Vraag

Het beloofde verhaal !

  • 9 September 2023
  • 13 reacties
  • 320 Bekeken

Reputatie 7
Badge +4

  

Hoi allemaal, zoals sommigen vast al hadden gezien in de eerste topic van @Tover01  heb ik toestemming gevraagd aan hem en @Tartan13  om hun belevenissen te bundelen in een verhaal vanuit het perspectief van het meisje dat in hun topics voorkwam.  Ik heb een poging gewaagd en wil het graag delen. Ik ben benieuwd wat jullie vinden, of ik het vanuit 'haar’goed en inlevend heb  beschreven en of jullie verbeteringen hebben. Natuurlijk ben ik ook heel benieuwd wat jullie, jongens (Tover en Tartan), vinden, maar iedereen, ik ben benieuwd wat jullie vinden 😊

Komt het verhaal, ik hoop dat het niet te lang  is !   @kindertelefoon, alles is fictie, dus de namen ook :) Ik heb het verhaal verdeeld over 2 topics want het paste blijkbaar niet in 1 topic…. sorry daarvoor !

Het verhaal van Revi

 

Ik ben Mikky, ik ben een meisje van 12 jaar, en ik ben zonet begonnen aan weer een schooldag in groep 8. Het is broeierig warm, en onze school staat gelukkig onder de bomen. Mijn vriendinnen staan buiten op het plein al op me te wachten. De school staat midden in de wijk, en van alle kanten zie je elke dag de kinderen aan komen lopen. Onze groep 8 is op zich een leuke klas met 12 jongens en 13 meisjes. We hebben een super aardige juf, en een invalkracht die net begonnen is.

Ik loop een beetje verlegen naar mijn ‘groepje’ want ik draag voor het eerst een nieuw jurkje met bandjes en niemand heeft me nog zo gezien. Julian, een aardige jongen uit mijn klas, lacht vriendelijk naar me een knikt goedkeurend. Ik bloos, maar voor verdere commentaren hoef ik niet bang te zijn, want het gesprek gaat, na het gebruikelijke ‘hoi Mayra, hoi Monique’ enzovoorts, wéér over ‘hem’.

“is hij nog ziek? “vraagt Mayra. “Hmm, ik hoop het eigenlijk wel” antwoord Monique. Ah, natuurlijk, ik weet al over wie dit gaat. Dit gaat over Revi, een jongen uit onze groep, en veruit de vervelendste persoon die er voor ons op aarde bestaat, zo vinden we. “Ah, eigenlijk mogen we niet zo denken” probeer ik nog in te brengen, licht geschokt door hoe we over hem praten. Je mag iemand toch niet ziek wensen? Maar de hoop dat het wel zo is, wint. Blijf maar liever thuis, denk ik van binnen.

Ik denk even aan hem. Waarom is hij zo? Maandag nog, waren we buiten met een paar kinderen aan het spelen op een wipkip en bij een klimrek, en Revi vond het nodig om daar met zand te gaan gooien, de wipkip heel hard aan te duwen met Vince er op, zodat hij er af viel, waarop Revi overdreven hard stond te lachen. Hij is helaas zo, altijd en elke dag weer. Hij pest niet zozeer persoonlijk maar ontregelt constant de groep. Dan weer door papiertjes rond te strooien, door met knikkers door het lokaal te rollen, veel te hard te hoesten of te lachen, alles lijkt hem te gaan om sfeer bederven. Ik betrap me erop, dat ik ook hoop dat hij lang wegblijft.

We gaan naar binnen. Juf staat in de deuropening en met haar lieve stem wenst ze iedereen goedemorgen. Gelukkig, denken we, Revi is er niet! Het wordt een rustige dag. En dat werd het ook. Zonder overdreven geschreeuw, gefluit, hard gelach en weer een object dat omvalt of door de klas rolt. Zelfs de jongens weten niet wat ze met hem aan moeten en vinden hem veel te ver gaan. Ook Julian, die leuke jongen die graag grappen maakt en af en toe een streek uithaalt, heeft lang niet zo’n straflijst als Revi. Hoe vaak die al op de gang heeft gemoeten, of voor de klas, ik zou het niet meer kunnen tellen. Bovendien maakt Julian veel minder vervelende grappen. Bijvoorbeeld bij iedereen een papierprop op de stoel leggen. Of een ploftouwtje in je la vastmaken, zodat je even schrikt als je hem open trekt. Ach, het kan er mee door. Hij staat heel af en toe even op de gang, maar de juf vind hem aardig en hij doet verder goed zijn best. En sinds de laatste keer, toen hij bij de gymles voor straf, handjes op de rug,  in de hoek moest staan omdat hij echt even te ver ging, is Julian een stukje rustiger, en doet leuk mee in de klas. Julian is bovendien geen stereotype jongen, hij draagt soms een rokje en sieraden en is de enige jongen in de klas die met ons meiden over make up praat. Een leuke jongen waar iedereen wel wat mee heeft.

Revi is andere koek. Juf weet duidelijk niet wat ze met hem aan moet. En toch, ergens in mij, heb ik geen absolute hekel aan Revi. Hij is namelijk best knap, hij is intelligent, en hij kan, zo heb ik gezien, goed met dieren omgaan. Onze schooltuin grenst aan de kinderboerderij, en Revi gaat daar regelmatig naartoe en de dieren groeperen dan graag om hem heen. Er moet dus toch ergens wel iets goeds in hem zitten. Het komt er alleen in onze klas nooit uit.

De volgende dag. We zitten al klaar om de dag te openen, en we vragen ons af waar de juf op wacht. En dan gaat de deur open, en een soort zucht gaat door de klas, gezichten verstrakken, en ook ik voel dat de lach van mijn mond verdwijnt. Revi ! Hij is terug! Eelco, een jongen naast mij, kijkt met donkere blik naar mij en schud even zijn hoofd. Ik knik begrijpend en instemmend. Nee toch?

Vervolg in volgende reactie

 

( aangepast door de Kindertelefoon )


13 reacties

Reputatie 7
Badge +4

 

“Goedemorgen Revi” zegt juf, “fijn dat je er weer bent”. Pfff, zou ze het menen? Revi kijkt uitdagend de klas in, en gaat zeer opvallend op zijn plek zitten, de stoel nét weer iets te hard aanschuivend, en na het laatje een keer hard open en dicht geklapt te hebben. Bah, wat is het toch een……., denk ik bij mezelf. Ik vind dat ik zo positief mogelijk over mensen moet denken, maar dat valt niet mee in Revi’s geval. Hij kijkt naar mij nu. Van onder zijn lokken zie ik zijn ogen in mijn richting. Ik schrik een beetje. Zie ik hem nu blozen? Snel kijkt hij van me weg en begint zijn pen te slopen.

Ik wist het eigenlijk al, Mayra en Monique hadden het gehoord van Sylvie, en die weer van één van de jongens, je weet hoe dat gaat. Revi heeft stiekem een oogje op mij ! Toen ik dat voor het eerst hoorde wuifde ik het weg. Bah zeg! Uitgerekend hij! Ik merkte ook al dat hij mij nooit in de chaos betrok. Als hij ontregeld, dan ben ik nooit betrokken. Ook pas nog, toen hij een oefensessie voor het schooltoneel begon te verstoren door te lachen en vals te zingen, hield hij daar mee op toen hij merkte dat ik er ook bij was. Vreemd? Hij scheld wel eens met groffe taal, maar als ik in de buurt ben een stuk minder. Maar, ik ben er niet van gediend, zeg ik tegen mezelf. Het etterbakje van de klas, daar wil ik niets mee te maken hebben. Maar toch. Ondanks dat ik liever heb dat hij niet komt, en ver weg blijft, vind iets in mij hem ook wel aantrekkelijk. Zijn uitstraling is wel mooi. Hij voetbalt, dus hij is sportief, hij kan goed met dieren, en hij heeft een knap gezicht, mooie sportieve benen en mooi haar. Hij is ook heel handig, kan goed knutselen en repareert ook dingen.

Maar vandaag doet hij weer erg zijn best om mijn kleine beetje positiviteit omtrent hem de grond in te boren. Net als de weken daarna. Elke dag is er wel wat, en de enige momenten dat we als klas wat rust vinden is als Revi voor straf op de gang of bij het bord moet staan. Hij lacht dan met een vreemde blik, waarin ik meen te zien, dat hij hier niet écht van geniet, maar stoer aan het doen is in plaats van stoer te zijn. Maar telkens weer doet hij dingen, die niet kunnen en die de sfeer verpesten. Ik zie ook dat onze juf lijdt onder hem. En dan op een dag, loopt het mis maar verandert alles.

 

Mayra en Daan moeten een presentatie geven over archeologie, en bij het opzetten van de beamer en het scherm, is Revi alweer bezig. Foute aanwijzingen geven, door de juf en hun twee heen praten, en bij het begin van de presentatie, een filmpje, heel hard lachen om niets. De juf staat opeens op, trekt letterlijk de stekker uit de beamer en haar stem trilt. Wij zijn allemaal stil, onder de indruk van haar woede. Ze geeft Revi een preek, waarin ze hem zó op zijn nummer zet, dat hij voor het eerst niets terug zegt. Ze bijt hem toe, dat hij de sfeer bederft, dat hij zich verschrikkelijk gedraagt, en dat hij ons allemaal onze tijd vergalt. Dan neemt ze hem mee naar de gang. De deur valt dicht, en we horen de juf tekeer gaan. We zeggen allemaal niets, zelfs Julian zit met grote ogen te luisteren, en Daan pakt Mayra bij haar hand, want haar lippen trillen. Dan komt, na een flinke tijd, juf weer terug. Ze gaat weer zitten, haar hoofd in haar handen, en na een tijdje zegt ze zacht: “ allemaal heel even rustig zitten, en dan mogen jullie 5 minuten naar buiten om bij te komen en wat te drinken”. Ik kijk naar Eelco en hij kijkt met een klein lachje terug, ook hij is onder de indruk. Maar als de juf ons toestaat om even naar buiten te gaan, begint iedereen weer te praten en te lachen. Samen met Mayra en Monique loop ik naar buiten. Ik hoor voor me al wat jongens lachen, en ik zie Julian en Eelco met hun hoofd schudden. Wij lopen er vlak achter aan. En dan zien we Revi staan. Precies tegenover de grote ramen aan het plein, waar een andere klas een buiten-les heeft. Mayra zegt:” oeeh! Straf! “ , en ik, ik voel rechtvaardigheid. Karma. Dit heeft Revi gewoon verdient! Ik antwoord haar “Jahaa, die staat zijn lesje te leren! Kom we gaan lekker naar buiten”. Revi krijgt alle ogen op zich, en iedereen heeft wel een commentaar over hem. Lucy zegt achter mij: “lekker voor hem”. Buiten praten we er over, iedereen vind het terecht en er is een soort opluchting. Revi is weer even buiten de klas! Het koele water smaakt lekker, en de stemming is snel weer prima. Als we weer naar binnen gaan, zie ik Revi in een ooghoek met zijn voorhoofd tegen de muur geleund staan. Snel weer naar binnen, dacht ik nog, want tegen al mijn wil en zin in, voelde ik iets van medelijden. En dat wou ik niet! De presentatie begon, en was erg leuk. Ik wist niet dat een paar saaie stenen nog zoveel leuke verhalen in zich hadden. Juf vraagt mij opeens, of ik uit het materialen lokaal een pakje pennen wil ophalen. Daan en Mayra hebben intussen een verdiende 10 gekregen! Opgewekt loop ik de deur uit, langs Revi naar het lokaal, vind de pennen sneller dan ik dacht en loop weer terug. Even sta ik stil. Ik zie Revi nu daar staan en kijk een tijdje naar hem, zo van zijn achterkant. Tóch is hij knap, zelfs zoals hij daar nu staat. Mooie lokken in zijn haar, goed gebouwd, slanke handen en onder zijn korte broek mooie bruine benen, licht gespierd, Stiekem vind ik hem best aantrekkelijk. Hij merkt niets van mij, staat omgedraaid, gebogen hoofd,  met zijn gezicht naar de muur, zijn handen naast elkaar op zijn rug, de vingers gestrekt en hij ademt snel. Zijn knieën bewegen heen en weer en hij lijkt wel in een soort hypnose, onder de indruk van zijn vernederende straf. Ik kan mijn medelijden niet langer onderdrukken. Ondanks dat hij het is die altijd vervelend doet, blijft hij toch een mens, een jongen van 12. Dus ik ga vlakbij hem staan en vraag zacht “hoe voel je je Revi? Wat moet je lang staan. Jij hebt hard straf!”

Hij kijkt niet meteen opzij, maar ik zie dat mijn woorden aankomen. Zijn handen die gestrekt waren worden eventjes vuisten en ontspannen weer iets, hij zucht en terwijl hij naar de grond blijft kijken zegt hij iets wat ik niet verwachtte. “Verschrikkelijk Mikky, ik voel me verschrikkelijk!” Ik schrik bijna en dan zeg ik welgemeend “dat snap ik ja, waarom doe je dan ook niet gewoon gezellig mee? Je bent niet slecht toch? Nu sta je hier!” En dan beweegt zijn hele lichaam, hij zakt wat door zijn knieën, en dan begint hij te huilen. Hevig, met snikken en grote tranen. Hij probeert iets te zeggen van “sorry” maar hij is helemaal overmand. Ik leg een hand op zijn schouder en zeg geschrokken en medelijdend tegen hem “het is goed zo Revi” en snel klop ik op het raam naar de juf. Die komt snel naar de gang, ziet wat er gebeurd en legt haar hand op Revi’s hoofd. Haar stem is zacht als ze zegt “kom maar even mee Revi.” Ze geeft de klas snel een werk opdracht en dan zijn ze weg.

Een maand later

Samen met Mayra, Monique en Lucy kijk ik naar hoe Daan, Julian, Eelco en Revi op het veldje achter school aan het voetballen zijn. We hebben veel lol om hun gekkigheid en moeten onderling wel lachen om hoe ze zich extra uitsloven omdat wij er bij zijn. Schattig. Dat Julian en Revi zo naar elkaar toe zijn gekomen, komt door iets wat Revi mij na zijn straf heeft verteld. Hij is namelijk enorm veranderd. In gedrag, in motivatie op school, in de omgang. En in uitingen. En Revi heeft ook ongeveer de kledingsmaak van Julian. Hij draagt thuis af en toe een een rokje en doet soms make up op. Revi heeft mij alles verteld toen we een keer samen een speurtocht moesten uitzetten. Hij heeft altijd een stukje van hem verstopt, achter een masker van nep stoerigheid en raar gedrag, zo biechtte hij op. Er liep ook een heel andere jongen bij me toen. Terwijl hij alles vertelde, kwam er een blosje op zijn wangen en zat hij verlegen met zijn vingers te wriemelen.  Ik vond het een openbaring, en ik nodig Revi nu wel eens uit bij mij en dan tutten we samen en leer ik hem over make up, en kijken we tutorials om dan op elkaar uit te testen. Erg grappig! En dan mag hij ook een rokje dragen, wat hij buiten nog niet durft. En , het staat hem zeer sexy, net als Julian. Ze hebben er de benen voor en het past ze goed. Revi vind het ook een fijn gevoel omdat het bij hem hoort. Hij ziet Julian daarin als een voorbeeld. Ze zijn goede vrienden geworden. Ik heb ook nog nooit iemand zo zien veranderen als Revi. Waar Julian altijd al een beleefde maar grappige knul was, is Revi dat nu ook geworden. Hij spreekt iedereen met 2 woorden aan, zegt netjes “ja Mikky” als ik iets uitleg en vraag of hij het begrijpt, en luistert heel goed naar de juf en naar mij en kan heel geïnteresseerd bij je staan kijken als je iets voordoet. De hele klas vind hem nu een aardige fijne jongen en niemand zal nog hopen dat hij niet komt. Ook staan bij het bord in de hoek en op de gang heeft hij sinds die laatste keer niet meer hoeven ondergaan, hij krijgt eigenlijk nooit meer straf. Toen hij zijn verhaal aan mij vertelde en over zijn gevoelens praatte, kon ik wel merken dat zijn straf en onze reacties hem de ogen heeft geopend. En daardoor vind ik hem nu een super leuke stoere jongen. Dat heb ik hem ook gezegd, tegelijk met een compliment over zijn mooie uiterlijk, en ik heb nog niet eerder een jongen zo schattig zien blozen. Het komt wel goed met jou, Revi !

                                                                          >--------------------------------<

Maiskolfje X

Reputatie 7
Badge +17

Wow ! Wat ontroerend en mooi geschreven @Maiskolfje  !  Echt heel mooi. Ik kan het zo zijn,  die Julian ☺️😉, heel herkenbaar hihi. En wat heb je je ingeleefd in de personages! Mijn grote bewondering!Heel mooi en gedetailleerd beschreven, ik hoop dat iedereen het leest!  In 2 topics is niet erg hoor, je hebt het duidelijk omschreven dus dat was goed te begrijpen.  Mijn complimenten! 

Groetjes liefs Tartan X 

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Maiskolfje  en @Tartan13 ,

 

voor de duidelijkheid heb ik het even samengevoegd naar 1 topic. Nu is het verhaal weer compleet.

Groetjes, Marieke

Reputatie 7
Badge +4

@Marieke  Oh dat is heel fijn! Dankuwel hoor! 😘 

Maiskolfje X

Reputatie 7
Badge +7

xD! @Maiskolfje, Wat kan jij goed schrijven! :D Je hebt het zo goed geschreven! Het lijkt alsof je erbij was ;)!

Liefs xxx Banaantje <3

Reputatie 7
Badge +17

@Banaantjeeee  haha ja dat vond ik ook, zo knap! Zowel 'Julian' als 'Rive'. Voor mij is deze Julian heel herkenbaar ☺️☺️

Groetjes liefs Tartan X 

Reputatie 7
Badge +11

Hey @Maiskolfje, mooi verhaal, heb het even kort gelezen, ik ga morgen het helemaal lezen maar mooi gedaan!

Groetjes, @Monkeyboy69 

Reputatie 7
Badge +12

Hey lieve @Maiskolfje  wat heb je dit echt super goed geschreven! Het klopt bijna tot de details aan toe! Ik lees het gewoon in de spiegel zeg maar.  En ik zou willen dat die vriendschap met klasgenoot Julian bestond! 😍 irl op het forum dan wel met Tartan 😉 sjonge, dit verhaal is gewoon echt joh. Alsof ik jouw ogen in mijn rug voel. Ik voel het gewoon, en ook de blijheid over hoe het nu gaat, echt. Ik ben echt onder de indruk! Super knap! 

Knuf, Tover X 

P.s. ik lig nog vaak wakker om hoe ik was, maar dankzij dit verhaal en het gedicht van @Askygirl , en de reacties van iedereen hier voel ik me serieus een stuk beter! 🥰😊

Hey lieve @Maiskolfje  en ook @Tartan13  en @Tover01  wat een prachtig verhaal is het geworden! Alsof jij daar was, net wat @Banaantjeeee  zegt. Soo good! Ik denk in beelden dus ik zie het helemaal voor mij! Ik zie Julian streken doen en daar in de hoek staan, ik zie dat meisje lopen met haar bff's, ik zie Rive total loss gaan en nieuwe sterke jongen worden. Wat knap observerend geschreven! Die details ook, die handen en dat blozen. Eigenlijk zou iemand dit verhaal moeten tekenen! Dat zou echt vet zijn!  Mooi gedaan! 😍

Asky XxX 

Reputatie 7
Badge +2

Wat een ontroerend en mooi verhaal. En dan te bedenken dat het waarheid is. Ik zocht naar het verhaal waar @Tover01  op doelde en dit was het dus. Erg mooi, beeldend geschreven. Die jongens en hun struggle. Tover in de hoek.  Iemand die goed kan tekenen? Dan is dit een verhaal om uit te beelden. Ik zie het voor me. 

Lieve groetjes, Sjardy ♥️

Reputatie 7
Badge +17

Prachtig dat dit verhaal nu zo blijkt te kloppen,  jammer dat je er nooit meer bent @Maiskolfje . Als je nu leest hoe het met "Revi" ( @Tover01 ) gaat........😉♥️

Groetjes liefs Tartan X 

Reputatie 7
Badge +4

I am back !😎😘

Reputatie 7
Badge +10

Oh wat leuk @Maiskolfje 

Welkom terug!

Ik heb veel van je gehoord!

Ik ben trouwens @Wees Jezelf Bij Noah 

 

Liefs @Wees Jezelf Bij Noah 

Reageer