Vraag

Ik weet het niet meer

  • 24 February 2022
  • 15 reacties
  • 107 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Mijn cijfers zijn slecht en mijn motivatie is op. Sorry dat ik met de deur in huis val, maar ik heb nu al een paar maanden dat ik amper een zin kan maken, omdat mijn hoofd gewoon vol zit.

Ik weet dat ik goede cijfers kan halen en ik snap de stof, maar de toets kwam er slecht uit. Daardoor ben ik gewoon in de put gezakt. Ik had een mentorgesprek en ze zei dat het zo niet zoals mij was. Ja, dat snap ik ook, maar het gaat gewoon niet goed met me. Ik heb binnenkort een bandexamen met een heel publiek en ik kan ineens mijn drums niet meer spelen, ik heb geen overzicht meer. Het moment dat ik daar zit hoor ik een piep in mijn oor, net zoals zo'n film moment. Ik snap dat dit niet met cijfers heeft te maken, maar wel met mijn stress. Ik plak nu gewoon zinnen aan elkaar, dus ik hoop dat je het kan volgens. Ik probeer mijn cijfers op te halen, maar de motivatie zit er niet in. Ik wil 4 VWO niet overdoen, maar al moet ik het wel doen, voor wat doe ik het. Ik kan het niet meer. Het leven is continu werken, ik heb nooit een keer rust. Ik zou graag willen stoppen en doen wat ik leuk vind. Maar je kan niks zonder een opleiding. Ik ben alleen maar somber.

 

Ik weet het niet meer


15 reacties

Reputatie 5
Badge +4

Hoi @Watashi,   

Wat knap van je dat je je verhaal hier deelt! We lezen dat je in een lastige situatie zit. Je kunt De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren.

Veel sterkte!

Groetjes, JanneB van De Kindertelefoon

Reputatie 7
Badge +7

Heey,

wat bijzonder om je verhaal te lezen, want ik voel me echt precies zo. Motivatie is erg ver te zoeken..

ik weet dat het lastig is na te denken over de toekomst, maar probeer een doel neer te zetten wat je graag wil halen. 

je kunt even met je mentor bespreken dat het niet goed met je gaat en misschien mag je dan wat dingen voor school uitstellen. Ik durf sommige dingen ook niet met mijn mentor te delen, maar ze zijn er om ons te helpen en het is goed om eerlijk tegen ze te zijn. 
mijn mentor bood bijvoorbeeld aan dat ik op school kan leren, onder zijn toezicht, zodat ik echt wat ga doen. 

ik snap je gevoel volledig, ik kan het wel maar ik kan het niet. Ik ben niet lui, ik wil het wel maar het lukt gewoon niet. Ik zit toevallig ook in 4 vwo en het is echt heel erg stressvol, alle deadlines komen op me af. 
ik wil je heel graag helpen maar ik weet het dus zelf helaas ook niet zo goed. Als je ooit ergens over wil praten, lmk:)

groetjes,

kwakend1tje

Bedankt voor je reactie!

Ik praat eigenlijk nooit over dingen die ik niet kan, want dan denk ik dat ik zwak lijk. Het is een stomme eigenschap, maar het lukt me gewoon niet om er van af te komen. Ik wou tegen mijn mentor vertellen dat het niet meer zo goed gaat in mijn hoofd en dat school heel veel is, maar dan ga ik nadenken over de consequenties en hoe ik dan zwak kan lijken en uiteindelijk doe ik het dan niet. Dan klap ik een soort van dicht. Het enige wat me wel was gelukt en waar ik opzich wel blij mee ben is dat ik ook bij een soort onder toezicht leren zit, maar het is grotendeels wel saai, haha.

"Ik kan het wel maar ik kan het niet. Ik ben niet lui, ik wil het wel maar het lukt gewoon niet." Ja, echt precies dit. Ik probeer hier hulp mee te zoeken, maar dan, zoals ik zei, klap ik dicht.

 

Jā ne,

Watashi

Ik heb precies hetzelfde, ik zit in 4 MAVO, maar ik heb écht geen zin om wat dan ook te doen, het lukt gelukkig wel zonder iets te doen, of soms een beetje iets te doen, maarja dan haal ik cijfers boven de 7. Normaal zou ik (als ik iets van mijn best deed) 8ens en 9ens halen..

 

Maarja, ik zit op MAVO, niet op VWO ofzo. Maar ik ben gewoon heel erg gedemotiveerd en vind school erg saai, dusja.. Ik heb btw ook nog faalangst lol.

ik heb dit ook, ik weet alleen niet waar het bij mij door komt; komt het door mijn medicatie tegen mijn sociale angststoornis, door mijn sociale angsstoornis zelf, door mijn genderdysforie, door het gevoel dat ik anders ben, door de hormonen van de puberteit, door de stress die ik meekrijg van een vriend die niet word geaceopteerd door zijn ouders, door een andere vriend die zichzelf snijd of door wat dan ook anders. Het enige wat mijn ouders zeggen is dat ze weten dat ik beter kan, maar ik weet precies wat ik later wil gaan doen en daar heb ik precies nul school voor nodig het liefst zou ik gewoon naar het laagste niveau gaan, maar dat kan niet zomaar vanaf het 2gym:/ ik heb echt het gevoel dat ik instort, ik hou het niet meer en ik weet het niet meer. Het enige waardoor ik nu nog iets kan is door paarden, mijn hond, en muziek luisteren. Dit zijn heel veel problemen ineen, sorry dat ik iedereen hiermee lastigval, maar dat weet je igg dat je niet de enige bent

 

Reputatie 7
Badge +7

Heey,

ik heb het eerlijk gezegd ook niet echt met mn mentor er over gehad, alleen dat ik geen motivatie meer heb, maar niet dat ik het leven soms helemaal niet meer zie zitten. 
ik vind het ook lastig om mijn problemen te delen, maar op dit moment kan ik het zelf niet meer oplossen, ik heb hulp nodig en dat moet ik accepteren. Er zijn heel veel mensen die ons willen helpen, we hoeven het alleen maar te vragen. 
ik ben meer bang dat mijn ouders zich zorgen gaan maken, die hebben hun eigen problemen en ik hoor de dochter zonder problemen te zijn die zich wel red. Ik denk dat ik iedereen teleurstel, maar als ik er bijvoorbeeld een einde aan maak stel ik mensen alleen maar meer teleur, dus dan kan ik toch maar beter om hulp vragen. 
sorry ik weet helemaal niet of jij zm gedachten hebt, sorry als je van mijn bericht een beetje schrikt, wat ik wil zeggen is dat het oke is om er over te praten, voordat je problemen erger worden. 
groetjes,

kwakend1tje

@StackedBlock 
Het maakt eigenlijk niks uit op welk niveau je zit, want het is het niveau dat is uitgekozen voor jou. School = school.

Ik hoop dat het snel beter me je gaat!

Jā ne,

Watashi

@Animallove 
Ik ben niet de beste in reageren op reacties, dus ik ga mijn best doen.

Dat zijn inderdaad veel problemen! Ik snap dat je instort en ik weet eigenlijk niet hoe ik je daarmee kan helpen, want ik kan mezelf amper helpen. Het is wel fijn dat je blij wordt van jouw paarden, hond en muziek. Ik hoop dat je meer dingen vindt die je blij maken. En het is fijn om te weten dat ik niet de enige ben.

 

Jā ne,

Watashi

@kwakend1tje 
Het is moeilijk om het te accepteren dat je hulp nodig hebt, maar het is nog moeilijker (tenminste voor mij) om hulp te vinden. Ik dacht dat als ik mijn problemen tegen iemand vertel, dat ze dan teleurgesteld zouden zijn, maar toen ik het aan iemand had vertelt voelde ik me wel meteen beter, het begin van iets goeds. Dat persoon voelt zich ook zo en is juist blij dat zij dat van me weet. Uiteindelijk hadden we geen contact meer en toen ging het weer slecht, maar toch was het wel fijn. Ik weet niet meer echt hoe ik dat zo had geregeld, maar ik weet dus wel dat het fijn was. Ik had het ook een keer tegen mijn ouders verteld en dat heeft me alleen maar meer verpest, dus had ik vertelt dat het weer goed met me ging. Dus ik snap als je het niet tegen je ouders wil vertellen.

Ik had ook gedacht over zelfmoord, maar had het niet gedaan. Geen idee waarom.

Maar mijn tip is: zoek een goede vriend(in) waarmee je hierover kan praten.

 

Jā ne,

Watashi

Reputatie 4
Badge +2

Hoii!

Heel vervelend hoe je je voelt, ik begrijp het helemaal!

Als je geen zin hebt in school, en gedemotiveert bent voor school, dat is niet zo gek. het hoort bij de leeftijd en maakt helemaal niet ui!

Maar op het moment dat je andere dingen, dingen die je normaal wel leuk vind, ineens ook niet meer leuk vind, dan is het een goed idee om je ouders in te schakelen. heb het er met hun over en schakel eventueel profesionele hulp in, aangezien het best iets kan zijn uit je jeugd waardoor je nu vastloopt

 

Ik hoop dat dit je hielp

Liefs

Mijn comments worden steeds door een moderator gecheckt, maar ik heb op iedereen gereageerd, dus ze komen wat later.

Excuus!

@kwakend1tje 
Omdat mijn comment wordt gecheckt, zal ik het opnieuw proberen, maar echt extreem kort. Misschien laten ze het zo toe?

Dus de essentie van mijn comment is: hulp krijgen is moeilijk en de beste manier is om het een vriend(in) te vragen.

Reputatie 7
Badge +7

Ik wil er graag met vrienden over praten, maar ik denk niet dat zij me kunnen helpen. Ik wil mensen ook geen schuldgevoel of verantwoordelijk over mij geven. Als ik mezelf ooit oprecht iets aandoe zullen zij voor altijd moeten leven met het idee dat ze in hun ogen niet genoeg hebben gedaan. 
eigenlijk wil ik dat gevoel niemand aan doen, ook mijn mentor niet en al helemaal mijn ouders niet. Ik heb het idee dat iedereen zelf al problemen genoeg heeft, dan kunnen ze niet mijn gezeik er ook nog bovenop krijgen.  
Ik weet niet of blijven zitten dan een goed alternatief is voor er niet over praten tho, ik denk niet dat ik dit jaar over kan doen dan kan ik beter meteen helemaal stoppen met school. 
 

sorry dat ik dit hele gesprek naar mezelf toe trek, jij hebt dit topic aangemaakt en het hoort dan uiteraard helemaal om jou te draaien. Ik kan je echter (hoe graag ik dat ook wil;) niet helpen omdat ik dus in exact dezelfde situatie zit.. ik zie op dit moment eigenlijk geen uitwegen meer.
Ik hoop dat je uiteindelijk de hulp krijgt die je nodig hebt en gwn ruim overgaat dit jaar!


groetjes,

kwakend1tje

Het maakt eigenlijk niks uit op welk niveau je zit, want het is het niveau dat is uitgekozen voor jou. School = school.

Ik hoop dat het snel beter me je gaat!

Jā ne,

Watashi

Klopt, maar het niveau is dom, ze hebben me zoooo erg onderschat, ik ben er al klaar mee, maar ik heb dit nu al sinds de 2e klas (het gevoel etcetera). Ik startte btw op kader. Als ik maar op het gymnasium of HAVO was gestart, dan was het denk ik wel iets beter met me geweest. Dit was dan even mijn verhaal in het kort, hoef je niet per se op te reageren though.

 

(Btw), ik hoop dat het ook snel beter gaat met jou!

Reputatie 7
Badge +7

@StackedBlock 
Wat vervelend! Ik snap dat dat super demotiverend werkt. Ik vind überhaupt de manier waarom mensen hun niveau bepaald word een beetje vaag in Nederland. In mijn geval was al sinds ik een kleuter was duidelijk dat ik ‘slim’ ben dus ja dan doe je natuurlijk vwo maar dat heeft alleen maar super veel druk om mij gelegd😂

Reageer