Vraag

Ik denk dat ik een soort van depressief ben

  • 9 November 2023
  • 22 reacties
  • 414 Bekeken

Reputatie 7
Badge +11

Hoi iedereen,

Ik ben dus voor mijn gevoel weer een soort van depressief. Ik heb dus een aantal dingen.​​​​​​​

  1. Ik haal dus echt dit jaar slechte cijfers, ik sta nu voor 6 vakken onvoldoende en ik krijg ook nog eens een luistertoets van engels waar ik slecht in ben dus nu ben ik bang dat ik aan het einde van het jaar niet overga naar 3 vwo en dus blijven zitten (ik zit nu dus in 2 vwo). En nu wil ik dus echt opgeven en minder mijn best doen voor school.
  2. Ik heb dus wel vrienden, waar ik blij mee ben, maar ik heb dus het gevoel alsof ik alleen maar achter hun aanloop omdat ik anders alleen ben. Ik heb ook het gevoel alsof zij mij echt niks boeien, want als ik dan met hun in de pauze zit, dan praten ze echt bijna nooit met mij, maar soms op andere momenten weer wel, dus ja. Maar ik wil hun wel als vrienden houden, want anders ben ik al helemaal alleen.
  3. Ik durf dus bijna nooit contact te hebben met mensen die ik niet ken, dan ben ik dus soort van bang voor hun.
  4. Als er een grote taak is of een open opdracht is op school, dan loop ik vaak vast en kan ik echt niks meer en dan geef ik het op en doe ik maar wat anders.
  5. Ik eet dus bijna geen fruit (zeg maar 1 portie per 2 weken ofzo) en ik ben bang dat ik nu heel ongezond ben. Ik heb ook geen motivatie om meer fruit te eten, ik wil vaak wel, maar dan lukt het toch nooit.

Er zijn waarschijnlijk nog meer problemen met mij (als ik die problemen weer weet, zet ik het in dit topic), soms wil ik gewoon dood, maar ook weer niet. Soms ben ik gewoon vrolijk maar soms ook niet. Ben ik nou een soort van depressief of niet? Ik durf er ook niet met iemand over te praten. Ik vond het ook spannend om het hier op het forum te delen.

Als er niemand reageert, geeft niet, maar bedankt voor het lezen!

Groetjes, Monkeyboy08


22 reacties

Hoi lieve @Monkeyboy08 ,

Goed dat je dit topic toch geopend hebt 😘

1: Als je dingen echt niet begrijpt de docent of je ouders vragen. Of uitleg video's kijken. Maar als dit niveau echt te hoog  voor je is kun je misschien beter naar Havo 3, je kunt het daar ook met je mentor over hebben. 

2: Dat gevoel herken ik wel , ik weet ook niet zo goed wat je daarmee moet. Sorry.

3: Ook dat herken ik. Maar bij mij gaat het wel steeds beter, heb ik niet echt een tip voor, het ging eigenlijk vanzelf.

4: Je kunt het dan het beste tegen de docent zeggen, of je mailt hem/haar.

5: Misschien is smoothie een idee?

 

Groetjes,

Jesse 

 

Reputatie 7
Badge +11

Wat vervelend voor je @Monkeyboy08! Ik heb hiet zelf geen ervaring mee, dus ik weet niet of het depressie is. Wel is het erg vervelend voor je. Misschien kan je met je mentor praten? Aangezien het op school is. En misschien kan je hulp krijgen met de vakken, of afspraken maken met docenten.

Ik heb misschien nog meer tips, maar ik ga ergens heen, dus dat komt later.

In ieder geval een knuffel van mij!

Liefs,

           M.

Reputatie 7
Badge +7

Hey @Monkeyboy08 , ik ga je proberen te helpen!

Dat is natuurlijk erg vervelend om te horen, ik kan begrijpen hoe het is want punt 2 geld ook erg voor mij en ik zit ook op vwo 3. Ik probeer zelf ook nieuwe vrienden te maken maar vind het ook lastig
Ik kan begrijpen dat je er niet met andere wilt over hebben, maar dit kan toch best een goede oplossing zijn, je zou er met je mentor of ouders erover kunnen hebben. Misschien zou je voor punt 1 trouwens ook naar bijles kunnen gaan als jouw school dat aanbied, dat hielp mij in ieder geval wel. Je hebt namelijk nog een half jaar te gaan en kun je je cijfers goed omhoog halen.

Ik zie je trouwens wel heel vaak voorbij komen op het forum en wil ik erbij zeggen dat je echt een topper bent omdat je andere ook wilt helpen, wilde ik eigenlijk al een lange tijd zeggen tegen je!😉

Grt @ItzJustin 

Reputatie 7
Badge +8

Dit is allemaal heel erg kut (als ik dat mag zeggen)

Ik snap je ook totaal. Ik kan je niet een diagnose geven en zeggen dat je wel of geen depressie heb. Maar het kan zo zijn dat je iets hebt. Ik denk dat gediagnoseerd worden jou wel kan helpen. Ik ga zelf naar een jeugd ggz en heb daar een diagnose gekregen en ze kunnen je helpen met dit allemaal minder zwaar te maken. En ze kunnen veel vlikken (vooral met school) 

Ik heb vorig jaar (toevallig ook in de 2de) heel erg mijn best gedaan om sociaal te doen. Na een jaar lang geen vrienden te hebben vond dit groepje mij. Ze maakte me onzeker en meestal negeerde ze me. Toch besloot ik na het "geschiedenis spel incident", dat ik weg ging. Zonder iets te zeggen ging ik mijzelf af zonderen. Die meiden vroegen er nooit over. Het kon hun niks schelen. Ik was toen wel alleen, ben ik nogsteeds, maar die meiden maakte mijn onzekerheid zo veel erger, ik had het al moeilijk en ik hoefde hun er niet bij. 

En ik zit nu op een nieuwe school. Weer geen vrienden, mijn eerste toetsen zijn allemaal net voldoende of gewoon onvoldoende. Ik maak geen huiswerk meer. En ik heb eigenlijk een soort van mega grote dip gekregen. De motivatie is er niet. En ik denk dat jij dat ook hebt. Zoals ik ietsjes eerder zei, ik wordt er voor geholpen en ik denk dat dat jou ook zou kunnen helpen. Ga er asjeblieft naar kijken. Misschien kan je dit bespreken met een ouder ofzo. Ik snap dat dat echt eng is. Maar jij bent echt belangerijk. Je verdient dan ook een rustig leven zonder gezeik van een groep meiden die je onzeker maken of gezeik van school. Maar dan moet je erover praten. 

Denk erover na. Als je weer iets wilt delen moet je het echt doen. (Als dit bericht een beetje overal en nog wat is is dat omdat ik moe ben, sorry daarvoor) 

Reputatie 5
Badge +1

Ik ben nooit depressief geweest dus ik kan er eigenlijk niet zoveel over zeggen maar ik zou het toch tegen iemand vertellen die je echt goed vertrouwt zoals je ouders een vriend of mentor

Reputatie 7
Badge +12

Wat vervelend om te horen!

op punt 1.  Je kan wel overgaan, maar dan naar een niveau lager gaan, ik heb dit zelf ook gedaan doordat ik chaos in mijn hoofd kreeg net zoals jij, ik kon het niet meer aan, en nu kan ik gewoon weer rustig wennen aan mijn omgeving zonder dat ik heel hard hoef te leren voor toetsen, opletten in de les is genoeg. Dat maakt het ook minder erg als ik een keer een dagje mis en de druk is veel minder, dus misschien is dat wat?

op punt 2. Ik denk niet dat het vrienden zijn als ze niet met je praten, het lijkt me ook heel vervelend om de hele tijd achter anderen aan te moeten lopen, ik ben dan misschien ook extravert, maar mijn tip is gewoon goed om je heen kijken en mensen proberen in te schatten, als je een keer iemand alleen ziet zitten, ook al denk je misschien dat diegene raar is ga dan er gewoon naast zitten, en zeg hallo, je kan altijd een gesprek beginnen, maar je kan ook gewoon naast diegene gaan zitten, alleen zijn is niet altijd even erg. Mijn zus M heeft dit ook gedaan, zij werd heel erg gepest door de meiden en toen is ze gewoon bij de jongens gaan zitten en nu heeft ze het veel leuker op school.

op punt 3 geld hetzelfde als hierboven, gewoon proberen, en als het niet lukt is dat ook niet erg, stapje voor stapje.

op punt 4 Als je vast loopt zou ik hulp vragen aan een docent of je ouders broers of zussen, dan kan diegene het verduidelijken en eventueel je fouten er helpen uit te halen, ook kan je om bijles vragen als je dat nodig hebt.

op punt 5 Als je fruit niet heel lekker vind is groente misschien wat? Een stuk komkommer, wortel of tomaat, eventueel een bakje sla is ook heel gezond, en anders misschien vragen of je ouders je kunnen helpen herinneren om elke dag een stukje fruit te eten, of een soort afvink lijstje maken en dat je dan misschien iets kan afspreken met je ouders dat als je zoveel dagen achter elkaar fruit hebt gegeten dat je dan een uur later mag opblijven, extra mag gamen of iets anders, dan wordt je misschien meer gemotiveerd om ook gezonder te gaan eten.

 

verder als je dingen hebt die jou gelukkig maken dan moet je dat vooral blijven doen, want dan krijg je ook meer motivatie om de minder leuke dingen te doen.

Tip voor het stampen van woorden of zinnen: Zelf alles opschrijven met de definitie, eventueel een grappig verhaal van maken waardoor je het beter onthoud. Verder laat iemand je overhoren net zolang tot je alles weet en dan de dag erna nog een keer, en zorg ervoor dat je alle basis dingen weet, want anders wordt het inderdaad wel heel moeilijk om de rest te maken.

Ik hoop dat het helpt, ik ben er voor je en ik weet zeker anderen ook @Monkeyboy08 !

-OnlyMe

Reputatie 2
Badge

Wat knap dat je het hier zo open over kunt hebben! 
Ten eerste, zelfs mensen die depressief zijn kunnen op sommige dagen gelukkig zijn en lachen.  Dat hoeft dus niet te betekenen dat je niet depressief bent.  Het beste zou zijn is kijken of je het er met iemand over kan hebben, familie of een professional (vaak heeft school wel een vertrouwingspersoon met wie je zou kunnen praten).  Je geeft aan dat je dat niet durft, en dat is begrijpbaar. Misschien kun je voor jezelf een soort dagboekje bijhouden, waar je kijkt naar hoe je je op een dag voelt. Voor mij helpt het om dingen op te schrijven als ik het even niet meer weet. 

Als je vaker gedachten hebt over dood willen, zou ik toch echt proberen om het er met iemand over te hebben. Er lang mee lopen zal het uit eindelijk alleen lastiger maken. 

Tip: als je denkt dat het zou helpen, zou je misschien ook een doelenlijstje kunnen maken voor jezelf. Gewoon met een paar dingen die je graag elke dag zou willen doen, maar niet altijd energie voor hebt. Bijvoorbeeld fruit eten, een half uurtje leren, enzovoort. Niet voor iedereen werkt het om een overzichtje te maken, maar bij mij merk ik dat alles dan veel minder overweldigend is. 

Reputatie 7
Badge +11

Hoi iedereen, 

Bedankt voor de reacties!

Over punt 1: als ik deze cijfers (zijn veel 5en trouwens) blijf halen, dan zou ik misschien naar 3 havo kunnen gaan, maar ik ga mijn best doen om toch vwo nog vol te kunnen houden! En voor Engels ga ik bijles krijgen, dus dat gaat hopelijk beter worden. 

Over punt 2: nou het verschilt vooral, soms praten ze dan wel weer veel met me, maar soms ook echt niet. Maar ze zijn echt aardig en nodigen mij ook uit voor feestjes enzo, dus ik wil wel vrienden met ze blijven. 

Over punt 4 (we slaan 3 even over): ik ga het proberen tegen de docent(en) te zeggen!

Over punt 5: een smoothie is inderdaad wel een goed idee, en OnlyMe: bedankt voor de tips daarvoor! Ik lust wel veel groente, dus dat wil ik wel vaker eten, en mango lust ik ook, dus dat ga ik ook proberen vaker te eten.

Ik ga het met mijn ouders over hebben, ik geef een update wanneer ik het heb gezegd!

En @ItzJustin, bedankt voor het compliment!

Groetjes, Monkeyboy08

Reputatie 4
Badge +2

Ik lees dat je veel reacties hebt ontvangen, wat super fijn! Dus mijn visie laat ik achterwege, ik vind wel dat je erg goed bezig bent met het aanpakken. Dus heel veel respect dat je dat doet! Ga zo door, en we lezen allemaal graag de update. Liefs

Hallo Monkeyboy08, wat dapper van je dat je dit topic hebt geopent.

  1. Heb je ooit overwogen om huiswerkbegeleiding te nemen? Dat kan heel erg helpen met cijfers. Je hoeft je ook niet echt zogen te maken, want het jaar is net begonnen, dus er kan van alles gebeuren! Het helpt ook om veel vragen te stellen als je iets niet snapt of ergens niet mee eens bent. Desnoods aan een klasgenoot!
  2. Wat naar dat je dit zo ziet. Ik weet zeker dat je vrienden echt om je geven, maar het niet genoeg laten merken. Als ik jou was zou ik gewoon (ongevraagd) bij ze gaan zitten, of voorop lopen ofzo, en als ze niet duidelijk zeggen dat ze geen vrienden willen zijn, ervan uitgaan dat ze jou ook leuk vinden als vriend
  3. Er zijn veel mensen die dat hebben. Eigenlijk altijd groei je daar overheen. Ik heb dit niet en heb daarom geen tips, maar ik wens je succes!!
  4.  Geef nooit op, maar laat anderen je helpen! Blijf altijd vragen, of zeg gewoon: ik weet het even echt niet, of kun je helpen? Er is niemand die je niet probeert te helpen, echt niet.
  5. Of je ongezond bent moet je echt zelf bepalen, maar er zijn veel testen op internet, bijv. De BMI test. Als je meer fruit wil eten, moet je het op verschillende manieren proberen. Als je niet houdt van banaan en je jezelf gaat dwingen om elke dag een banaan mee te nemen, hou je dat niet lang vol. Als je verschillend fruit gaat proberen, of smoothies of gedroogd fruit of jam enz. kun je vast wel iets vinden wat je lekker vindt en dat dan vaak eten.

Ik hoop echt dat je vrolijker wordt. En het is nogmaals heel goed dat je dit topic hebt gemaakt. Ik hoop dat je nooit langdurig dood wil, want er zijn altijd mensen die om je geven, ook al zie je dat soms niet. 

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Monkeyboy08 

Hoe gaat het nu met je? Ik ben benieuwd!

Reputatie 7
Badge +11

Hey @ItzJustin en iedereen! UPDATE:

Het wisselt, soms een beetje depressief, maar het gaat wel beter. Ik heb het nog niet echt met mijn ouders over gehad maar misschien komt dat nog wel.

  1. Inmiddels heb ik al wat meer cijfers: Ik sta nu voor 7 vakken onvoldoende (niet zo erg gelukkig), maar ik ben bezig om het wat op te halen en het in de 6en te krijgen. Ik heb mijn luistertoets engels ook al gehad en ik heb daarvoor een 5,0 waar ik erg blij mee ben (vorig jaar had ik daarvoor een 3,0 en 3,3 (2 luistertoetsen). Voor engels heb ik nu al 3 weken bijles en we zijn goed bezig met engels en dat helpt wel een beetje, dus hopen dat dat ervoor gaat zorgen dat ik hogere cijfers ga halen voor Engels!

  2. In de pauze’s zit ik nu bij een andere groep mensen, en vind het daar ook wel leuker in de pauze. In de les wisselt het waarbij ik zit, maar ik voel me wel minder geskipt dus positief! Doordat ik iets minder bij mijn vriendengroep zit, zie ik hun meer als mijn vrienden (erg raar, ik weet het)
  3. XXX (hier heb ik geen update voor)
  4. Ik heb dit nog steeds wel, maar bij sommige vakken gaat het wel al wat beter. Het gaat vooruit!
  5. Ik eet nu nog steeds niet zo veel fruit, maar ik wil wel elke dag gemiddeld minstens 200 gram groente en/of fruit eten per dag. Nog lang niet genoeg, maar ik wil wel dat ik gezonder ga eten.

De conclusie van deze update: Ik heb het (nog) niet met mijn ouders over gehad, maar het gaat wel al wat beter :)

Groetjes, Monkeyboy08

 

Reputatie 7
Badge +17

Mooi dat het wat beter gaat. Heel verstandig dat je gezonder wilt gaan eten. Wat je eet heeft zeker invloed op je mental health.

Heyy @Monkeyboy08 ,

Hoe gaat het nu?

Reputatie 7
Badge +11

Hoi @Jesse_6567  en iedereen,

UPDATE: 

  1. Qua cijfers gaat het nu wel wat beter, ik sta nu maar 4 vakken onvoldoende, en ik heb al een paar vakken omhoog gehaalt, zit wel nog in de bespreekzone (dat ik tussen overgaan en blijven zitten zit), maar we zijn pas op de helft van het jaar. Wel komen er nu veel PO’s (praktische opdrachten), waar ik bang voor ben dat daardoor mijn cijfers naar beneden gaan, maar we gaan het zien!
  2. Dit wisselt, soms wordt ik voor mijn gevoel buitengesloten, maar soms ook weer niet. Ik twijfel…
  3. ---
  4. Dit is eigenlijk hetzelfde als mijn update van 3 weken geleden: bij sommige vakken gaat het goed, andere niet.
  5. Helaas heb ik niet veel fruit gegeten :( Ik wil het wel, maar het lukt niet.

Ik ben nu wel echt bijna niet meer depressief, dus dat is goed!!

Groetjes, Monkeyboy08

Reputatie 7
Badge +12

Hey lieve @Monkeyboy08  ik hoop dat het de betere kant op gaat!  Over punt 5 dat kun je met jezelf afspreken 😉 pas als je een appel of mandarijnen hebt gehad mag ik weer iets 'fouts' zoals een koekje. Doe ik ook al heel lang en inmiddels is fruit voor mij iets doodgewoons xd. En nog lekker ook! 

Veel succes en sterkte met alles! 

Liefs Tover xxx

Reputatie 7
Badge +5

Hoi lieve @Monkeyboy08 ,

Fijn dat het beter gaat😘

Heb je nu dan ook een update hier op? Ik ben benieuwd:)

Reputatie 7
Badge +11

Hoi iedereen :)

Het gaat nu een stuk beter dan 2 maanden geleden!

​​​​​​​1  Mijn cijfers zijn nu een stuk beter! Ik sta nu maar 3 vakken onvoldoende en ik haal mijn (meeste) cijfers weer op richting de 6 of 7! Ik sta nu ook op overgaan. Ik heb hierdoor weer zelfvertrouwen met school :)

2  Mijn vrienden zijn nu ook echt weer vrienden geworden! Ik denk omdat ik een tijdje van hun ‘weg’ was, dat ze mij nu weer aardig vinden. De pauze’s en de lessen zijn nu ook een stuk leuker :)

3  Dit gaat ook wel ietsje beter. Ik heb bijvoorbeeld ook voor school een interview moeten houden met een migrant en dat was in het begin wel een beetje spannend, maar het ging verder echt goed. Heb er ook een top cijfer voor gekregen!

4  Dit gaat ook wat beter, ik moest bijvoorbeeld voor handvaardigheid 3 dieren kiezen. Normaal weet ik het na 4 weken nog steeds niet, maar nu wist ik al na 30 minuten wat voor dieren ik wilde kiezen!

5  Alleen wat nu niet goed gaat is fruit eten. Ik krijg daar gewoon geen motivatie voor, hoewel ik dat wel wil.

Groetjes, Monkeyboy08 :)

Reputatie 7
Badge +17

Hey Monkeyboy. Echt fijn dat het beter gaat. Ik ben blij voor je. 
Van fruit eten moet je gwn een gewoonte maken. Ik vind het ‘t makkelijkst om het na het eten als toetje te doen. Of neem het mee naar school voor bij de lunch. Kleine dingen als druiven zijn daar handig voor. Of van die snoeptomaatjes 

Reputatie 7
Badge +5

Ik zou ook gewoon veel soorten fruit proberen, misschien vind je iets wel heel lekker en gaat het dan makkelijker.

 

Reputatie 7
Badge +2

`Hey @Monkeyboy08 

Fijn dat je voor minder vakken onvoldoende staat ik ben echt blij voor je blijf zo door gaan!

zolang je nu in jezelf gelooft komt alles goed (en iedereen staat achter je!)

Fijne dagen monkeyboy08!

groetjes @Kingboy  👑🤠

Reputatie 7
Badge +7

Hoihoi @Monkeyboy08 

Lang niks van je gehoord, gaat het goed met 't leven!?
Ben je niet vergeten hoor, gewoon benieuwd :)

Liefs ItzJustin

Reageer