afwachten.

De gevolgen voor ons en de rest van de wereld zijn te verdelen in twee categorieën: Economisch en veiligheid. Omdat Oekraïne geen lid is van de NAVO zullen wij geen militaire steun bieden. Wij zijn op het moment dus niet in oorlog met Rusland. Maar wanneer Poetin door walst naar Estland, Letland, Litouwen, Polen, Slowakije of Hongarije (dit zijn wel NAVO-lidstaten) treedt NAVO artikel 5 in werking. Dit betekent dat de aanval op deze lidstaat wordt beschouwd als een aanval op de NAVO waardoor elke lidstaat verplicht is mee te vechten. Dit zou je dan idd een wereldoorlog worden, maar zover is het gelukkig nog niet.

Wat wel gevolgen gaat hebben, zijn de sancties die, onder andere, de EU hebben afgekondigd. Dit zijn economisch sancties die bijvoorbeeld de handel met Rusland beperken of verbieden om de Russische Economie zwaar te treffen. Dit zal echter ook gevolgen voor ons hebben, bijvoorbeeld stijgende gasprijzen, stijgende energieprijzen, tekort aan grondstoffen, etc. Hoe erg dit precies wordt en hoe we dat gaan oplossen is nog afwachten, maar feit is dat deze oorlog voor niemand goed uitpakt.

Nog even terugkomend op jouw vraag of China zich ermee gaat bemoeien; Vooralsnog houdt China zich een beetje op de achtergrond. Ze hebben gezegd dat ze hopen op een diplomatieke oplossing: “De deur naar een vreedzame oplossing is nog niet helemaal dicht en mag ook nooit gesloten worden". Ze hebben het gedrag van Rusland niet veroordeeld, maar ook niet ‘goedgekeurd’ zoals sommige landen als bijvoorbeeld Venezuela. Dit komt onder andere omdat Oekraïne ook belangrijk is voor China. Daardoor is het voor hen nu onverstandig zich expliciet uit te spreken.

China is wel een belangrijke bondgenoot van Rusland. Door samenwerking met China neemt de afhankelijkheid van Europa af en doen de sancties minder pijn. Zo komt het stopzetten van Nord Stream 2 bijvoorbeeld minder hard aan door Chinese gasdeals ter waarde van 117 miljard dollar.

China wordt al wel gewaarschuwd door het Westen anders zijn sancties voor China ook aanstaande. 

Bedankt voor de goede reactie maar denkt u persoonlijk dat hier in Nederlands een oorlog komt?

Reputatie 7
Badge +17

Hoi ik weet er nog niet zoveel van als xLisa kan vertellen ( echt knappe uitleg !)  maar ik denk dat Nederland niet in een oorlog komt. Die Poetin weet precies hoe ver die kan gaan en hij zal nooit de Navo aanvallen want dat gaat zelfs  Rusland niet winnen.  maar het is wel heel eng. Ik las wel dat China iets heeft gezegd dat ze ook niet blij zijn en er is misschien 1 positief ding . En dat is dat de europese landen elkaar nu wel helpen met hun legers en vliegtuigen. Maar Oekraine staat er alleen voor en ik heb medelijden met al die mensen daar.

Grzt liefs Julian X

Haii

De kans is denk ik vrij klein dat er oorlog komt bij ons. (Don’t be mad als ik verkeerd denk). Kijk, ooit werd de NAVO opgericht. NAVO staat voor Noord Atlantische VerdragsOrganisatie. Als ik het goed begrijp zijn de NAVO-lidstaten een groep landen die elkaar militaire steun bieden indien nodig. Ooit werd aan Rusland beloofd dat Oekraïne niet tot de NAVO mocht toetreden (dit heeft een verleden i.v.m. de Sovjet-Unie).

Nu zijn er ideeën om Oekraïne toe te laten tot de NAVO. Rusland vindt dat geen aangenaam idee, omdat de NAVO dan nog dichter tegen de Russen zitten. Poetin is momenteel dan wel van plan om Oekraïne over te nemen, de kans dat hij een NAVO-lidstaat binnenvalt is klein. Poetin is niet dom, hij weet dat, wanneer hij Estland, Letland, Litouwen ofzo binnenvalt, hij in feite ook de NAVO binnenvalt. In dat geval zullen ook de Belgische, Nederlandse, Amerikaanse,… militairen tegen de Russen gaan vechten. De kans dat dat gebeurd lijkt me vrij klein.

Je kunt alles een beetje volgen op nieuwssites. Ik kijk heel vaak op vrtnws.be, dat is een Belgische site die updates houdt over de situatie daar. Geloof niet zomaar wat je ziet op tiktok of facebook, want daar kunnen mensen zeggen wat ze willen.

Als je je hier zorgen over maakt, kun je daarover praten met je ouders of iemand op school. Het is vrij normaal dat je je zorgen maakt hoor, doe ik ook wel.

hey :slight_smile:

ik heb ook dezelfde gevoel 

ik ben zelf ook heel erg bang :grimacing:

maar ik denk dat het snel zou stoppen

want Rusland vecht al heel erg lang

Rusland is nooit gestopt met vechten

maar Nederland al lang gestopt

je kan altijd met een vertrouwenspersoon praten

 

Zelle

Reputatie 7
Badge +17

Maar het is allemaal wel eng. En ik vind die mensen zo zielig en die kinderen met hun knuffeltje die dan vluchten echt heel zielig 😢

Liefs Julian X

Reputatie 7
Badge +7

Poetin wilt alleen zijn landen terug en dat is waar ook want Oekraïne is van Rusland dus 

Reputatie 7
Badge +17

Nouja, @MCES  ongeveer zo,  want het was van de Sovjet unie en toen werd het zelfstandig maar je hebt wel gelijk dat hij vind dat het van hun is :) maar eigenlijk is het dus niet van Rusland . Ze willen erz elf iig niet bij horen.,

Liefs Julian X

 

Reageer