Vraag

Mijn vriendin probeerde zelfmoord te plegen en belde me op

  • 5 January 2018
  • 4 reacties
  • 229 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Een paar maanden geleden probeerde mijn vriendin zelfmoord te plegen. Ik wist al dat ze depressief was en al vaak zelfmoordneigingen had gehad. Toch was die dag een enorme shock voor me. Ze belde me, een uur nadat school was afgelopen, in tranen en vroeg waarom ik van haar hield. Ze zei dat ze geen redenen meer wist waarom ze geen zelfmoord zou plegen en zei dat ze het ieder moment kon gaan doen. Ik raakte in paniek. Mijn rustige dag werd plotseling verstoord door dit alles. Ik probeerde haar te kalmeren en probeerde zelf kalm te blijven. Ik zei dat ik van haar hield en dat als ze niet voor zichzelf wilde blijven, ze dat dan maar voor mij moest doen omdat ik het mezelf nooit zou vergeven als ik haar niet uit de zelfmoord zou kunnen praten. Dat het zou voelen alsof ik verantwoordelijk was voor haar dood. Ik moest huilen, maar ik hield de tranen binnen omdat ik wist dat in paniek raken de situatie voor ons beiden erger zou maken. Dus in plaats daarvan kreeg ik spontaan enorme hoofdpijn en ging ik trillen en klappertanden, erger dan ooit. Maar ik moest rustig blijven. Ook al deed ik maar alsof. Ze kalmeerde wat en na een tijdje te hebben negepraat hingen we op. Normaal vertel ik werkelijk alles wat er gebeurd, zelf de kleinste en meest onnodige dingen aan mijn ouders. Maar op een of andere manier kon ik er niet over praten. Ik vertelde dit alles aan mijn beste vriend. Hij is tot op dit moment nogsteeds de enige die weet dat dit heeft plaatsgevonden. Sinds dat moment heb ik last van obsessieve gedachten, dwangneuroses, depressies en paniekaanvallen. Ik kan deze redelijk goed onder controle houden, maar soms gaat het fout en barst ik uit het niets in tranen uit of word ik enorm boos. Ik ben een tijd naar een psycholoog geweest. Ik dacht dat de klachten veroorzaakt werden door de stress op school, door de vele proefwerken en de hoge normeringen. Maar ik ik 2017 nog eens goed doorga in mijn hoofd realiseer ik me pas dat de oorzaak waarschijnlijk heel ergens anders ligt. Hoe moet ik hiermee omgaan?

Met vriendelijke groet.

4 reacties

Hoi Yura dit is erg schokkend om te horen het lijkt mij het beste om er met je vriendin en je ouders en haar ouders over te praten
Grt Bram
Hey Yura,

Wat een ongelofelijk zwaar moment moet dat geweest zijn en wat heb je je er knap doorheen geslagen, dus allereerst respect voor je moed om dit te delen en je vriendin zo te hebben geholpen. Ik denk dat Bram222 zeker een goed punt heeft. Daarnaast lijkt het me handig dit met een psycholoog of andere psychologische hulpverlening te bespreken, omdat deze ervaring waarschijnlijk traumatisch voor je is geweest en dit opkroppen zal het allemaal alleen maar erger worden. Daarnaast is het handig als je ouders het weten omdat ze dan een soort backup voor je kunnen vormen naast je hulpverlening.
Ik hoop dat je op deze manier zult herstellen, heel veel sterkte!

groetjes EstherXXX
Hoi ik weet het niet zeker maar mijn reactie kan weggaan i.v.m ik elf was ik heb een nieuw account nu en zal het bericht opnieuw plaatsen
Hoi Yura dit is erg schokkend om te horen het lijkt mij het beste om er met je vriendin en je ouders en haar ouders over te praten
Grt Bram
Hoi,

Wow, wat heftig! Super knap van je dat het je is gelukt zelfmoord uit haar hoofd te praten! Je vriendin heeft echt geluk met jou! :$

Tuurlijk is dit heftig, niet alleen voor haar maar ook voor jou. Je hebt eigenlijk een trauma meegemaakt. Dat is echt niet niks! Ik begrijp dat dit dan de nodige klachten met zich mee brengt. Wel super vervelend natuurlijk!

Heb je nog contact met een psycholoog? Je hoeft je ouders niet per se de echte oorzaak te vertellen, als je dit dan maar wel bij iemand anders doet. Je psycholoog mag dit niet aan je ouders vertellen, dus dan is het geheim veilig, maar is het wel van je hart. Is dat een idee?

Kun je er misschien ook over praten met je vriendin? Misschien helpt het je wel heel erg om met haar te praten over hoe ze zich nu voelt, voor geruststelling enzo.

Het kan voor jou ook helpen om van je af te schrijven. Pak een schrift en schijf / teken / kras alles wat je voelt op papier. Dat kan enorm helpen!

Ik hoop dat het snel beter gaat!
Gr. Pin

Reageer