Vraag

mijn moeder is overleden

  • 18 August 2022
  • 5 reacties
  • 122 Bekeken

hai, 

ik ben M ik ben 13 jaar. 

Mijn moeder is vorig jaar zomer overleden. Ze heeft zelfmoord gepleegd. En ik snap het nog steeds niet waarom ze dat heeft gedaan. Ik vind dit heel lastig en heb het gevoel alsof ik langzamerhand steeds depressiever word. Ik mis haar, want zij was degene bij wie ik altijd terecht kon. 
 

Ik woon nu samen in ons huis met mijn vader en mijn zusje. En mijn hond! Ik vind het steeds lastiger worden, hoe ik hiermee om moet gaan. Heeft iemand tips? 


5 reacties

Reputatie 4
Badge +4

Hallo

Wat vervelend om te horen ik zelf heb nog nooit zo iets meegemaakt. Maar ik heb mis wel wat ideetjes wat je kan doen.

Je zou bijvoorbeeld met je vader of met je zusje er over kunnen praten. Je zou jezelf ook wat gelukkiger kunnen maken door aan leuke dingen te denken en te doen bijvoorbeeld met je gezin/familie of vrienden/vriendinnen.

je zou ook met een psycholoog kunnen praten of met vertrouwend persoon op school iemand die je heel erg goed kan vertrouwen.

je zou ook met de  Kindertelefoon kunnen chatten/bellen elke dag van 11:00 tot 21:00.

 

Ik hoop dat dit heeft geholpen veel sterkte en succes.

Reputatie 2
Badge +1

Praat erover met iemand die je mag.. een vertrouwens persoon of inderdaad hier is ook een goede plek.. verwerkej van een overleden iemand kost tijd..

 

Onnodige quote verwijderd

Ooh wat een naar verhaal. Ik leef eeeeeecht met je mee. Je kan praten met iemand. Als je niemand kent kun je op het forum praten. Maar dat de je al, goed zo! Misschien kun je de kindertelefoon ook bellen of chatten.

Een meisje bij mij op de basisschool haar vader was overleden. Zij ging met allemaal kinderen praten waarvan een vader of moeder was overleden. In een groepje deden ze dat. Maar ik weer niet hoe ze dat groepje kende. Een volwassene weet het denk ik wel.

Reputatie 6
Badge +3

Hey marloes,

Wat erg dat dat gebeurd is!

Probeer er vooral over te praten. Als je iets kwijt wilt, of als iets je dwars zit, moet je het niet opkroppen. Je kan het aan je vader en/of zusje vertellen, of een goede vriend(in).

Ook helpt het om afleiding te zoeken. Dan ben je bezig en denk je er minder over na. Je kan een hobby zoeken (of je hebt er al één) of misschien met je vrienden afspreken.

Hopelijk wordt het wat makkelijker om ermee om te gaan!

Groetjes iemand.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi,

Wat naar dat je dit hebt meegemaakt. 

Je kunt voor contact met lotgenoten, en informatie over rouw en rouwverwerking, eens kijken bij https://achterderegenboog.nl. Een site voor kinderen die met verlies te maken krijgen.

Uiteraard ben je, zoals veel gebruikers ook al zeggen, van harte welkom bij de Kindertelefoon. Je kunt De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie kunt hanteren.

groetjes, Mariska

Reageer