Mijn mentor pleegde zelfmoord en ik voel niks

  • 7 March 2019
  • 3 reacties
  • 199 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hoi Allemaal,

Ik ben nog niet zolang student en had vorig jaar een hele leuke mentor. Ik had echt een hele goede band met hem.
Vorige week kregen ik en mijn oude klas te horen dat hij zelfmoord gepleegd had.
Veel mensen moesten huilen en vonden het heel lastig.
ik daar in tegen voelde mij heel leeg. Ik was niet boos of verdrietig ik voelde gewoon helemaal niks. Is dit normaal?
Nu blijven mensen maar vragen hoe het met mij gaat, omdat ik geen emoties kan uiten als het gaat om dit nieuws.
Mensen maken zich zorgen en zijn bang dat ik ook een depressie krijg. Heb ik in het verleden gehad, maar gaat nu super goed.
Maar hoe kan ik emoties uiten als ik niks voel.... ik weet echt niet hoe ik met al deze vragen om moet gaan.
heeft er iemand tips?

xx

3 reacties

Hoi

Je mentor pleegde zelfmoord, en je weet niet wat je hierbij voelt. Dat lege en afwezige gevoel herken ik. Vaak link ik die leegte aan het nog niet te zijn doorgedrongen van het nieuws. Bij de één gebeurt dat doordringen sneller dan bij de ander.

Als je huilt, voelt het slechte nieuws plotseling heel "echt" en "gebeurd" aan. Dat verdriet kan vroeg of laat komen. Als het komt, hoef je het niet tegen te houden, en is het zelfs gezond om eens goed te huilen.

Voor hetzelfde geld komt het verdriet niet, en verwerk jij zware gebeurtenissen op een andere manier. Als je je zorgen maakt om je verwerkingsproces, kan je met een hulpverlener, bv. een rouwtherapeut, praten. Voor een anoniem gesprek kan je terecht bij de KinderTelefoon. Is er jullie hulp aangeboden, toen jullie dit nieuws kregen?

Het zou kunnen dat jouw ervaring met depressie ervoor zorgt dat je de keuze van je mentor eerder begrijpt dan veel van je leeftijdsgenoten. Dat begrip kan ervoor zorgen dat jouw reactie anders is dan die van hen.

Groetjes
Kenshin
Hoi,