Vraag

Iemand in vertrouwen nemen

  • 24 October 2022
  • 5 reacties
  • 134 Bekeken

Reputatie 2
Badge

Hoi, ik ben een meisje van 14 jaar.  Ik ben heel onzeker en heb echt helemaal geen zelfvertrouwen. Mijn schoolprestaties en sociale leven lijdt er ook heel erg onder. Ik wil een docent in vertrouwen nemen, maar ik weet niet zo goed hoe ik dat moet doen. Want ik durf niet naar een docent toe te gaan. Ik heb wel een gymdocent en een nederlands docent die ik vertrouw dus ik wil daar iets tegen zeggen. Ik heb eigenlijk het liefst dat zij aan mij vragen van hoe het gaat, want dan durf ik het wel te vertellen. Maar dat is natuurlijk lastig. Ook is het zo dat wanneer ik presentaties moet geven dat ik begin te stotteren en dat mijn stem elke keer overslaat. 

Mijn vraag is dus hoe ik mijn onzekerheid aan mijn docent moet gaan vertellen, want ik durf echt niks en zit er heel erg mee.

En de andere vraag is wat ik moet doen bij presentaties?


5 reacties

Badge

Hoii

Faalangst zit uiteindelijk tussen je oren, denk gewoon bij jezelf ‘wat kan er gebeuren’ hoe spannend dat ook is, uiteindelijk wordt het wel minder spannend. En betreft die docenten kan je het beste er gewoon naar toe lopen en het zeggen.

Zet hem op! 

groetjes L 

Reputatie 7
Badge +17

Hoi,  wat @Gagxqxjfbdbsnxjcjdjdbdb  zegt is goed. En je kunt misschien je gevoelens ook opschrijven en het ze laten lezen. Dat is minder heftig dan beginnen met vertellen. En als ze het dan hebben gelezen kunnen ze jou misschien rustig wat er over vragen. Zo is het minder eng. Succes !

Groetjes liefs Julian X

Reputatie 2
Badge

Bedankt voor de reacties, maar opschrijven komt denk ik een beetje raar over. Want dan gaan de docenten denken van hoezo zegt ze het niet gewoon. En naar de docent toe lopen durf ik niet

 

Badge

Hey, ik wil ook even mijn mening kwijt. Ik denk inderdaad dat onzekerheid “tussen je oren” zit. Echter snap ik heel goed dat je daar onder kan lijden, ik heb er zelf ook veel last van gehad. Ik had daardoor altijd een paar uur de meest heftige buikpijnen voor school. Ik heb geleerd daarmee om te gaan, wat mij helpt is om alles (soms iets te veel) te relativeren.

Ik heb een toets vandaag, wat als ik een 1 haal? Dan sta ik een 6, boeie.

Ik heb een presentatie vandaag, wat als ik stik in m’n woorden? Dan wordt ik uitgelachen en lach ik wss mee,  boeie.

Ook zou ik aanraden om als je je onzeker voelt je aandacht af te wenden naar iets relaxerends. Bijvoorbeeld even 15min YouTube of Netflix kijken, dat hielp mij in ieder geval ook heel erg. 
Om terug te komen op je vraag over je docent. Zelf heb ik nooit de moed gehad om naar een docent te stappen, ook niet toen ik werd gepakt op faalangst of toen een docent me vroeg waarom ik zo verdrietig over kwam altijd. Hier heb ik eerlijk gezegd altijd spijt van gehad. Ik zou je adviseren om je moed bij elkaar te rapen en af te stappen op de docent die je het meest vertrouwd. Ook zou ik adviseren om het haar te benaderen zonder het te laten weten aan je klasgenoten, just in case… Misschien is het handig om ze te berichten in somtoday/ magister/ teams/ whatever zodat je uitgebreid de tijd kan bemensen te bedenken wat je precies wilt zeggen.

Badge

Haaii,

zo te zien heb je faalangst en sociale angst misschien ook? anyways meid ik heb precies hetzelfde! opschrijven op een briefje en het dan aan je docent het geven kan helpen, maar zoals je net al zei vindt je dat een beetje raar en durf je niet naar de docent toe te lopen.  Je kan met je vriendinnen naar je docent toe gaan en dat hun je dan ermee gaan helpen, want faalangst hebben is helemaal niet raar!  je kan ook eventueel trainingen doen voor faalangsten want dat heb ik zelf ook gehad. Hopelijk helpen mijn tips een beetje.. you can do it!

 

groetjes, 

<3

Reageer