Skip to main content

mijn oma had uitgezaaide longkanker en nu is ze dood

• June 30, 2026
  • 3 reacties
  • 32 Bekeken

Hallo iedereen ik heet Ollie en mijn favoriete oma is eind februari 2026 overleden aan uitgezaaide longkanker en het was ook nog eens de eerste oma van mij die is overleden en ik mis haar heel erg ik vind het heel moeilijk om er mee om te gaan ik wil nu eigenlijk zelf ook dood omdat ik dan naar haar kan als jullie een paar tips hebben hoe ik niet zelfmoord wil plegen en niet zo veel ga huilen kan je dat dan reageren

3 reacties

Mae_
Forum|alt.badge.img
  • De Kindertelefoon
  • June 30, 2026

Hoi ​@Ollie_WB

Gecondoleerd met je verlies.

We zien dat je in een lastige situatie zit. Onthoud dat je er niet alleen voor staat. Je kunt met De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren. Ook kan je voor hulp of ondersteuning contact opnemen met 113 Zelfmoordpreventie: bellen via 113 (of 0800-0113), of chatten via www.113.nl.  Zij zijn 24 uur per dag bereikbaar via telefoon en chat.

In Vlaanderen is er ook een hulplijn waar je kunt bellen, chatten en e-mailen. Zij zijn te bereiken via De Zelfmoordlijn 1813. Ook zij zijn dag en nacht bereikbaar.

Heel goed dat je dit durft te vertellen Ollie! 

Groetjes, 

Mae

De Kindertelefoon 

Pietertje2103
Forum|alt.badge.img+2

Hoi ​@Ollie_WB,

Wat vervelend om te horen dat je je faforiete oma bent verloren aan zo'n vervelende ziekte. Het is ontzettend goed dat je dat durft te delen en dat je om hulp vraagt! Het is heel logisch dat je haar ontzettend mist en dat je veel moet huilen, dat mag. Je hoeft het huilen niet te stoppen. Jouw oma hield heel veel van je en dat kan niemand je afnemen. Ik weet zeker dat zij heel graag zou willen dat jij hier op aarde blijft en een mooi leven hebt, ook al voelt dat nu even heel ver weg.

Je hoeft deze zware gevoellens niet alleen te dragen. Soms voelt het leven duister, maar blijf er niet alleen mee rondlopen. Dat je hier op het forum om hulp vraagt is een hele goede eerste stap, maar er zijn veel proffesionals die je kunnen helpen.

Een vriend van mij heeft iets soortgelijks doorgemaakt. Hij heeft toen samen met mij contact opgenomen met 113. Probeer er met iemand over te praten, misschien je ouders of een vriend. Ook als het voelt alsof je alleen bent zijn er altijd mensen om je te helpen. Onthoud, je staat er niet alleen voor! Je kunt het! ❤️

35 Bomen
Forum|alt.badge.img+2
  • Praat goed mee
  • June 30, 2026

Hoi lieve ​@Ollie_WB 

Ten eerste gecondoleerd met je verlies, ik hoop dat ze een fijn leven heeft geleid en niet voor niks is gegaan. 

Ik snap heel goed dat je haar mis ik kan mezelf ook niet voorstellen hoe het is om mijn oma te verliezen, zeker aan zo'n rot ziekte. Maar ik denk dat ze niet zou willen dat jij je leven opgeeft om bij haar te zijn. Als je in hemel gelooft weet ik zeker dat jullie elkaar nog tegenkomen, heb gewoon geduld en dan komt vanzelf jouw tijd om te gaan en dan zie je haar weer. Ik zelf geloof in reïncarnatie en dan heeft het helemaal geen zin om je leven op te geven. Want ook al worden jullie dan allebei herboren in gelukkig wezens, de kans is dan gewoon klein dat je haar weer ziet. Dus je moet zeker geen zelfmoord plegen. 

Bij verlies helpt het het beste als je haar onthoud maar er niet te vaak aan denkt, en weetje huilen is helemaal oké, zeker in dit soort situaties. Ik huil ook nogsteeds om mijn verliezen.

Ik weet dat dit waarschijnlijk niet het antwoord is waar je op had gehoopt, maar alsnog ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Ik wens je nogmaals veel sterkte toe en ik hoop dat je oma nooit zal worden vergeten.

Medelevende groet,

35 bomen