Vraag

Ik wil mezelf pijn doen

  • 19 januari 2020
  • 6 reacties
  • 79 Bekeken

Reputatie 1
Badge +2

Hey. 

Ik wil mezelf pijn doen. Ik weet dat vele mensen het afraden om te beginnen met snijden. Maar het lijkt zo aantrekkelijk. Maar ik wil mezelf eigenlijk helemaal niet snijden. Ik wil me gewoon pijn doen. Heeft iemand tips om dat kutgevoel te doven? 


6 reacties

Reputatie 6

Heyo,

Ik zou zeggen ga zeker niet beginnen aan snijden. Het is geen prettig idee, en het gevoel is niets bijzonders. 

Je zult hooguit een raar gevoel krijgen als je eenmaal snijd op het vel, dan komt (als je diep snijdt snel, anders duurt het even) er bloed, dat gevoel kun je omschrijven als prikkelend, maar ook misselijkmakend. Tenminste dat wordt ik altijd. Ik voel me daarna duizelig,  misselijk en wil zo snel mogelijk hebben dat het ophoudt. Dat gevoel verdwijnt (ligt er weer aan hoe diep je snijdt) in enkele min tot seconden. Met resultaat een wond die blijft bloeden en een aantal weken erg goed zichtbaar is, en misschien zelfs kans op een litteken. 

Wil je dan serieus gaan snijden? Nee. 

Een forumgebruiker heeft een aantal maanden geleden een hele mooie topic gemaakt met 335 alternatieven voor het snijden.  Hier kan je het topic lezen. Je zult vast en zeker wel iets vinden wat beter is dan snijden.

Succes!

See ya!

Spookyzx. 

Badge +1

weet je wat ik zou doen ik zou gwn gaan poepen dat werkt voor mij altijd als ik somber ben. wss gaat iedereen zeggen dat ik normaal moet doen maar ik ben serieus want dan ga ik altijd nadenken en mezelf bang maken voor alles dus dan doe ik het niet. ja ik begrijp het is raar.

Badge +1

Hoi JJT,

 

Ik snap best dat het erg aantrekkelijk lijkt, maar ik kan uit ervaring zeggen dat het uiteindelijk heel veel frustratie en problemen oplevert. Uiteindelijk voel je je alleen nog maar slechter en worden de problemen erger. Ik ga je niet zeggen dat je het niet mag gaan doen, want ik werd daar zelf ook alleen maar geïrriteerd van.

 

Ik hoop dat je heel misschien er iets mee kan

 

Doei Vlindertje

 

Reputatie 4
Badge +3

heyy,

Als ik jou was zou ik niet gaan snijden. Ik snij en het is verslavend en onhandig, ik ben doodsbang dat mijn ouders erachter komen. Vroeger durfde ik mezelf niet te snijden, toen sloeg ik mezelf op mijn bovenbeen, gewoon met mijn vuist en dan mezelf een stomp geven. Ook dit is geen goede manier, je moet het eigenlijk gewoon niet doen en afleiding zoeken. Maar dit is wel altijd beter dan snijden… Ik hoop dat je hier wat aan hebt, 

Xx Anoniempje3 

Badge

heey,

ook al lijkt het snijden je aantrekkelijk, don’t do it!

je kan misschien beter leuke dingen doen, als je nog niet echt weet wat je blij maakt of wat je leuk vind, probeer allerlei dingen. Misschien vind je tekenen leuk of toch iets op je computer. probeer dat is een keer, jezelf verwennen in plaats van jezelf pijn doen. 

 

xx jen :) 

Reputatie 2
Badge +1

      Dingen    te    doen    voordat    de    drang    toeslaat    
1.    Maak    een    turftabel.    Als    je    een    poging    doet    om    jezelf    niet    te    beschadigen    maar    het    toch    doet    maak    dan    een    tabel.    Schrijf    ‘dagen    dat    ik    mezelf    heb    beschadigd’    in    de    ene    kolom    en    ‘dagen    dat    ik    mezelf    niet    heb    beschadigd’    in    de    andere    kolom.    Schrijf    een    streep    op    het    einde    van    de    dag    in    de    kolom    afhankelijk    of    je    die    dag    jezelf    hebt    beschadigd    of    niet.    Na    een    tijdje    zullen    er    meer    streepjes    in    de    ‘zonder    zelfbeschadiging’    kolom    komen    en    zal    je    je    hierdoor    beter    voelen.    
2.    Probeer    niet    alleen    te    zijn.    Bezoek    een    vriend,    ga    winkelen    of    naar    een    openbare    plaats(met    veel    mensen)    
3.    Een    simpeler    doel:    kies    1    dag    per    week,    bv    woensdag.    En    zeg:    ‘ik    ga    NOOIT    mezelf    beschadigen    op    woensdag’.    Eventueel    kan    je    nog    een    andere    dag    toevoegen,    bv    woensdag    &    zondag.    enzovoort.    
4.    Als    je    de    spullen    waarmee    jij    jezelf    beschadigt    niet    kan    weggooien,    maak    ze    dan    onbruikbaar.    
*Plak    er    heel    veel    plakband    omheen    zodat    je    het    er    allemaal    moet    af    trekken    voordat    je    het    voorwerp    kan    gebruiken.        
*Vries    je    voorwerp    in    een    ijsblok    zodat    het    moet    ontdooien    voordat    je    het    kan    gebruiken.    
*Stop    het    in    een    gesloten    doos    en    gooi    de    sleutel    van    de    doos    weg.    
5.    Draag    een    armwarmer    of    iets    anders    dat    rond    de    plaats    past    waar    je    jezelf    beschadigd.    Dit    kan    je    doen    om    jezelf    eraan    te    herinneren    dat    je    iemand    kan    bellen    i.p.v.    jezelf    te    beschadigen    en    dat    je    andere    manieren    hebt    om    het    aan    te    kunnen    zonder    zelfbeschadiging.    
6.    Maak    b.v.    regels:    Ik    zal    nooit    mezelf    beschadigen    als    ik…..    (    hier    kan    je    bijvoorbeeld    invullen    op    je    werk,    bij    je    familie).    
7.    Schrijf    een    lijst    met    alle    redenen    waarom    je    wil    stoppen    met    jezelf    beschadigen    en    bewaar    het    bij    je    voorwerp.    
8.    Maak    een    lijst    met    vrienden    die    je    kan    bellen    als    je    jezelf    wilt    beschadigen.    
9.    Maak    een    lijst    met    crisis(telefoon)lijnen,    hun    telefoonnummers    &    openingsuren.    
10.    Print    nuttige    lijsten    uit    zoals    telefoonlijsten,    lijsten    met    positieve    eigenschappen    van    jezelf    of    een    lijst    met    alternatieven    die    voor    jou    helpen.    
11.    Maak    een    contract    met    iemand.    Neem    iemand    om    wie    je    geeft    &    die    geeft    om    jou.    Je    hoeft    hem/haar    niet    te    kennen    in    het    echte    leven    –    Internet    vrienden    etc.    zijn    ook    goed.    (Probeer    zeker    hen    te    bereiken    wanneer    je    jezelf    wilt    beschadigen.    Maar    zij    kunnen    ook    offline    zijn,    hou    hier    rekening    mee!)    –    maak    ook    een    lijst    met    telefoon    nummers.    
12.    Schrijf    iets    waar    je    goed    in    bent    op    een    stuk    papier.    Draag    dit    papiertje    bij    je    en    wanneer    je    je    slecht    voelt,    schrijf    je    nog    een    ander    talent    erbij.    Als    je    geen    talenten    meer    kan    bedenken,    denk    dan    aan    goede    karaktertrekken    etc.    
13.    Draag    een    klein    notitieboekje    bij    je    met    complimenten.    Wanneer    iemand    je    een    compliment    geeft    of    iets    leuks    zegt    over    je,    schrijf    het    neer.    Herlees    ze    allemaal    wanneer    je    je    down    voelt    of    slecht    denkt    over    jezelf.    
14.    Neem    een    kalender    speciaal    voor    zelfbeschadiging.    Plak    een    sticker    op    elke    dag    dat    je    zelfbeschadiging-vrij    bent.    Op    het    einde    van    elke    week    kijk    je    naar    de    dagen    dat    je    jezelf    beschadigde.    Probeer    die    dagen    te    verbeteren    de    volgende    week.    Als    je    een    maand    vol    stickers    hebt,    koop    dan    voor    jezelf    een    cadeau.    
15.    Verzamel    iets    zoals    kleine    popjes    of    eendjes,    het    maakt    niet    uit    wat    je    verzamelt.    Als    je    je    erg    slecht    voelt,    koop    dan    een    nieuwe    of    bewonder    je    collectie    of    plan    je    volgende    aankoop(bv.    Een    online    winkel    &    zoek    naar    de    nieuwste    popjes/wat    je    verzamelt)    
Een paar alternatieven voor zelfbeschadiging 

 

Reageer