Skip to main content
Vraag

ik weet niet wat er mis met mij is

• July 23, 2025
  • 3 reacties
  • 54 Bekeken

Ik heb een redelijk normale jeugd gehad ik ben nooit echt in gevaar gekomen maar ik voel gewoon dat er iets mis is met mij gewoon: soms verstop ik een mes in mijn bed omdat ik bang ben dat er een moordenaar in me slaap naar me toe komt een me doodmaakt EN kan ik fysiek niet slapen zonder dat iemand in dezelfde kamer als mij is EN bij elk klein geluidje dat ik hoor wanneer ik alleen ergens ben  maakt me al half aan het huilen. Oh ja nog iets, ik slaap altijd met me zaklamp modus van me telefoon aan en als me telefoon dan uit gaat ga ik beginnen te overdenken maar ik heb serieus geen idee waarom zo als ik heb gezegd er is mij nooit iets overkomen.  Ik heb iets van 4 snel 112 aps gedownload geen idee waarom wanneer mijn moeder mijn zus over iets aanspreekt verwijder ik ELK ding af mijn telefoon , verstop ik me in de wc voor een half uur, ga ik beginnen te zweten en heb niemand om hierover mee te praten wat me erg dwarszit en ik heb al sinds ik 3-4 ofzo gedachten over de dood waardoor mijn leraren in groep 1 me een beetje vreemd vonden en mijn moeder vertelde me toen altijd: kinderen zoals jij horen hier not over na te denken bla bla bla oh en nog iets wanneer ik in bed lig en  mijn vader de licht van de gang aandoet wanneer het om 4 uur ongeveer pik donker is beginnen ik in mijn hoofd hem steeds te bedanken.  Maar ja mijn vraag is wat is er mis met mij?

3 reacties

• Net nieuw
  • July 23, 2025

hoiiii aardbeitjes,

Lijkt me heel erg vervelend dat je daar allemaal zo mee zit! Maar je hoeft niet te denken dat er iets “mis met je is” of dat het gek is dat jij daar wel over nadenkt, en dat de mensen om je heen daar helemaal niet mee bezig zijn. Ik ben zelf ook als sinds ik echt 10 ben of zoiets, erg oplettend en angstig, vooral in de nacht. Je hoeft ook echt niet iets superr ergs meegemaakt te hebben om angstig te worden hoor. Het kan ook zijn dat er misschien in je leven een plotseling overlijden is gebeurd waar je van bent geschrokken? Misschien een huisdier of je opa/oma? Wat de reden ook is, het is wel handig als je erover gaat praten met iemand. Ik snap dat je dat misschien spannend vindt, zelf was ik altijd bang dat mensen me raar zouden vinden door waar ik bang voor was of dat ze het niet serieus zouden nemen. Maar praten kan echt heel erg helpen! Misschien kan je dan ook naar therapie, een therapeut kan ook erg helpen met zo angstig zijn. 

Het is natuurlijk erg vermoeiend en vervelend als je de hele tijd probeert voor te bereiden op iets ergs, ookal gaat dat helemaal niet gebeuren. Maar je kan er echt overheen komen! Dat weet ik zeker. Dus ik zou als ik jou was toch gaan praten met iemand, dan zul je merken dat er veel mensen zijn die je kunnen helpen hiermee en ook dat je echt niet alleen bent hierin. Ik was zelf als kind namelijk ook bewuster van de dood en dat soort dingen. 

• July 24, 2025

hoiiii aardbeitjes,

Lijkt me heel erg vervelend dat je daar allemaal zo mee zit! Maar je hoeft niet te denken dat er iets “mis met je is” of dat het gek is dat jij daar wel over nadenkt, en dat de mensen om je heen daar helemaal niet mee bezig zijn. Ik ben zelf ook als sinds ik echt 10 ben of zoiets, erg oplettend en angstig, vooral in de nacht. Je hoeft ook echt niet iets superr ergs meegemaakt te hebben om angstig te worden hoor. Het kan ook zijn dat er misschien in je leven een plotseling overlijden is gebeurd waar je van bent geschrokken? Misschien een huisdier of je opa/oma? Wat de reden ook is, het is wel handig als je erover gaat praten met iemand. Ik snap dat je dat misschien spannend vindt, zelf was ik altijd bang dat mensen me raar zouden vinden door waar ik bang voor was of dat ze het niet serieus zouden nemen. Maar praten kan echt heel erg helpen! Misschien kan je dan ook naar therapie, een therapeut kan ook erg helpen met zo angstig zijn. 

Het is natuurlijk erg vermoeiend en vervelend als je de hele tijd probeert voor te bereiden op iets ergs, ookal gaat dat helemaal niet gebeuren. Maar je kan er echt overheen komen! Dat weet ik zeker. Dus ik zou als ik jou was toch gaan praten met iemand, dan zul je merken dat er veel mensen zijn die je kunnen helpen hiermee en ook dat je echt niet alleen bent hierin. Ik was zelf als kind namelijk ook bewuster van de dood en dat soort dingen. 

Ja maar ik heb echt geen idee hoe ik mijn moeder moet overtuigen om mij naar een therapeut/ psycholoog moet brengen en ik ben op dit moment op vakantie dus dat kan helaas niet gebeuren (oh en nee niemand in mijn famillie waar ik echt close mee ben is overlijden) maar dankjewel voor de reactie 

Karin_
Forum|alt.badge.img+2
  • De Kindertelefoon
  • July 24, 2025

Hoi Aardbeitjes,

We lezen dat je momenteel in een lastige periode zit.

Wat goed dat je hierover vertelt op het Forum. Erover praten kan vaak helpen.

Je kan elke dag van 11:00 tot 21:00 uur gratis met de kindertelefoon bellen of chatten: 0800-0432.

Groetjes,

Karin, De Kindertelefoon