Heyo,
Ik zou zeggen ga zeker niet beginnen aan snijden. Het is geen prettig idee, en het gevoel is niets bijzonders.
Je zult hooguit een raar gevoel krijgen als je eenmaal snijd op het vel, dan komt (als je diep snijdt snel, anders duurt het even) er bloed, dat gevoel kun je omschrijven als prikkelend, maar ook misselijkmakend. Tenminste dat wordt ik altijd. Ik voel me daarna duizelig, misselijk en wil zo snel mogelijk hebben dat het ophoudt. Dat gevoel verdwijnt (ligt er weer aan hoe diep je snijdt) in enkele min tot seconden. Met resultaat een wond die blijft bloeden en een aantal weken erg goed zichtbaar is, en misschien zelfs kans op een litteken.
Wil je dan serieus gaan snijden? Nee.
Een forumgebruiker heeft een aantal maanden geleden een hele mooie topic gemaakt met 335 alternatieven voor het snijden. Hier kan je het topic lezen. Je zult vast en zeker wel iets vinden wat beter is dan snijden.
Succes!
See ya!
Spookyzx.
weet je wat ik zou doen ik zou gwn gaan poepen dat werkt voor mij altijd als ik somber ben. wss gaat iedereen zeggen dat ik normaal moet doen maar ik ben serieus want dan ga ik altijd nadenken en mezelf bang maken voor alles dus dan doe ik het niet. ja ik begrijp het is raar.
Hoi JJT,
Ik snap best dat het erg aantrekkelijk lijkt, maar ik kan uit ervaring zeggen dat het uiteindelijk heel veel frustratie en problemen oplevert. Uiteindelijk voel je je alleen nog maar slechter en worden de problemen erger. Ik ga je niet zeggen dat je het niet mag gaan doen, want ik werd daar zelf ook alleen maar geïrriteerd van.
Ik hoop dat je heel misschien er iets mee kan
Doei Vlindertje
heyy,
Als ik jou was zou ik niet gaan snijden. Ik snij en het is verslavend en onhandig, ik ben doodsbang dat mijn ouders erachter komen. Vroeger durfde ik mezelf niet te snijden, toen sloeg ik mezelf op mijn bovenbeen, gewoon met mijn vuist en dan mezelf een stomp geven. Ook dit is geen goede manier, je moet het eigenlijk gewoon niet doen en afleiding zoeken. Maar dit is wel altijd beter dan snijden… Ik hoop dat je hier wat aan hebt,
Xx Anoniempje3
heey,
ook al lijkt het snijden je aantrekkelijk, don’t do it!
je kan misschien beter leuke dingen doen, als je nog niet echt weet wat je blij maakt of wat je leuk vind, probeer allerlei dingen. Misschien vind je tekenen leuk of toch iets op je computer. probeer dat is een keer, jezelf verwennen in plaats van jezelf pijn doen.
xx jen :)
Dingen te doen voordat de drang toeslaat
1. Maak een turftabel. Als je een poging doet om jezelf niet te beschadigen maar het toch doet maak dan een tabel. Schrijf ‘dagen dat ik mezelf heb beschadigd’ in de ene kolom en ‘dagen dat ik mezelf niet heb beschadigd’ in de andere kolom. Schrijf een streep op het einde van de dag in de kolom afhankelijk of je die dag jezelf hebt beschadigd of niet. Na een tijdje zullen er meer streepjes in de ‘zonder zelfbeschadiging’ kolom komen en zal je je hierdoor beter voelen.
2. Probeer niet alleen te zijn. Bezoek een vriend, ga winkelen of naar een openbare plaats(met veel mensen)
3. Een simpeler doel: kies 1 dag per week, bv woensdag. En zeg: ‘ik ga NOOIT mezelf beschadigen op woensdag’. Eventueel kan je nog een andere dag toevoegen, bv woensdag & zondag. enzovoort.
4. Als je de spullen waarmee jij jezelf beschadigt niet kan weggooien, maak ze dan onbruikbaar.
*Plak er heel veel plakband omheen zodat je het er allemaal moet af trekken voordat je het voorwerp kan gebruiken.
*Vries je voorwerp in een ijsblok zodat het moet ontdooien voordat je het kan gebruiken.
*Stop het in een gesloten doos en gooi de sleutel van de doos weg.
5. Draag een armwarmer of iets anders dat rond de plaats past waar je jezelf beschadigd. Dit kan je doen om jezelf eraan te herinneren dat je iemand kan bellen i.p.v. jezelf te beschadigen en dat je andere manieren hebt om het aan te kunnen zonder zelfbeschadiging.
6. Maak b.v. regels: Ik zal nooit mezelf beschadigen als ik….. ( hier kan je bijvoorbeeld invullen op je werk, bij je familie).
7. Schrijf een lijst met alle redenen waarom je wil stoppen met jezelf beschadigen en bewaar het bij je voorwerp.
8. Maak een lijst met vrienden die je kan bellen als je jezelf wilt beschadigen.
9. Maak een lijst met crisis(telefoon)lijnen, hun telefoonnummers & openingsuren.
10. Print nuttige lijsten uit zoals telefoonlijsten, lijsten met positieve eigenschappen van jezelf of een lijst met alternatieven die voor jou helpen.
11. Maak een contract met iemand. Neem iemand om wie je geeft & die geeft om jou. Je hoeft hem/haar niet te kennen in het echte leven – Internet vrienden etc. zijn ook goed. (Probeer zeker hen te bereiken wanneer je jezelf wilt beschadigen. Maar zij kunnen ook offline zijn, hou hier rekening mee!) – maak ook een lijst met telefoon nummers.
12. Schrijf iets waar je goed in bent op een stuk papier. Draag dit papiertje bij je en wanneer je je slecht voelt, schrijf je nog een ander talent erbij. Als je geen talenten meer kan bedenken, denk dan aan goede karaktertrekken etc.
13. Draag een klein notitieboekje bij je met complimenten. Wanneer iemand je een compliment geeft of iets leuks zegt over je, schrijf het neer. Herlees ze allemaal wanneer je je down voelt of slecht denkt over jezelf.
14. Neem een kalender speciaal voor zelfbeschadiging. Plak een sticker op elke dag dat je zelfbeschadiging-vrij bent. Op het einde van elke week kijk je naar de dagen dat je jezelf beschadigde. Probeer die dagen te verbeteren de volgende week. Als je een maand vol stickers hebt, koop dan voor jezelf een cadeau.
15. Verzamel iets zoals kleine popjes of eendjes, het maakt niet uit wat je verzamelt. Als je je erg slecht voelt, koop dan een nieuwe of bewonder je collectie of plan je volgende aankoop(bv. Een online winkel & zoek naar de nieuwste popjes/wat je verzamelt)
Een paar alternatieven voor zelfbeschadiging