Vraag

Onzekerheid

  • 18 July 2023
  • 6 reacties
  • 167 Bekeken

Badge

Hii

 

Ik ben een jongen van 12 in leerjaar VWO 1. Ik heb de laatste maanden dat ik vaak moet huilen en dat ik erg onzeker ben over een bepaald aantal dingen van mijn lichaam. Op school wordt het niet beter, soms (2x per week) zeggen  mensen weleens stomme opmerkingen over mij. Ik hield me aan het begin van het jaar er niet mee bezig, todat ik naar mezelf begon te kijken. Ik vind mezelf dik en ik heb een best groot voorhoofd.  Ik voel me daar best rot over en het maakt me dagen echt stukken slechter. Ik voel me echt onzeker. Ik weet dat jullie gaan zeggen dat ik erover moet praten of dat ik me niet zo erover aanstellen, maar dat vind ik moeilijk omdat ik elke keer in de spiegel weer mezelf zie en dat ik denk dat ik weer er slecht uitzie. Hoort dit bij mijn leeftijd en hebben jullie dit ook?  En hebben jullie nog verder tips? 

 

Gelukkig heb ik nu wel lekker vakantie dus ik hoop dat ik dan een beetje kan onspannen. 


6 reacties

Reputatie 3
Badge

hey,

 

toen ik jou leeftijd was had ik precies hetzelfde, in de brugklas ging ik pas in de spiegel kijken over hoe ik eruit zag. ik was ook vrij onzeker en heb het maar soort van geaccepteerd, je kan vaak niet veel veranderen aan hoe je eruit ziet, je bent immers nog aan het begin van je pubertijd dus er zal vast nog een hele hoop veranderen. je zou eventueel kunnen proberen iets af te vallen maar ik was ook vrij "dik" maar daar ben ik nu al helemaal vanaf zonder te sporten of iets dergelijks gelukkig. het hoort bij de leeftijd :/

 

ik wens je veel succes makker, ik geloof in je!

Reputatie 7
Badge +11

Hoi @Anoniem 937005, ik heb dit ook een paar maanden terug gehad (was net 13), wel minder erg gelukkig als jij :)

Ik weet dat jullie gaan zeggen dat ik erover moet praten of dat ik me niet zo erover aanstellen, maar dat vind ik moeilijk omdat ik elke keer in de spiegel weer mezelf zie en dat ik denk dat ik weer er slecht uitzie. 

Hoe lastig het ook is, erover praten is een goede optie

Hoort dit bij mijn leeftijd en hebben jullie dit ook?  En hebben jullie nog verder tips? 

Gelukkig heb ik nu wel lekker vakantie dus ik hoop dat ik dan een beetje kan onspannen. 

Dit hebben veel mensen wel in de puberteit, dus het hoort bij je leeftijd hoor. tips: probeer leuke dingen te doen, misschien helpt hulp van vrienden of familie of van een professional. 

Nou ik wens je een leuke vakantie dan :)

Groetjes, @Monkeyboy69

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Anoniem 937005,

 

Goeie tips al hierboven, dus geen idee of mijn reactie nog iets toevoegt, maar ja, kijk maar 😉

 

Wat jij voelt is echt, dus niemand zou dan mogen zeggen dat jij je aanstelt.

Soms doen woorden meer pijn dan een klap ofzo. Een klap doet misschien ook wel even pijn, maar daarna is het weer over, maar woorden kunnen meer pijn doen, vind ik dan. Soms  gaat het beter als ze geen vervelende dingen zeggen, maar soms kan het na een paar van die woorden weer gelijk terug pijn doen...stom hè, dat het soms zo werkt

Toen ik 12 was had ik een keertje een ongeluk gehad en toen was één oor een beetje verbrand en een stukje haar ook weggebrand en dat deed ook best wel pijn, maar na een tijdje was de wond genezen en zag je nog wel dat mijn oor verbrand is en dat kale plekje, maar toen deed het op zich geen pijn meer.

Toen ik weer naar school ging waren er kinderen die me er mee gingen pesten. Misschien niet echt expres,  maar dan gingen ze kale of brandwond roepen ofzo en toen had ik er meer pijn van, wel andere pijn, pijn door het schelden of door wat ze zeiden bedoel ik, dus ik snap jou wel.

Toen ging ik er zelf ook veel meer naar kijken en vond ik mijn oor steeds lelijker, terwijl ik eerst blij was dat het na het ongeluk steeds beter ging  en de pijn van de wond wegging.

Maar toen had de kapper gezegd dat als ie mijn haar een beetje anders ging knippen en ik het ook een beetje langer liet groeien dat je dat plekje dan bijna niet meer kon zien en dat vond ik wel een goed idee en heb ik mijn iets langer en in een andere coup gedaan.

Dus, soms kun je er ook iets aan doen, niet omdat die anderen zeggen dat dat moet, maar omdat  je dat zelf wil en je je daardoor ook beter gaat voelen.

Ik denk niet dat er echt iets mis is met jouw voorhoofd en alles wat er in zit, want je zit op het VWO, dus je bent niet dom.

Maar ja, als iemand zegt dat je een groot voorhoofd hebt en ze zeggen het maar vaak genoeg, dan ga je op een gegeven moment zelf geloven dat het waar is, terwijl je die 12 jaar daarvoor dat niet dacht en niemand er ook iets over heeft gezegd. Ook weer zoiets stoms.

Ik ga binnenkort mijn haar heel anders doen, gewoon omdat ik dat leuk vind en jij zou, als je dat wil en leuk vind ook je haar een beetje anders kunnen doen. Niet, omdat het moet, maar gewoon als jij het leuk vindt. Er zijn voetballers en bekende zangers die elke paar maanden hun haar heel anders doen, omdat ze dat leuk vinden en gewoon iets nieuws willen.

Het is toch (bijna)  vakantie, dus je zou als je binnenkort toch weer eens naar de kapper 'moet’ een ander cool kapsel kunnen nemen. Dan ben jij er tegen de tijd dat het weer school is al aan gewend en is het wel cool als je met je andere haar na de vakantie naar school gaat.

Verder gebeurt er van alles in de puberteit, met hormonen enzo, ingewikkeld gedoe, maar dan gaat er van alles groeien en je stem wordt als MickeyMouse hahaha, maar na een tijdje is je stem een beetje lager en klinkt ie gwn weer cool, terwijl ik mijn hele leven als MickeyMouse blijf praten 😂 

Je gaat in de puberteit in de lengte best veel groeien en vaak kan je dan ook ineens dunner worden of gaan lijken. Je krijgt ook meer spieren en dan ga je er vanzelf anders uitzien in de puberteit, maar als je alleen maar zou gaan gamen en de hele dag chips eten en cola drinken dan kun je wel wat dikker worden, maar das logisch. Gewoon normaal eten is goed, je hoeft niet ineens heel weinig te gaan eten, want dat is niet goed. Ik denk dat ze thuis wel weten wat goed is en wat niet en dat je dat zelf ook wel weet, dus dat gaat vast wel goed komen.

Ik ben 15 en ik huil af en te nog steeds, omdat sommige dingen me raken, misschien zijn jij en ik gewoon wat gevoeliger, maar volgens mij is daar niks mis mee. Het is wel goed als je je gevoelens kwijt kunt en ik huil niet meer om wat anderen zeggen, nou ja, bijna nooit meer, want sommige dingen kunnen je altijd raken.

Ik ben gewoon zoveel mogelijk met leuke kinderen om gegaan, lekker voetballen of gamen en leuke dingen doen.

 

Nou ja, ik hoop dat iets aan dit hele lange, saaie 😴 verhaal hebt en ik wens je net als @Monkeyboy69  en iedereen hier een fijne vakantie...lekker ff geen huiswerk

 

Gr. MickeyMouse

@MickeyMouse 

 

Reputatie 7
Badge +9

natuurlijk gaan we niet zeggen dat je je aanstelt. ik snap precies wat je bedoelt. mensen die zeggen dat je dik bent, hoe lelijk je bent of hoe dom je bent. gewoon negeren en je kan proberen spiegels ontwijken. je kan make-up proberen maar ik twijfel of je dat wilt. ik denk dat echt elke tiener/puber dit heeft. zelfs de pesters.

zeg elke dag tegen jezelf dat je prachtig bent. stel je voor dat je in de finale bent van een mode wedstrijd en de andere is gewoon een klasgenoot ofzo. je kan ook een random naam kiezen. stel je voor dat de gene die het hardste zegt dat je lelijk bent dat die in de eerste ronde is afgevallen. het publiek mag stemmen op hun favo. en daaruit kom jij! want je bent prachtig wat je ook doet.

Reputatie 2
Badge

Hey man,

 

Zelf ook meegemaakt, negeren is het beste... maar is niet altijd mogelijk, ik was op gegeven moment zover dat ik er zelf grapjes bij verzon... op een gegeven houd het wel op.

Reputatie 7
Badge +19

Hoi hoi, ik sluit me bij de anderen aan. En ik was in de brug ook soms best onzeker. Ook nu nog wel hoor. Hoe kom ik over, doe ik niet dom? Trok me het heel erg aan als ik opviel of voor schut ging enzo.  Het hoort er bij denk ik. En huilen mag ! Doe ik ook wel eens.  Maar je gaat je zeker weten snel beter en zekerder en sterker voelen. De tips van de anderen helpen je daar vast bij. En intussen een fijne vakantie en genieten ! 😉

Groetjes liefs Tartan X 

Reageer