Vraag

Ik kan geen sorry zeggen

  • 17 September 2023
  • 9 reacties
  • 167 Bekeken

Reputatie 7
Badge +11

Ik kan dus geen sorry zeggen.

Ik weet niet hoe dit komt, het voelt niet goed als ik het doe, alsof ik mezelf zwak opstel en anderen er misbruik van gaan maken. 

Ik weet dat het niet zo is, maar ik heb er enorme moeite mee, vooral als ik het meen. Als ik het niet meen kan ik het makkelijk zeggen.

Ik kom zo vaak in de problemen als ik ruzie heb, vooral met mijn ouders en mijn zusje. Ze vinden het niet normaal en dat ik er een drama van maak, maar dat is niet zo. 

Ben ik de enige die dit heeft? En heeft iemand tips, want ik weet echt niet wat ik ermee moet doen. 

Ik vind het ook een beetje moeilijk om dit te delen, maar ik denk wel dat het kan helpen.

Help pls!

 

  1.  

9 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Hoi hoi! Misschien kunnen de verhalen van bijvoorbeeld @Tover01  en ikzelf je inspireren? @Maiskolfje  heeft het prachtig beschreven in haar topic ' het beloofde verhaal '. Lees dat maar eens :) of zijn  en mijn eigen verhaal. Ik snap wat je bedoelt maar ik heb me er overheen kunnen zetten jaren terug.  Het voelde wel eens alsof je hele wezen en je trots stuk ging maar ik kreeg veel waardering terug. Een stukje bescheiden zijn en soms nederig blijkt voor mij heel goed te zijn. En toch behoud je dan wel je waarde zeg maar. Ik weet niet hoe ik je precies hiermee kan helpen maar zo was het voor mij dus ☺️ 

Groetjes liefs Tartan X 

Reputatie 7
Badge +8

Ik heb echt een hekel aan sorry zegen. Mijn zusje ging vroeger gewoon mensen bedreigen, zei toen sorry en deed het zo de dag erna weer. Of toen ik op de basisschool werd gepest zei mijn pester sorry nadat hij me in elkaar had getrapt en de dag erna kneusde hij mn arm. Ik heb nooit echt een goede ervaring gehad met sorry zeggen of een sorry krijgen. Daarom haat ik sorry zeggen. Jij bent totaal niet de enige die dit heeft. Ik ook. Maar het is wel rot als mensen er een probleem van maken. 

Ik heb het honderd keer uitgelegd tegen iedereen in mijn hele familie en iedereen negeert het gewoon. 

 

Ik kan je niet echt helpen. Maar ik snap je wel. Sorry zeggen is moeilijk en stom. En dat is niet leuk

Reputatie 7
Badge +12

Hey ! Ik kon dit ook nooit. Ik vond het zwak en dom om te doen. Als ik het echt een keer verplicht of voor straf moest zeg maar dan zei ik het heel binnen monds en snel zodat het niet goed te verstaan was. Het voelde als een ontzettende afgang. En ik vond het vaak ook onzin want ' ik zat natuurlijk nooit fout'. 

Nu kan ik het wel als het terecht is. Dat ging niet zomaar maar dat staat wel in mijn topic inderdaad zoals @Tartan13  zegt.  De dag na mijn straf en omslag  toen ik echt welgemeend iedereen excuses aan bood vond ik echt super moeilijk en vernederend. Maar ik vond ook dat ik dat moest. Ik stond letterlijk te trillen op mijn benen en ik was mijn stem bijna kwijt. Alle 25 leerlingen en de juf ben ik langs gegaan of heb ik in de school benaderd en excuses aangeboden en elke keer werd ik zenuwachtig  en hees en trillerig. Het was heel erg zwaar maar na de tijd kwam er wel opluchting en ook complimenten van iedereen. Sinds toen weet ik dat het wel moeilijk kan zijn om te doen, dat is ook zo, maar toch ook goed. Maar wel: als het terecht is en je het zelf meent. Zo sta ik er nu in. Lesje geleerd en soms moet je je echt zelf overwinnen om dit te doen. Ik hoop dat je iets aan dit lange verhaal hebt 🤭🫣 

Tover xxx

Reputatie 7
Badge +17

Hoi @Tover01  ik vind je (nogmaals) echt ontzettend stoer dat je dat durfde en deed! En ook nog iedereen apart en 2 meisjes waar je speciaal naartoe ging en zelfs op je knieën ging.  En ondanks je zenuwen en je stem het toch deed. Razend knap! Ik kan heel goed sorry of excuses aanbieden maar zoals jij het hebt gedurfd,dat is echt heel bijzonder! Wou ik nog even weer zeggen toen ik dit las! Top hoor! ♥️ 

Groetjes liefs Tartan X 

Ik ben het helemaal met @Tartan13 eens!

@Tover01 : Hoe je verandert bent bewonder ik, ik vind het echt bijzonder! Je komt echt lief over.

 

Reputatie 7
Badge +11

Bedankt voor de reacties! En je bent echt super stoer @Tover01

Ik heb wat problemen met de e-mails van de Kindertelefoon (krijg ze niet meer) dus ik zag dit pas later. 

 

  1.  
Reputatie 7
Badge +7

Hoi

Voor mij is het één van de belangrijkste dingen en het laatste wat je kan doen aan je fouten. Ik heb een probleem met woede beheersing dus het komt vaak voor dat ik mijn oprechte excuses aanbied aan vrienden. Hierdoor sta ik ook vaak stil bij wat een verontschuldiging belangrijk en sterk maakt:

  • Benoem waar je sorry voor zegt: een “sorry” doet niet veel, vooral niet des te langer je het uit stelt. Waar zeg je sorry voor? Zeg het!
  • Geef een reden voor waarom je iets deed of zei: Probeer het niet als een excuus of smoes te plaatsen, want dat wordt natuurlijk niet gewaardeerd. Maar vaak willen mensen wel graag weten waarom je op een bepaalde manier reageerde of iets deed. Om te vermijden dat het overkomt als excuus zou je kunnen benoemen waarom het voor jou zelf geen excuus zou zijn en houd het beweren van je schuld toegeven aan.
  • Maak beloftes en houd ze aan: Je zou kunnen denken aan “het zal niet weer gebeuren”, maar dat is niet verstandig om te zeggen als je weet dat de kans bestaat waarin je weer zo zou kunnen reageren, als je het bijvoorbeeld niet onder controle hebt. Je zou wel kunnen beloven dat je eraan probeert te werken, en dat je je best zou willen doen om het niet weer te laten gebeuren. Maar van belang is: dat je ‘t dan ook echt doet! Hou je aan beloftes
Reputatie 7
Badge +11

Heel erg bedankt voor je reactie @Kamperfoelie6! Echt goede tips!

 

Liefs,

  1.  
Reputatie 7
Badge +11

Update: 

Het gaat stukken beter. Het gaat veel beter met sorry zeggen. Ik vind het nog steeds een beetje moeilijk, maar dat maakt niet veel meer uit.

 

Liefs,

        M.

Reageer