Mijn beste vriendin

  • 18 January 2018
  • 4 reacties
  • 150 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hey de laaste tijd hoorde ik van een meisje dat ze anorexia had en besloot met haar te gaan praten en nu de laatste tijd wordt ze zo dun dat het eng wordt en ik snap het niet meer heeft iemand tips om hiermee om te gaan?

4 reacties

Praat met een leraar op school (bijv. mentor, begelijder, teamleider, aanspreekpunt etc) die kunnen meestal het beste helpen deze dingen zijn lastig om alleen op te lossen. Ik weet dat het soms lastig is om met een leraar te praten maar het werkt wel beter en meestal snel.
Dat had ik gedaan en hij wist ook niet wat ik zou kunnen doen
Hoi Klln,

Ik heb er zelf ook ervaring mee “gehad”. Anorexia is niet niks en zeer lastig om dat te stoppen, maar hulp heeft ze zeker nodig! Wat mij heel erg heeft geholpen is de hulp van m’n vriend, die mij als enige écht kon steunen. Ik denk heel eerlijk dat als hij niet zo z’n best gedaan had, ik dat ook niet had gedaan en het vervolgens nu nog erger wat geweest.

Ik zal proberen uit te leggen hoe het nou precies van binnen een beetje werkt en wat voor gedachtes zij zal hebben, op basis daarvan zou je misschien een oplossing kunnen zoeken?

Nou kijk, je hebt heel makkelijk gezegd twee stemmetjes. De één is ontzettend sterk en zegt “Nee, je gaat niet eten, je wilt toch dun worden?”. Vervolgens denk je bij jezelf van “Ja, dit klopt, ik wil niet dik worden”. Hierdoor laat je eten staan of eet je minder. Dit blijft eigenlijk doorgaan zolang er niks aan wordt gedaan. In het begin is het stemmetje niet heel erg, maar al snel bouwt dit op naar een heftig stemmetje die niet zomaar weg kan.

Als tweede heb je nog het positieve stemmetje. Die vindt dat je wél moet eten, want niet eten is gewoon onzin. Alleen dit stemmetje is minder sterk. Maar iedereen die dichtbij je staan (familie, vrienden, vriendje/vriendin) zeggen ook dat jij wél moet eten. Het lastige is dat het negatieve stemmetje overwint en hierdoor mag je van jezelf niet naar die personen luisteren. Het gevolg is dus dat je niet eet.

Mijn tip na dit verhaal is dat je met haar moet praten en echt waarschuwen waar ze nu mee bezig is. Vertel haar dat je anders naar haar ouders stapt en de huisarts gaat inschakelen, want dit kan echt niet langer. Uiteindelijk als het te heftig is, wordt ze doorverwezen naar een behandeling. En die heeft ze zo te horen maar al te hard nodig.

Wees dus niet bang dat ze boos of iets wordt, want uiteindelijk zal ze je dankbaar zijn en zien wat jij voor haar gedaan hebt. Dat is dus ook mijn tip.

En heeft ze misschien een vriendin/vriendje? Zo ja, praat met diegene erover en vertel dat diegene met haar moet gaan praten. Vertel haar dat als ze zo doorgaat ze straks echt naar die behandeling moet en niet meer bij familieleden en vriendinnen kan zijn. Dit klinkt (en is) heel erg heftig, maar ze heeft wel echt hulp nodig.

Ik hoop dat je het durft en dat het je gaat lukken!

Successsss,

Suzan (15) xx
Steun haar zeg haar hoe mooi en lief ze is en dat andere haar ook mooi en lief vinden maar gwn op een normale manier en dat je haar sterk vind je moet een schouder zijn waar ze op kan huilen

Reageer