Skip to main content
Vraag

hulp bij stotteren

• February 15, 2026
  • 7 reacties
  • 97 Bekeken

Aerix
Forum|alt.badge.img

Hallooo, vandaag was ik bij bijles en we praatten gwn over de les. Ik moest een antwoord geven aan een som ofzo maar ik stotterde. Een paar kinderen deden me na en mn vrienden hadden geeneens door dat dat gebeurde. Wat later praatte ik met mn leraar. Ik stotter best vaak en WEER DEED IEMAND ME NA. Mn leraar zei streng tegen de persoon dat ie moest ophouden. Ik tekende de persoon en spontaan moest ik huilen. Ook op school gebeurt dit. Mn vrienden zeiden zo van wat is er enz. Hoe meer ik aan die persoon dacht hoe meer bloed ik tekende op mn tekening. Ik moest nog praten met hem en hij moest zijn excuses aanbieden maar toch voel ik me raar. Alsof ik dood wil gaan. Niemand begrijpt me.

7 reacties

Niek_
Forum|alt.badge.img+1
  • moderator
  • February 15, 2026

Je zit in een nogal lastige situatie zien we. Onthoud dat je er niet alleen voor staat. Je kunt met De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren. Ook kan je voor hulp of ondersteuning contact opnemen met 113 Zelfmoordpreventie via www.113.nl.  Zij zijn 24 uur per dag bereikbaar via telefoon en chat.

In Vlaanderen is er ook een hulplijn waar je kunt bellen, chatten en e-mailen. Zij zijn te bereiken via De Zelfmoordlijn 1813. Ook zij zijn dag en nacht bereikbaar.

Heel goed van je dat je dit durft te vertellen!

Veel sterkte!

Niek_ (De Kindertelefoon) 

• February 15, 2026

Hey, over zelfmoord, zoals ​@Niek_ al zegt, app/bel met 113 of de kindertelefoon! En over stotteren, ga je al naar een logopedist? Ik stotterde vroeger ook maar nu niet meer, het helpt bij de meeste kinderen heel erg! Liefs❤️

Yusa
Forum|alt.badge.img+14
  • Vaste gast
  • February 16, 2026

Hey wat lastig😓 Jij kunt er helemaal niets aan doen dat je stottert en dat zij je dan na gaan doen is gewoon hun fout. Je kunt inderdaad zoals de moderator ​@Niek_ al zei bellen en chatten met hun en 113. Je staat er niet alleen voor! Knuffel, Liefs Yusa 😘🫂

vie
Forum|alt.badge.img+4
  • Praat goed mee
  • February 16, 2026

hi ​@Aerix 

wat naar om te horen zeg. ik stotter zelf ook en niet een klein beetje maar best erg. maar ik heb het wel leren accepteren door middel van praten zoals de anderen al zeggen. misschien als je minder wilt stotteren kan je naar de huisarts gaan dan kunnen ze misschien een logopedist of stottertherapie voor stellen ik heb zelf stottertherapie het helpt mij misschien kan het jou ook helpen. en schaam je alsjeblieft niet omdat je stottert je klinkt als een heel mooi persoon van binnen en van buiten.💗

sorry voor de lange tekst.

liefs vie💗

Forum|alt.badge.img
  • Net nieuw
  • February 19, 2026

Als je praat dan adem je lucht uit en bij jou gebeurt het wel eens dat je gaat praten maar  je ademt lucht naar binnen dan verslik je jezelf in je woorden dat is stotteren let op jou adem haling als je wilt spreken 

Aerix
Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Weet de weg
  • February 21, 2026

hi ​@Aerix 

wat naar om te horen zeg. ik stotter zelf ook en niet een klein beetje maar best erg. maar ik heb het wel leren accepteren door middel van praten zoals de anderen al zeggen. misschien als je minder wilt stotteren kan je naar de huisarts gaan dan kunnen ze misschien een logopedist of stottertherapie voor stellen ik heb zelf stottertherapie het helpt mij misschien kan het jou ook helpen. en schaam je alsjeblieft niet omdat je stottert je klinkt als een heel mooi persoon van binnen en van buiten.💗

sorry voor de lange tekst.

liefs vie💗

Bedankt :3

Forum|alt.badge.img
  • Net nieuw
  • February 25, 2026

Ik heb een hele goede lieve vriendin toen ik haar leerde kennen stotterde zij zo erg dat ze haast niet te verstaan was Nou voor mij wel gewoon goed luisteren en haar uit laten praten ze is adem halings oefeningen gaan doen zet allebei jou handen in je zij en zet druk op  jou middenrif dan merk je dat je opeens wel gewoon kan praten als je praat dan blaas je lucht uit  als je wilt spreken en je ademt lucht in dan verslik je eigenlijk in je woorden dat heet stotteren 

Mensen moeten gewoon eventjes leren geduld te hebben en even de tijd nemen! om even naar jou te luisteren wat jij wilt zeggen en je zin af laten maken en leren jou niet de rug toe te keren of jou niet uit laten praten dat zijn geen manieren 

( reacties samengevoegd door De Kindertelefoon )