Vraag

Hoe verder na een zelfmoordpoging?

  • 6 February 2022
  • 4 reacties
  • 100 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hoi allemaal,

Een paar dagen geleden heb ik een zelfmoordpoging gedaan. Ik ben naar de SEH gebracht, maar mocht gelukkig na een nacht weer naar huis. Het is goed afgelopen.

Nu het volgende : hoe pak ik ooit de draad weer op…

En hoe doe ik dit met school? Doorgaan… of even aan de bel trekken en stoppen.. Zou ik dit vertellen aan school? Alleen aan mn mentor of alle docenten..? Hoe vertel ik t mijn vrienden of kan iemand van school, zoals mn mentor, het beter vertellen? 

Ik voel me zo schuldig en ik weet niet meer wat ik moet doen nu. Ben 17 en zit in examenjaar vwo. 

Iemand ervaring of tips? Alles is welkom

Liefs❤️


4 reacties

Alsjeblieft..?

Reputatie 5
Badge +4

Als ik jouw was zou ik niet stoppen met school iedereen krijgt daar spijt van en het kan ook niet als je minderjarig bent zelf zou ik het wel tegen je mentor zeggen en tegen al je andere docenten.

Je bent niet de enige. Zelf geen ervaring (nog niet)

Ik zou het alleen tegen je vrienden zeggen als je dat zelf wilt

hopelijk heb je hier wat aan

Liefs Lucky 💋💋

Hoi @Julia432,

Wat heftig! Ik weet niet waarom je deze poging tot zelfmoord heb gedaan, maar als er iets is, probeer het te vergeten! Bijvoorbeeld corona: er zijn uitzichten dat er steeds meer versoepeld wordt en dat de scholen niet meer dicht gaan. 

Ook als er iets anders is, of welke situatie dan ook, probeer echt dit met iemand te bespreken. Je ouders weten toch al wat er is gebeurt, ze maken dan echt heel veel zorgen over jou. En zelfs hun stelt het gerust als je met hun in gesprek gaat! Dan helpen jullie elkaar!

Als je het niet met hun kan bespreken, zoek dan iemand anders. Ook al vindt je het eng, doe het gewoon. Mensen die je echt vertrouwen zijn er voor jou. Ze laten jou echt niet in de steek.

Als het via je ouders helemaal goed komt, dan kan je zelf of met je ouders, of met iemand anders beslissen of je het aan je mentor of andere vakdocenten te vertellen. Als het niet via je ouders niet helemaal goed komt, dan zou ik echt hulp zoeken met je mentor en/of vakdocenten, vertrouwenspersonen. Misschien klinkt dit raar, maar een psycholoog kan je in een situatie zoals nu ook helpen!

Als je het echt wilt en echt vertrouwd, zou je het misschien aan je beste vriend(inn)(en) kunnen vertellen, dat is echt je eigen keuze.

Als het niet lukt om met iemand te praten kan je ook altijd chatten met de Kindertelefoon (www.kindertelefoon.nl) en ook met Veilig Thuis (www.veiligthuis.nl). Als chatten niet zo gemakkelijk gaat, kan je ook met hun bellen (telefoonnummers staan op hun websites).

Ik hoop dat ik je hiermee een beetje heb geholpen! Als het nog niet goed gaat, laat het dan weten. Denk erom: Er is altijd een oplossing om zelfmoord te voorkomen, ook als het met dit niet lukt.

Groetjes,

Wereld

Hoihoi @Julia432 ,

 

Hey wat heftig! Maar wat fijn dat het allemaal goed is afgelopen.

 

Zelf heb ik ook een tijd met zelfmoordgedachten gelopen. Ik heb dit altijd voor mij zelf gehouden. Ik had dit niet moeten doen, ben ik achter gekomen. Daarom wil ik jou nu ‘waarschuwen’. Als ik jou was zou ik het alleen tegen je mentor vertellen. Hij/zij gaat dan waarschijnlijk met jou in gesprek en dan kan JIJ vertellen wat je fijn vindt of niet. Bv tegen wie je het wel wil zeggen of niet. Het kan natuurlijk ook voorkomen dat je geen goede band hebt met je mentor. Dan adviseer ik je om het tegen een leraar/lerares te vertellen. Het is belangrijk dat je het tegen iemand vertelt die je vertrouwt. Ik weet nu uit ervaring dat het aan het begin erg lastig is, maar uiteindelijk vind je het fijn dat iemand het weet op school. Zelf had ik ook last van concentratieproblemen en dat vond school maar raar. Ze zijn bang dat ik het niet ga redden (ik zit ook in mijn examenjaar), maar nu krijg ik hopelijk hulp en kom ik er doorheen. Ik hoop dat dit ook bij jou gaat gebeuren. Weet dat je het waard bent meid! Al zie je het zelf niet in op dit moment. Ik wens je veel kracht en moed! Weet dat je dit kan. Als je nog met vragen zit mag je op dit berichtje reageren.

 

Liefs,

Lotte

Reageer