Vraag

Hoe overleef je 3 HAVO?

  • 8 January 2023
  • 7 reacties
  • 109 Bekeken

Reputatie 4
Badge +3

Hey, ik zit nu in de 3de va  havo. En t is nu al een lastig jaar voor me ik sta nu 5 onvoldoendes 3 van de 5 zijn 5jes dus die heb ik zo opgehaald. Maar ik maak me er veel zorgen over. Ik vraag mezelf ook heel vaak af ja wat als ik t niet haal. Dan blijf ik zitten loop ik een jaar achter moet ik nieuwe vrienden maken. En wat als ik dan weer blijf zitten. Dus die stress heb ik en dan komt er ook nog is bij dat we een profielkeuze moeten maken. Ik weet dus niet hoeveel de profielkeuze uitmaakt..ik wil c&m gaan kiezen en ik wil filmregisseur, fotograaf of politieagent worden. Maar ik kan online niet echt veel info hierover vinden. En op school begeleiden ze me echt heel slecht. Dus dat zijn al 2 dingen waar ik over stress. En de 3de is mijn social anxiety en eetrpobleem daar gaat het nu al wel weer beter mee alleen ja t heeft zn ups en downs. Ik maak me de hele tijd druk om of school of mn spciale leven en mn eetprobleem of t wel goed komt en wat ik moet doen. Ik wil nog even mijn social anxiety 'symptonen ' uitleggen want ik weet niet of ik een sociale angststoornis heb of zoiets...

-ik vermijd ongemakkelijke sociale situaties

-ben bang dat mensen k*t over me denken

-heb het gevoel dat iedereen al k*t over me denkt

-vind het lastig om nieuwe vrienden te maken

-ik vind het ook lastig om me te laten horen in een gesprek en in de klas ben bang dat ik iets raars/stoms zeg

-ik bloos heel vaak in ongemakkelijke situaties

-ik neem beledigingen die over me gemaakt worden weer aan als waarheid

-ben bang om gepest te worden

en door dit alles heb ik veel stress. Ik heb dit al van kinds af  aan maar heb ik hulp nodig? Of heb ik een sociale angsstoornis of ben ik gwn verlegen?Heeft iemand tips voor de 3de? En mss tips tegen stress want zoals je leest heb ik dat heel veel. Alvast  bedankt!! 

Groetjes anoniempie145


7 reacties

Reputatie 3
Badge +1

Hey, wat vervelend dat je je zo voelt.

Ik zit nu in 4VWO dus ik kan wellicht een beetje advies geven over hoe de 3e eruit gaat zien profielkeuze betreft.

Fijn dat je al weet wat je later gaat doen! Jammer dat er op internet niet veel over te vinden is, maar je kunt altijd je decaan en/of mentor om meer informatie vragen. Ik moest vorig jaar online testjes doen op een website om te kijken wat bij me past + de info van de profielen. Geen idee meer hoe het heet, ik weet alleen dat het een uiltje als logo had. Wellicht helpt dat jou ook?

Wat jij beschrijft doet mij zeker wel denken aan een angststoorenis maar je zou naar de dokter moeten gaan voor een echte diagnose. Als jij er last van hebt, moet je zeker hulp vragen. 

De 3e is vaak lastig want hier krijg je ineens alle vakken bij elkaar. Mijn grootste advies is om alles gewoon netjes bij te houden. Probeer nieuwsgierig te blijven en stel vooral vragen als je iets lastig vind. Probeer ook verschillende efficiënte leertechnieken uit. Zorg dat je optijd leert voor je toetsen (dat verminderd ook stress omdat je dan meer tijd hebt). Maak ook je huiswerk, dan heb je namelijk al geoefend met de stof wanneer je een toets hebt. 

Als de potentiële angstoorenis jou stress geeft, dan praat er met iemand over! Als het je profielkeuze is en/of jouw cijfers dan probeer je altijd te bedenken dat je jou best gedaan hebt en dat wanneer je de toets inleverd jij er geen controle meer over hebt en er dus niks meer aan kunt doen. Ik heb zelf faalangst en ja, het is makkelijker dan gezegd maar probeer dit in jouw achterhoofd te houden. Ook de profielkeuze kan je niet voorkomen, dus het heeft geen zin om erover te stressen (ook dit is makkelijker dan gezegd).

Maar ja, mijn advies is om zeker met iemand jou gevoelens te delen die je vertrouwt en die je kunnen helpen.

 

Edit: ik had ook veel stress over het overgaan naar 4V omdat ik van 2H maar 3V ben gegaan. Maar het is mij verassend goed gelukt terwijl ik niet eens een top leerling ben. Als het mij lukt, lukt het jou zeker ook! Succes 🤞

 

Reputatie 7
Badge +17

ff over de beroepen. Bij de politie kun je al met VMBO kader terecht weet ik toevallig dus dan zit je met havo sws wel goed. Voor creatieve beroepen is c&m natuurlijk prima. Als je havo hebt zou je bijv. daarna naar de filmacademie kunnen.

En over je stress. Het zou best kunnen dat je iets als social anxiety hebt. Ik zou wel nadenken over hulp zoeken als ik jou was. Heb je het al een met je mentor besproken? Dat zou een goed startpunt kunnen zijn.

Ik wens je heel veel sterkte en succes.

hii!!

als eerste wil ik even zeggen dat blijven zitten niet het einde van de wereld is (ookal voelt dat misschien zo). het maakt je niet minder slim of aardig, je hebt gewoon wat meer tijd nodig, en dat is oké! ik herken me zelf enorm in je situatie, ik zit zelf in 3vwo en het gaan vanwege andere problemen ook niet goed maar ik heb hierbij het geluk dat ik een hele lieve mentor heb die me enorm helpt. 

de enige tips die ik je echt kan geven zijn, probeer er over te praten met je ouders (zij kunnen je misschien helpen of je misschien zelfs een beetje geruststellen over je stress), probeer je dagen goed in te plannen zodat je niet jezelf gaat overwerken maar wel zo veel mogelijk uit je dagen kan halen en probeer echt aan school te vragen of ze het kunnen verhelderen. ik weet trouwens wel dat c&m het goede vakkenpakket is voor die interesses, ik ga het zelf ook kiezen :) 

oh en laatste tip, als je (net zoals ik) veel moeite hebt met wiskunde, kun je misschien kijken of je het kan laten vallen? met c&m kan dat op havo als je twee vreemde talen (frans & duits) hebt! 

ik weet niet of je hier iets aan hebt maar ik hoop het wel :)

Reputatie 7
Badge +15

Mijn tip; gan naar de/een schhool psygoloog….

 

voor de sterrsss van de vakken , stoornissen , hij/zijn kan jou goed helpen ( waarschijnlijk ;)

 

Mij_Niet_Gezien 

Reputatie 4
Badge +3

@Mij_niet_gezien 
Hey , is een schoolpsycholoog dan veel anders dan een normale psycholoog? Moet je daar ook een verwijzing voor krijgen van de huisarts? Want dat lijkt me zeker wel een optie!

Groetjes anoniempie145

Reputatie 7
Badge +17

@Anoniempie145 Dat kun je het beste even op school vragen. Niet elke school heeft namelijk een schoolpsycholoog  (die van mij heeft er iig geen)

Badge

Hey lieverd. Ik snap hoe je je voelt, zit nu zelf ook in 3-havo en ik sta er ook niet top voor. Wat voor jou belangrijk is om te weten is dat jouw mentoren en basisschool leraren jouw het advies havo hebben gegeven omdat ze weten dat jij het kunt! Wat voor mij ontzettend goed hielp is plannen, samenvattingen schrijven en op tijd beginnen. Het kan zijn dat dit voor jou niet werkt, maar wees niet te streng voor jezelf. Je bent een mens en als je een keer een onvoldoende haalt is dat niet erg. Stel dat je het jaar alsnog niet haalt, probeer je het gewoon overnieuw. En over hoe mensen over je denken, niet teveel mee bezig zijn. Succes

Reageer