Vraag

Ik weet niet meet hoe ik verder moet.

  • 17 April 2018
  • 9 reacties
  • 272 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hey, ik heb echt enorm erg de neiging om zelfmoord te plegen ook al is dit niet de beste oplossing en dat weet ik maar ik zie geen andere optie.
Het komt hierdoor:
Ik ben een jongen van 16 jaar en heb last van HSP ( ik ben overgevoelig voor emoties). Ik ben 2 maanden terug mijn beste vriendin verloren door haar zelfmoord, mijn thuissituatie is niet goed (ben weinig thuis), mijn vrienden hebben me in de steek gelaten wanneer ik ze echt nodig heb en ik dacht dat alles over was want iemand ging met me praten en ging me helpen maar die is er mee gestopt het waard haar teveel. Ik heb al een poging gedaan maar toen heeft zij mij kunnen stoppen en op dit moment zie ik niet wie ik er ongelukkig mee zou maken, ik hoor alleen maar dat ik mensen hun leven beter maak daardoor.

Pls help ik wil het echt niet maar ik zie geen oplossing meer

9 reacties

He RONALD2001,
Ik heb een paar surgesties (mischien heb je ze al geprobeerd)
-praat met je mentor of vertrouwenspersoon op school (elke school heeft minstens 1 vertrouwenspersoon) dit kan opluchtend zijn, en zij kunnen je helpen een passende oplossing te bedenken.
-praat met je huisarts, je kan gewoon een afspraak maken en bij hem/haar je verhaal doen. Zij kunnen je doorverwijzen naar een Psygoloog/psychiater/maatschappelijk werker.
-ga een weekje bij je opa/oma/tante of welk familielid dan ook loggeren. Een tijdje weg van huis kan helpen alles een beetje op oorde te krijgen, en tot rust te komen.
-vind levens-motivatie, zoek een leuke sirie uit of lees een paar goede boeken. Of zoek een leuke hobby(mijne is animatie films maken) als je je hobby elke dag doet krijg raak je vanzelf die zelfmoord neigingen kwijt.
pieter-konijn ik heb al iemand waarmee ik praat en die ik vertrouw maar elke keer dat ik mijn probleem uitspreek neemt de gedachten alleen maar toe.
Ik weet dat dit ook deels komt omdat ik schuld ben/voel voor de zelfmoord van mijn beste vriendin en dit vaak tegen me word gezegd.
Verder kan ik niet naar andere familie toe want mijn vader heeft dat en verboden en tegen mijn familie gezegd dat het niet mag.
Ik heb al meerdere hobby's en ben daar daadwerkelijk een beetje goed in maar dit brengt mij heel veel prestatiedruk en dat geeft me nogmeer stress, dus het enige wat ik doe is mezelf opsluiten in me kamer of ik ga naar een afgelegen plek om mezelf te snijden (dit helpt mij echt enorm)
Hi Ronald2001,

wat vervelend dat je je zo rot voelt.

Gelukkig dat @Pieter-konijn je al wat goede tips heeft gegeven, misschien kan ik daar nog iets aan toevoegen.

Zelf heb ik er niet echt ervaring mee, maar ik weet wel dat er instanties zijn die je kunnen helpen door in eerste instantie je verhaal aan te horen.

1. 113 zelfmoord preventie, zij zijn 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar op telefoonnummer 0900-0113
Lees op de site hoe het werkt https://www.113.nl/

2. Sensoor , zij bieden dag en nacht een luisterend oor.
Kijk op de site voor meer info https://www.sensoor.nl/
Ik heb even doorgeklikt naar hoe de telefonische hulplijn werkt en waarvoor je daar terecht kunt, kijk dan even op https://www.sensoor.nl/ik-zoek-hulp-home/sensoor-telefoon.html

3. De Kindertelefoon, je kunt bellen of chatten met speciaal daarvoor opgeleide medewerkers, dit kan NIET de hele dag, maar op bepaalde uren. Info over hoe het werkt en wanneer je er terecht kunt, vind je op https://www.kindertelefoon.nl/13-18/chat/

Sterkte met het verlies van je vriendin en echt jammer dat je vrienden je in de steek laten, net nu je ze het hardst nodig hebt. Ook thuis gaat het niet lekker. Alles lijkt je tegen te zitten.

Wat mij sws onterecht lijkt is dat anderen jou de schuld geven van de zelfmoord van je vriendin. Dat kan echt niet. Het lijkt mij dat je je uiterste best hebt gedaan. Alles wat binnen je mogelijkheden lag, maar niemand mag van jou verwachten dat jij haar struggle had kunnen oplossen.

Om mensen die in zo'n strijd zitten te kunnen helpen moet je er meer van weten dan de gemiddelde burger er vanaf weet. Dus, dan kom je toch al gauw met je vragen terecht bij deskundigen zoals die van 113, Sensoor of de Kindertelefoon.

Ik kan het jammer genoeg niet voor je oplossen, vandaar die linkjes.

Ik hoop dat je er iets mee kunt en dat je je beter gaat voelen en in de toekomst een gelukkig leven kunt leiden.

Enige wat ik wel kan doen, maar ik weet niet of je daar iets aan hebt, is je een virtuele knuffel geven. Je gewoon even in gedachten vasthouden.

Ik zou willen dat ik meer voor je kan doen, maar ik weet niet wat en hoe.

Jij verdient een beter leven dan dat wat je op dit moment hebt :)

Sterkte.

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust.

Groetjes 🙂,
M&M's
Reputatie 2
Badge +9
Heey,

Hierboven zijn al hele goede tips gegeven. Vooral 113 is een echte aanrader. Het mooie van hun is dat zei jouw vragen stellen en dat jij zelf op een gegeven moment de oplossing ziet. Daarnaast luisteren ze ook echt naar je. Hoe lang je verhaal ook is, het maakt hun niet veel uit! Het belangrijkste is dat ze je kunnen helpen en dat doen ze!

Misschien lijkt het of er niemand iets om je geeft. En dat iedereen je liever dood ziet dan levend. Dat heb ik zelf ook vaak gedacht! Maar elke keer zag ik weer mensen die me toch wou de helpen: me familie, me mentor, leraren, collega's, klasgenoten, psychologen, therapeuten, of gewoon onbekenden.

Elke keer als je op dat moment komt van ik moet een plan maken, denk dan is aan positieve dingen. Denk is aan mensen van wie je houdt, dat ene meisje die je lange tijd heeft geholpen en je zelfs hebt gered. Die geeft dus wel wat om je! Verder willen je ouders je ook graag helpen!

Verder heb ik zelf ook dat het gevoel om zelfmoord groter wordt als je erover nadenkt. Zelf denk ik dat het komt omdat je dan ineens helemaal negatief gaat denken, en dat kan zo groot worden dat je eigenlijk te ver gaat. En dat moeten we dus niet hebben!

Ik snap dat je net zoals ik op dit moment geen andere uitweg meer ziet, en dat iedereen en alles je kl* vindt, maar dat is niet zo. Echt niet! Er is voor ons allebei en voor alle mensen die in deze situatie ziet een uitweg, en op een dag zullen we die vinden!

Heel veel sterkte en blijf positief!

Gr: Mr.S
joww

Wat naar om te horen dat je een eind wil maken aan je leven en dat terwijl je nog zo jong bent. Weten jou ouders dat je zelfmoordgedachtes hebt? Want dan zou je kunnen zeggen tegen hen dat je je slecht voelt misschien dat zei dan iets hebben wat je kan gaan doen om even afgeleid te zijn. Als je ouders het niet weten kun je inderdaad naar één van de bovenstaande sites toe gaan zoals 113online, daar kun je zelf gratis therapie volgen om van de gedachtes af te komen. Of je schrijft op hoe je je voelt in een schrift of in de notities op je mobiel. Dan kun je namelijk gewoon opschrijven hoe je je voelt.

Gr. Bas
Hey bedankt voor de sites en tips maar ik heb een probleem met mijn ouders waardoor ik ze niet spreek (mijn vader dat niet) verder heb ik juist ruzie met mensen uit me klas.

Ik probeer in het algemeen al zo min mogelijk dingen te doen die me negatief laten denken/voelen.


Ik ben helaas vanmiddag geslagen omdat ik de schuldige was van haar zelfmoord.

Ik praat al met een psycholoog maar het helpt voor mijzelf echt niet
Heei RONALD2001,

Wat naar dat het zo slecht gaat! Ik snap je helaas wel want ik denk er ook al heel lang over om uit het leven te stappen... Er was een vriendin waar ik het er goed mee over kon hebben en dan ook nog met mijn mentor, maar nu is ze dus heel erg boos op me (ik snap nog steeds niet waarom) en nou heeft ze onze mentor ook nog tegen me gekeerd! Ik weet niet zo goed meer wat ik nu moet doen. Eerder luchtte het bij mij altijd heel erg op als ik mezelf sneed maar dat kan nu niet meer, want mijn ouders weten inmiddels dat ik dat een keer gedaan heb (alleen denken ze dat het een keer was en het was bijna elke avond, en dat een par maanden lang)en controleren dat dus ook (ze weten gelukkig niet dat ik alleen nog maar aan zelfmoord denk want ze denken dat ik mezelf om iets anders gesneden heb). Dus dat is ook geen uitlaatklep meer. 113 is inderdaad wel heel fijn om alles kwijt te kunnen (want ik heb er inmiddels genoeg ervaring mee 😕 ), maar dat geeft voor mij eigenlijk alleen op het moment zelf rust en dat houdt al vrij snel op en dan begint alles gewoon weer opnieuw... Ik weet inmiddels echt niet meer hoe ik het op moet lossen en de enige manier die ik zelf nog zie is er een eind aan maken. Dit terwijl ik andere vrienden van een depressie afgepraat heb! Hebben jullie tips hoe ik dit aan kan pakken en hoe ik na de vakantie (als ik er dan tenminste nog ben)......

En RONALD2001, Ik hoop echt oprecht dat je er weer bovenop komt en dat de opmerkingen over de zelfmoord van je vriendin ophouden!! Heel veel sterkte! 🙂
Hoii,
Pleeg geen zelfmoord! Ook al denk je dat dat nu de beste oplosing is. Je zit nu in een donker gat van je leven. Maar je komt er wel weer boven uit. Waarom ben je weinig thuis? Als je vrienden je in de steek hebben gelaten terwijl jij ze het hardst nodig had kunnen ze zichzelf geen vrienden noemen! Je ziet niet in wie je nu ongelukig maakt. Weet je als je in zo'n gat zit zie je het niet wie van je houd en wie niet. Maar weet wel dat er altijd mensen zullen zijn die je zullen missen.
Het is nu 4 maanden geleden dat je deze topic hebt geplaatst. Dus had ik een vraagje. Hoe gaat het nou echt met je? Sterkte nog
Ik he vaker op jou topics gereageerd xmaar precies nu zit ik ook weer even in dat donkere gat...

Zelfmoord is niet de oplossing (ik dacht er net nog aan en het feit dat ik er aan ging denken maakte mij aleen dieper in dat gat...

Ik ben nu weer rustiger maar ik heb soms wel weer even kleinen paniek aanvallen.

Ik weet nu zelf ook niet hoe ik je kan helpen omdat ik er op dit moment zelf niet aan uitkom...

Maar ik wens je heel veel sterkte❤️

Reageer