Skip to main content

Ik doe mezelf al jarenlang pijn mr het afgelopen schooljaar was het, hoe zal ik het zeggen, heftig. Ik heb er veel littekens van en ik vrees dat ze een deel van mij worden voor altijd. Ik heb m’n ouders er over verteld en ze snappen me wel, maar ze kunnen me niet goed helpen want ze weten niet hoe. Ik had ze beloofd het nooit meer te doen, maar toch heb ik die belofte dus niet gehouden. M’n ouders geven zo erg om me echt waar, ze hebben zelfs crème en van alles gekocht vr m’n littekens, maar ze merken niet alles. De laatste tijd gaat het ook weer bergafwaarts. Bij mij is zelfbeschadiging altijd iets geweest wat me troostte en op een gegeven moment werd het een gewoonte. Iets wat ik standaard elke dag deed ongeveer zo laat.

Tot op een dag ik meer kracht dan wat verantwoord was met zo’n scherp ding. Ik noem maar geen details maar het komt er op neer dat ik bang was dat dit het einde was (ookal was dat niet eens zo heel erg geweest). Ik stopte met tijd en moeite de bloeding met de hulp van een vriendin met wie ik aan het appen was. Het was het diepste wat ik ooit had gedaan en ik schrok. Het duurde weken als het niet maanden waren, om te sluiten. Nu is het een litteken. Zo’n “lifted scar” of hoe je het ook noemt.
De angst stopte me vr een tijdje om het weer te doen. Daarna pakte ik m’n oude weer en deed het weer. Ik kan gewoon niet stoppen. Het lukt gewoon niet meer. Alles ligt zo zwaar op m’n hart en ik kan dit gewoon niet aan. Ik durf al maanden lang geen korte mouwen of iets aan, ook al is het 30 graden buiten. Ik weet nie wat ik allemaal zeg nu maar dit moest even. Kan iemand me alsjeblieft tips geven of iets om me te helpen stoppen? 

 

(tekst aangepast door de Kindertelefoon ivm forumregel 6. Plaats geen illegale, schadelijke, triggerende en/of choquerende (seksuele) inhoud of links op het forum. )

Hii,

Goede tips heb ik helaas niet, omdat ik het zelf ook doe en niet kan stoppen..... Maar het kan helpen om nare gedachten op te schrijven, om een elastiekje om je pols te doen en die op je pols schieten... bij sommige werkt het ook om een ijsblokje in je mond te doen..

Hoop dat je hier wat aan heb

Succes en liefs van mij :)


Heyy,

Wat naar zeg.. Ik hoop dat je wat hebt aan de goede tips van @Tinkerbell! Ik heb ook niet zoveel goede tips, maar misschien heb je iets aan dit topic hieronder daarin staan heel veel alternatieven tegen zelfbeschadiging waar je misschien iets aan hebt.

Sterkte!🍀

Liefs, ItsJustMe <3


Wat naar voor je zeg, misschien kan je ven dit topic checken https://forum.kindertelefoon.nl/succesverhalen-135/alternatieven-zelfbeschadiging-39544

Succes 

Groetjes mij @Anoniemxv 


het is lastig om te stoppen. geloof me, ik weet het. ik ben geen doorzetter en ik geef snel op maar ik ben nu al iets van 4 maand gestopt.

mij hielp het besef dat ik iets deed wat niet goed is. maar het hielp ook om als ik ging douchen of in bad gewoon extra lang over die littekens te gaan en het gevoel te krijgen dat ik ze eraf was. ik had het geluk dat het gewoon veel littekens waren maar dat ze niet zo diep waren. dus ik waste het er een soort van echt af.

ik ben alternatieven gaan gebruiken. ik liep elke dag met een elastiekje om mijn pols. en als ik sh wou doen dan trok ik aan het elastiekje en liet ik hem los.

dit gaat waarschijnlijk heel dom klinken. ik heb heel veel instagram gekeken. er waren mensen die wisten waar je last van hebt en die je helpen. er is ook iemand en die begint vaak zijn filmpjes met: “hey kiddo” en dat voelt vaak zo veilig. als je wilt (en als het niet tegen de forum regels is) kan ik wel een paar accounts voorstellen die mij in elk geval hebben geholpen.

veder hielp muziek mij veel. muziek luistert naar je en die deelt je pijn.

maar het beste dat je kan doen is lekker je favoriete knuffel erbij pakken, een zacht dekentje pakken en een goeie film opzetten zodat je kan relaxen. geloof me maar, het komt allemaal wel weer goed


Reageer