Vraag

Hoe help ik mijn vrienden?

  • 4 November 2022
  • 2 reacties
  • 62 Bekeken

Badge

Eh, hallo:) Ik vind het moeilijk om een tekst te beginnen, dus ik ga wel meteen naar het punt. 

Ik heb een vriendin met heel strenge ouders. Ze moet een 8 gemiddeld staan voor school, nou nog erger, ze mag gewoon niet lager halen dan een acht voor alles! Anders worden haar ouders boos, vooral haar moeder.  Ze heeft vaker verhalen verteld over dat haar moeder naar haar schreeuwde of iets kapot maakte. Schermtijd gaat na 45 minuten op haar telefoon aan en ook thuis gaat de wifi op alles uit na zes uur. 

Elke keer als ze iets hierover vind ik het heel erg voor haar, maar hoe moet ik er erop reageren? Misschien klonk dat raar, maar wat ik bedoel is, wat moet ik zeggen? Ik weet nooit echt wat ze wilt horen of wat ze nodig heeft. wat is een goede reactie als ze teleurgesteld is over een ‘slecht’ cijfer? Ik ben namelijk bang dat als ik niet weet wat ik moet zeggen en doen ze er oncomfortabel van kan raken en dan niet meer met mij erover wilt praten. Hoe geeft ik haar de steun de ze nodig heeft?

als iemand advies heeft zou dat super fijn zijn!!


2 reacties

Reputatie 4
Badge +3

Hi

Aan de titel van je topic te lezen wil je haar graag helpen, dat is heel lief en snap ik heel erg goed!! Maar helaas kan je niet altijd alles en iedereen helpen, ook al zou je dat heel erg graag willen. Jij kan haar ouders en de regels van haar ouders niet veranderen. 

Je kan wel helpen door aan haar voor te stellen om via school hulp te vragen. Ze staat onder hoge druk en dat is niet gezond voor haar!!

Het is belangrijk dat ze dit in ieder geval met een volwassene bespreekt!! Haar ouders hebben uitleg nodig over wat het met haar doet als ze zulke hoge verwachtingen verwachten van hun kind. Dat kan denk ik het beste school uit leggen, dus zeg dan op zo'n moment tegen haar dat ze hulp moet zoeken via school!!

Voorbeelden van wat je nog meer zou kunnen doen/zeggen:

1: doen: gewoon een arm om haar heen slaan, dat laat zien dat je er voor haar bent!

2: Zeg: ik snap het, het komt echt goed.

3: zeg: je bent niet de enige en wat je ouders zeggen klopt niet.

En je hoeft misschien eigenlijk helemaal niet te reageren, dat ze gewoon iemand heeft waar ze zich kan uiten en het kan delen kan ook al heel erg helpen en steun bieden!

 

Nogmaals zoek hulp via school, dit kan niet langer door gaan zo!!!

 

 

 

Badge

Heyyy!

Wat lief van je dat je haar zo graag wilt helpen. Ik weet zeker dat je een heel fijne vriend(in) bent.

Ik snap heel goed dat je je dit afvraagt! Dat heb ik vaak ook met vrienden. Soms wil je helpen, maar weet je niet hoe.

Ik denk dat het beste wat je nu voor haar kan doen, is er voor haar zijn. Luister goed naar haar en leef mee, zeg dingen zoals: “Ik ben er altijd voor je als je wilt praten “ of  “Is er iets wat ik voor je kan doen?” en vraag vaak hoe het met haar gaat en hoe ze zich voelt. Ook kan je haar geruststellen en dingen zeggen zoals “Ik snap heel goed dat je dat niet fijn vindt”.

Het zijn misschien kleine dingen, maar het kan echt heel erg veel betekenen voor iemand!

 
Nou, heel veel succes met alles en ik hoop dat het snel beter gaat bij je vriendin thuis enzo! <3

Reageer