Skip to main content
Vraag

mijn suicidale vriendin helpen of niet?

Forum|alt.badge.img

Als eerst wil ik zeggen dat dit bericht gaat over zelfmoord/selfharm en dat dit triggerend kan zijn 

Eerst zal ik je wat voor kennis geven ik ben vanaf 2023 tot en met 2024 zwaar depresief geweest en ik ben er laten we het zo zeggen nog niet echt over heen. Sinds 2024 december gaat het beter ik had geen suïcidale gedachtes meer en deed geen selfharm meer. Ik heb een stuk of drie mensen die ik ken die suïcidaal zijn en ook naar mij komen om te praten ze hebben voor de rest niemand/bijna niemand maar voor iemand die net uit een depressie is is dit niet heel helpend ik krijg iets van vorig jaar oktober een nieuwe vriend(in) ik wist nog niet veel van hem/haar maar het bleek dus dat zij ook suïcidaal is en echt plannen heeft en het was bij hem/haar zeg maar wat serieuzer maar de laatste tijd word ik heel erg getriggerd door hem/haar en krijg ik weer suïcidale gedachtens en echt heftig drang om het echt te doen (op dat moment is het in impulsiefheid als ik het echt zou doen) hij/zij heeft me echt nodig en anders ben ik bang dat ze het echt gaat doen en ik haat niet had kunnen tegen houden of voor haar kunnen doen dus mijn vraag aan jou is wat zou jij doen 

Zou je aan hem/haar uitleggen dat je er niet voor haar kan zijn door dat het me triggert 

Of 

Zou je voor diegene zijn ondanks het misschien ten kostte van mij gaat 

Ik hoop dat jullie okee zijn en bedankt voor het meedenken alvast 

4 reacties

Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • 29 reacties
  • 26 maart 2025

Hey,

Ik vind het echt sterk dat je hierover praat. Het is duidelijk dat je een goed hart hebt en anderen wilt helpen, maar jouw eigen welzijn is net zo belangrijk. Je kunt er niet voor anderen zijn als het jezelf kapotmaakt.

Het is begrijpelijk dat je je verantwoordelijk voelt voor je vriend(in), zeker omdat hij/zij bijna niemand anders heeft. Maar jij draagt niet de last van iemand anders zijn leven. 

Misschien kun je open met hem/haar praten en uitleggen dat je er graag voor hem/haar wilt zijn, maar dat het jou triggert en je weer dieper in je eigen strijd trekt. Dit betekent niet dat je diegene laat vallen, maar dat je je grenzen aangeeft. Je kunt hem/haar aanmoedigen om met iemand te gaan praten die kan helpen.

Daarnaast is het belangrijk dat jij ook steun zoekt. Je hebt al een zware tijd achter de rug, en je verdient het om zelf ook hulp te krijgen. Praat met iemand die je vertrouwt—een vriend, familielid of een hulpverlener. Je hoeft hier niet alleen doorheen.

Onthoud dat jouw gezondheid ook telt.  Als je het moeilijk hebt, weet dan dat er altijd hulp is, en dat je er niet alleen voor staat. 

Sterkte xx

Ellen

Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • 15 reacties
  • 26 maart 2025

Lieve ​@Iemand_1234,

Het lijkt mij heel moeilijk om om te gaan met dat soort gedachtes. Daarom vind ik het zo zo zo knap dat je ons om hulp vraagt!! Ik heb hier niet zo veel verstand van, maar toch wil ik je helpen.

Ik denk dat het het beste is om er een gesprekje over te voeren met z’n 2en. Zeg dat je suicidale gedachtes hebt gehad en dat die terug beginnen te komen. Zeg ook dat je hem/haar tot diep in je hart steunt. Bedenk samen opossingen.

Als de suicidale gedachtes erger worden, is het het beste als je echte hulp gaat zoeken.

Als je het gevoel hebt dat hij/zij van plan is een poging te doen, zeg het tegen een volwassene die je vertrouwt! (mentor, ouders, docenten etc.) Hij/zij is dan in het begin misschien boos op je, maar je hebt zijn/haar leven gered! Uiteindelijk zien hij/zij dat in en is hij/zij je er erg dankbaar voor!!

Weet ook dat je altijd bij de kindertelefoon terecht kunt voor tips/advies/hulp.

Ik wens je heel veel sterkte toe, laat a.u.b. van je horen zodat ik weet dat je oke bent<3

Groetjes eendje

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • 3 reacties
  • 27 maart 2025

Hey ​@eendje 

Als eerst super bedankt voor het meedenken. Ik ga proberen om met haar te praten. Ik heb zelf hulp heb niet gezegd dat het wel erg begint te worden, maar ze heeft me wel altijd door dus ja miss weet ze dat al. en ik heb crisisdienst aan me zijde haha dus dat komt wel goed. Ik heb het wel zwaar want heb een voorgevoel dat ik terug begin te vallen maar dat heb ik vaker dus het komt vast wel goed. Dus ik ben beetje oke laten we zeggen. maar ik kom er wel door heen. 

Liefs van mij xx

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • 3 reacties
  • 27 maart 2025

Heyyy ​@Ellen 

Als eerst super bedankt voor je lieve bericht!

Ik heb hulp al drie jaar dus dat komt goed. 

Ik denk dat na jullie reacties dat ik wel met haar moet praten en dat ik dan niet slechte vriendin ben. 

Nogmaals bedankt voor het meedenken

Groetjesss van mij 

xx

Reageer

Cookiestatement

We gebruiken cookies om je bezoekerservaring te verbeteren en om analyses te kunnen maken van het forum. Ga je akkoord, of ga je door naar het forum, dan ga je akkoord met ons cookiebeleid.

Cookie instellingen