intense angst daardoor automutilatie

  • 17 July 2020
  • 2 reacties
  • 65 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Lieve allemaal,

Gister avond had ik ergens last van, wat nog nooit eerder is gebeurd. Ik schaam me ervoor en weet niet hoe ik dit aan iemand kan vertellen, dus probeer ik het via dit forum. 

Ik kreeg een heel angstig gevoel. Ik lag in bed en durfde niet te gaan slapen. De angst werd steeds erger en ik werd er helemaal onrustig van. Ik ging steeds sneller ademen en voelde zoveel paniek. Ik voelde me zo raar dat ik tegen mezelf zei , ik ben gestoord, ik ben gek aan het worden. Zo voelde het en ik ben  bang dat er ook echt iets mis is met mij.

Ik kon geen manier vinden om rustig te worden en moest de onrust, de angst in mijn lichaam kwijt. Toen heb ik mijn vuist gebeld, en toen tegen mijn hoofd aan geslagen. Dat luchtte een soort  van op en ik bleef het doen. Ik wist me gewoon even raad meer, was zo in paniek. 

 

Zelf ben ik al in behandeling voor angst en depressieve problemen, en ik ga vandaag op vakantie dus mijn therapeuten spreek ik pas over 2 weken. Maar weet iemand van jullie misschien wat het is? Wat ik hiertegen kan doen? Ik schaam me er zo voor…

 

Liefs x


2 reacties

Wat het precies is durf ik niet te zeggen. De benaming ervoor. Dit klinkt nogal als een combi van afleiding voor de angst en zelfverwonding tegen de angst. Anyways, je stompt jezelf tegen je kop. En dat is nooit goed. Uit de enige psychologische ervaring die ik heb lijkt het erop dat je jezelf slaat om de angst en stress weer te onderdrukken. Jij weet echter net zo goed als ik, dat jezelf slaan, niet een ideal mechanisme is om misschien wel meerdere keren per week te hanteren. Dusss.... We moeten wat anders bedenken wat je kan doen om alles van je af te laten, zonder jezelf mogelijk te verwonden. Want begrijp me niet verkeerd, dit was de eerste keer, maar angst voedt je door er aan toe te geven, het is er niet, maar je voelt het wel zo. Naar alle waarschijnlijkheid zal het niet de laatste keer zijn dat je een paniek aanval in bed kreeg. Jezelf een klap geven is geen optie. Je kan iets bedenken om te doen voordat je gaat slapen, muziek luisteren, tekenen, schrijven, een heerlijke warme douche nemen, sporten, iets waar jij normaal gesproken je ontspannen bij voelt omdat het gewoon fijn of leuk id om te doen, dan aan de andere kant iets als mechanisme om de angst te  bestrijden. Nu kan dat een van de dingen zijn die ik al genoemd hebt, maar een andere optie is bijvoorbeeld rekenen (tellen, tafels), of op z'n kop zitten. Maar her belangrijkste laat ik hier op het einde: veel plezier op vakantie. Heb plezier. Zorgen maken helpt niet, ontspannen wel. En dat is waar vakantie voor is ;)

Veel succes en plezier 

Hey Brown Eyes

 

Zoals Angovis zei, zou het kunnen dat je jezelf kwetste om de angst weg te drukken. Da’s niet de handigste manier om met angst om te gaan, maar wel een begrijpelijke. Angst kan namelijk erg naar en intens zijn, waardoor je weleens overgaat naar dit soort ongezonde methoden om ermee om te gaan. In ieder geval heel goed dat je hier verteld hebt over je angst; ik hoop dat dat opluchtte. 

 

Er werd ooit een topic aangemaakt, deze, waarin een hoop gezonde alternatieven voor automutilatie worden opgesomd. Ik stel voor dat je het topic eens doorneemt, en er de alternatieven uithaalt die je wat lijken. Raak je dan nog eens in paniek, heb je meteen een snel lijstje met alternatieven voor zelfbeschadiging, waardoor je misschien wel kan voorkomen dat je jezelf pijn doet. 

 

Denk je je hulpverlener(s) na je vakantie te durven vertellen over de intense angst die je gisterenavond beleefde? En over dat je jezelf toen pijn gedaan hebt? Dat lijkt me namelijk geen detail. Je hoeft je hier trouwens niet voor te schamen hoor; je bent volgens mij helemaal niet de enige die dit doet. Als je het echter toch maar spannend vindt om te vertellen, zou je dat altijd via mail of via een briefje kunnen doen. 

 

Ik hoop dat je, ondanks de angst, een fijne vakantie tegemoet gaat :sunflower:

 

Gr. Kenshin

Reageer