Skip to main content
Vraag

hoe vertel ik mijn vrienden dat ik zelfmoord wil plegen

• August 16, 2026
  • 1 reactie
  • 6 Bekeken

Hoi,

Ik heb tot ongeveer 2 jaar geleden heel stom gedaan en laatst werd er een heel gênant privé bericht over een ruzie in de groepsapp met al mijn oude klasgenoten gespamd. Ik schaam me oprecht heel erg voor sommige dingen die ik wel eens heb gezegd/ gedaan en nu kunnen al mijn oude klasgenoten die lezen. Ze wonen ook bijna allemaal bij mij in de buurt en als ik naar buiten ga ben ik constant bang dat ik ze tegen kom. Ik begin ook steeds meer te realiseren ook al zit ik op een nieuwe school dat ik niet de dingen die ik gezegd/ gedaan heb kan uitwissen en ook al probeerde ik opnieuw beginnen op mijn nieuwe school en alles te vergeten word ik er steeds aan herinnerd. Sinds het bericht gedeeld werd was ik begonnen met mezelf soms maar steeds vaker pijn te doen/ snijden. Hetzelfde geldt voor gedachten aan zelfmoord. Ik heb gewoon het gevoel alsof mijn leven al gestopt is en ik gewoon niet meer verder kan. Ergens eind september of misschien later word ik doorgestuurd naar verder mentaal onderzoek en dan krijg ik dus eeen nieuwe psycholoog, maar ik vind het heel lastig weer alles opnieuw uit te leggen en ook nog met nog meer er bij. Ik zou dit ook graag met mijn vrienden willen delen maar ik deel eigenlijk nooit wat persoonlijks met ze. Ik weet niet hoe ik het moet zeggen.

Ik vroeg me af of jullie misschien nog tips hebben over hoe ik het tegen mijn vrienden kan zeggen en mijn psycholoog, en hoe ik nog verder kan/ het gevoel krijg alsof ik verder kan.

dankjewel voor het luisteren

1 reactie

Anna_KT
Forum|alt.badge.img+2
  • De Kindertelefoon
  • August 16, 2026

Hoi ​@Qwerty123,

Wat goed dat je hier komt vertellen over waar je mee zit, dat klinkt inderdaad als een nogal lastige situatie. Onthoud dat je er niet alleen voor staat. Je kunt met De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren. Ook kan je voor hulp of ondersteuning contact opnemen met 113 Zelfmoordpreventie: bellen via 113 (of 0800-0113), of chatten via www.113.nl.  Zij zijn 24 uur per dag bereikbaar via telefoon en chat.

In Vlaanderen is er ook een hulplijn waar je kunt bellen, chatten en e-mailen. Zij zijn te bereiken via De Zelfmoordlijn 1813. Ook zij zijn dag en nacht bereikbaar.

Heel goed van je dat je dit durft te vertellen!

Veel sterkte!

Anna (De Kindertelefoon)