Vraag

Ik zit er zo door heen

  • 11 April 2018
  • 2 reacties
  • 80 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hallo,
Ik zit er zo doorheen met mezelf. Ik kan mezelf gewoon niet meer vertrouwen. Ik pak dingen helaas niet slim aan waardoor ik andere mensen kwets of boos maak. En doordat ze boos zijn maakt dat me héél erg bang om weer een fout te maken. En als ik dan wéér een fout heb gemaakt, dan word ik alleen nog meer bozer op mezelf. Ik wil hier echt vanaf. Alleen ik weet niet hoe. Ik raak iedereen kwijt door mijn stomme acties, omdat ik heel hoog in me emotie zit of omdat ik niet helder nadenk. Ik voel me zo dom..
Kan iemand mij helpen hoe ik beste hier mee om kan gaan? Of heeft iemand enige tips voor mij?
Groetjes Milou

2 reacties

Hoi!

Wanneer je een fout maakt, worden personen boos op jou. Dat werkt inderdaad niet motiverend. Fouten maken is menselijk, en zolang je eruit leert, kan het geen kwaad. Wie nooit fouten maakt, leert niets. Je maakt de fouten niet met opzet, en daarom vind ik het jammer dat de mensen rond jou boos op jou worden. Ze zouden moeten snappen dat boosheid jou niet beter zal doen presteren.

Als je een fout hebt gemaakt, zou je kunnen opschrijven wat er volgens jou fout is gegaan. Je kan ook aan anderen vragen wat er volgens hen fout is gegaan. Als je een taak moet uitvoeren, kun je je lijstje met fouten waaruit je geleerd hebt nagaan, en kijken of je niet op het punt staat dezelfde fout te maken.

Als je niet zeker bent of iets een goed idee is, kun je eerst een uur wachten, je gedachten even verzetten, en dan bekijken of het een goed idee lijkt. Als je het dan nog niet zo goed weet, kun je de mening van iemand anders vragen. Als die persoon het niet weet, kan je, als dat mogelijk is, de beslissing een dag uitstellen. Als het dan nog steeds geen goed idee lijkt, is het misschien beter het plan niet uit te voeren.

Als iemand boos op je is geworden, kan je, nadat die persoon is afgekoeld, uitleggen dat je het niet fijn vindt dat die persoon boos op jou was. Die persoon kan dan zijn of haar standpunt uitleggen, en jij dat van jou. Zo'n gesprek zou kunnen voorkomen dat die persoon boos op jou wordt in de toekomst.

De fouten die je maakt, komen vaak voort uit een emotionele toestand of niet helder denken. Wanneer je heel emotioneel bent, maak je vaak niet de juiste beslissingen. Je stelt moeilijke of belangrijke beslissingen best uit tot een moment waar je kalm bent. Je kan ook om de mening van iemand anders vragen. Die persoon kan een andere visie op de zaak hebben, die jou misschien helpt.

Volgens mij ben jij helemaal niet dom. Beslissingen of daden die voortgekomen zijn uit een heel emotionele toestand of uit een niet helder hoofd, zijn vaak een kwestie van 'overmacht'. Je hersenen kunnen op die momenten niet zo helder nadenken. Voel je alsjeblieft vrij dit mee te delen met de mensen die boos op je worden, zodat ze snappen dat jij onder druk stond.

Groetjes
x
Hey,

Als ik het goed begrijp, zeg je dat andere mensen boos/gekwetst worden omdat je verkeerde dingen zegt/doet. Hierdoor vertrouw je jezelf niet meer en word je ook boos op je zelf als je weer zo doet. Door de emotie's die daar bij vrij komen, maak je nog meer fouten.

Om te beginnen zijn fouten menselijk. Natuurlijk zegt/doet iedereen een keer iets wat ongelukkig uitpakt. je hoeft niet boos te worden op jezelf omdat je steeds weer fouten maakt, want iedereen maakt fouten.

Je zegt dat je iedereen kwijt raakt. Je kunt altijd met diegene praten, om de misverstanden te voorkomen.

Verder kun je alles wat je dwars zit opschrijven, als een dagboek, of je schrijft een soort brief die je daarna compleet verscheurd en weggooid. Dit kan helpen om je hoofd leeg te maken en niet de hele tijd te denken aan wat je niet goed genoeg doet. Dit kropt zich dan namelijk op tot emotionele uitbarstingen waar je het over had.

Ten slotte wil ik je laten weten dat je de moeite waard bent. Je bent niet dom, en maakt evenveel fouten als anderen. Maar niemand is perfect. Jij bent jij, en daar mag je trots op zijn.

xxx
Celise

Reageer