Ik voel me down...

  • 19 November 2018
  • 4 reacties
  • 106 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hallo,

De laatste tijd voel ik mij een beetje down.
Ik ben afgestudeerd op de middelbare, nadat ik 2x gezakt was voor VWO en daarna HAVO heb weten af te ronden. Rond diezelfde periode kreeg ik een nieuw vriendje en mijn moeder ook. Ik woon alleen met mijn moeder samen. Er zijn veel veranderingen gekomen tijdens deze periode en ik weet even niet welke verandering mij zo down heeft weten te maken.

Het vriendje van mijn moeder is namelijk psychisch niet in orde en we mogen elkaar niet. Dit omdat ik sceptisch ben over zijn intenties met mijn moeder. Hier zit een lang verhaal achter.
Ook twijfel ik over mijn studie momenteel en weet niet of dit de studie is die ik wil gaan doen. Het is namelijk een HBO studie, en ik heb zo mijn twijfels om toch na mijn propedeuse universiteit te doen of misschien toch voor een andere HBO studie te gaan. Ik durf niet te switchen, dit omdat het weer een heel gedoe is, omdat ik de jaren op de middelbare al zoveel vertraging heb opgelopen.

Met mijn vriendje gaat het goed (denk ik). We hebben eigenlijk nooit ruzie. Echt gewoon nooit dat het bijna eng is. Tuurlijk hebben we discussies, maar uiteindelijk geeft hij mij meestal gelijk waardoor er geen ruzies meer kunnen ontstaan. Er zijn ook wel een aantal dingen gebeurd die minder chill waren tussen ons, maar er was niet echt een reden om het uit te maken. Hij is superlief voor me en helpt me bij alles. Hij houdt van me. Heel erg. Ik ook van hem, maar soms heb ik het gevoel dat ik iets mis. En ik weet niet wat?!

Ik weet nu niet wat er gaande is. Welke veranderingen negatief zijn voor mij? Of dat het gewoon alles bij elkaar mij zo moeilijk heeft gemaakt. Mijn motivatie is zo laag geworden voor alles en ik voel me zo anders. Ik ben niet meer hetzelfde optimistische meisje als toen.

Alle adviezen zijn welkom!
Bedankt.

4 reacties

Hoi

Je motivatie is laag geworden en je voelt je anders. Wat hier precies de oorzaak van is, weet je niet. Dat kan. Soms is het heel lastig om de oorzaak te vinden van bepaalde gevoelens.

Fijn dat je een lieve vriend hebt. Kan je met hem bespreken waar je mee zit? Soms kan een gesprek dingen helderder maken. Je kan ook steeds terecht bij de KinderTelefoon.

Kan je goed met je moeder praten? Weet zij dat jij en haar vriend het niet zo goed met elkaar kunnen vinden?

Je kan naar opendeur- en lesdagen gaan. Op die manier leer je de omgeving en studierichting wat beter kennen. Er is vast studiebegeleiding beschikbaar die samen met jou kan bekijken welke opleiding bij jou zou kunnen passen.

Groetjes
Kenshin
Hoi,

Ik snap dat een aantal tegenslagen en veranderingen best ontmoedigend kunnen werken. Dat is niet gek.

Over je studie, je twijfelt of dit wel is wat je wil doen, maar je wil niet switchen, omdat je al zoveel tijd bent ''verloren'' aan je middelbare school. Dat is ergens begrijpelijk, dus daarom wil ik je het volgende voorleggen: Of je doet er nu een paar jaartjes langer over om te ontdekken wat echt bij je past of je ontdekt het na 20 jaar wanneer je vastloopt in je beroep/werk, omdat je eigenlijk iets doet wat je niet leuk vindt. Jezelf dan laten omscholen is lastiger en kent waarschijnlijk ook een hogere drempel. Ik zou het dus wel weten nu.

Heb je een studieadviseur of iets in die richting? Kun je diegene opzoeken en hem/haar je twijfel voorleggen? Ik weet zeker dat diegene je verder kan helpen :)

Je mag de vriend van je moeder niet. Herkenbaar. Ik mag de vrouw van mijn vader niet. Zéér vervelend. Ik heb dan weliswaar andere redenen, maar goed. Eigenlijk is daar helaas vrij weinig aan te doen. Het is je moeders leven en haar relatie. Kun je hier met vrienden ofzo over praten als iets je heel erg dwars zit?
Verder ben jij die vriend natuurlijk niks verplicht. Hij heeft een relatie met je moeder, niet met jou.

Ik zou je onvrede over je vriendje met hem bespreken. Misschien dat jullie er samen wel heel goed uitkomen.

Ik zou tot slot nog iemand zoeken waar je je gewoon goed bij voelt. Dit kan je vriendje zijn, maar ook een goede vriend of een familielid. Dat je iemand hebt om je hart bij te luchten :)

Ik hoop dat je door een paar dingen aan te pakken, je motivatie weer terugkrijgt :)
Gr. Pin
Hoi

Je motivatie is laag geworden en je voelt je anders. Wat hier precies de oorzaak van is, weet je niet. Dat kan. Soms is het heel lastig om de oorzaak te vinden van bepaalde gevoelens.

Fijn dat je een lieve vriend hebt. Kan je met hem bespreken waar je mee zit? Soms kan een gesprek dingen helderder maken. Je kan ook steeds terecht bij de KinderTelefoon.

Kan je goed met je moeder praten? Weet zij dat jij en haar vriend het niet zo goed met elkaar kunnen vinden?

Je kan naar opendeur- en lesdagen gaan. Op die manier leer je de omgeving en studierichting wat beter kennen. Er is vast studiebegeleiding beschikbaar die samen met jou kan bekijken welke opleiding bij jou zou kunnen passen.

Groetjes
Kenshin




Hoi Kenshin,

Bedankt voor je reactie en je tijd.
Mijn moeder weet dat ik haar vriend niet mag en ze weet ook dat hij mentaal niet in orde is. Maar ze is al zolang alleen geweest en afhankelijk van hem geworden dat ze niet meer zonder hem kan. Dat maakt het zo moeilijk.

Mijn studiekeuze gaat al beter. Heb met mijn studieadviseur gepraat en merk dat het wat rustiger in mijn hoofd is.

Bedankt voor je advies!
Je moeder is erg afhankelijk van haar vriend. Heeft haar vriend hulp of begeleiding?

Goed dat je met je studieadviseur hebt gepraat. Fijn dat dat voor wat meer rust in je hoofd heeft gezorgd.

Groetjes
Kenshin

Reageer