help, ik word telefonisch lastig gevallen

  • 29 March 2022
  • 6 reacties
  • 61 Bekeken

Reputatie 1
Badge

heyy! ik wordt sinds december (als ik het goed zeg) bijna wekelijks door verschillende nummers gebeld die allemaal beginnen met dezelfde 1e vier cijfers  als mijn nummer. de eerste 2/3 keer heb ik het maar gewoon gelaten voor wat het is, want het kan natuurlijk gewoon zijn dat deze personen gewoon het verkeerde nummer hebben ingetikt. maar ik begin het nu wel een beetje raar en verdacht te vinden. ik wordt iedere keer gebeld op het moment dat mijn telefoon uit staat, dus bijvoorbeeld als ik op school ben of aan het eten ben, want de rest van de dag heb ik bijna altijd mijn telefoon onder mijn neus. denken jullie ik mij zorgen moet maken of er iets mee moet doen ofzo of het maar gewoon erbij laten?

groetjess <33


6 reacties

Hoi hoi! Maak je maar geen zorgen. Bij mij geldt de regel altijd: tenzij je weet dat een onbekend nummer je zal bellen (vanwege bijvoorbeeld een afspraak of een reservatie), nooit opnemen. Op het moment dat ze jou bellen en je ziet dit, hang dan gewoon gelijk op, of geef je telefoon aan je ouder zodat zij diegene kunnen aanspreken. Blokkeer ook gelijk de nummers. Als het een belangrijk belletje is, dan mailen ze je wel via je andere gegevens of nemen ze contact op met je ouders (school doet dit bijvoorbeeld). 

Voorbeeld: Ik wist deze week dat ik drie belletjes zou krijgen. Één omdat ik voor een afspraak had gebeld bij een ggz instantie, die mij nog terug zouden bellen. Ook weet ik dat ik deze week gebeld zou kunnen worden door mijn werk die mijn nummer hebben, omdat ik deze week weer zou beginnen. De laatste zou mijn docent zijn, omdat ik aan haar mijn nummer heb gegeven vanwege vragen die ik heb over de lesstof. Toch belde een vierde nummer mij deze week. Precies hetzelfde als jij, met dezelfde nummers aan het begin. Toen ik deze terugbelde omdat ik twijfelde, kreeg ik te horen dat het nummer niet bestond. Daarna heb ik deze gelijk geblokkeerd. Het vijfde belletje kwam van een stad die ik niet herkende. Die heb ik niet opgenomen en gelijk geblokkeerd.

Wat ik soms zelf doe als ik meerdere keren gebeld word door een nummer,  is opnemen en zeggen dat ze mijn telefoon uit hun systeem moeten halen, en dat het niet oké is dat ze een meisje van mijn leeftijd lastig vallen.  Als ze dan vragen naar mijn ouders (door bijvoorbeeld te doen alsof ze een energiebedrijf zijn), zeg ik gewoon dat het debiel is dat ze mijn nummer hebben en niet die van mijn moeder en hang ik op. 

Als je twijfelt, kan je ook nog eens het nummer dat je gebeld heeft of blijft bellen opzoeken op google. Vaak zijn er mensen die jouw ervaring delen. Heel veel succes met je spam belletjes!

Opmerking achteraf: als je constant deze nummers niet opneemt en blokkeert, houdt het vanzelf wel op. Het is niks om je zorgen om te maken, iedereen krijgt spam belletjes. Probeer in ieder geval op zo min mogelijk plekken je telefoonnummer in te vullen. Bedrijven verkopen of leaken soms jouw nummers door naar dit soort spam bedrijven. 

Reputatie 1
Badge

heel erg bedankt voor je antwoord! het blokkeren van de nummers zal heeeel veel tijd gaan kosten, dus dat laat ik maar voor wat het is. ook zal ik de belletjes en gemiste oproepen voor de rest maar gewoon negeren in de hoop dat het vanzelf een keer gaat stoppen.

Reputatie 1
Badge

@Snow 

het zullen er een stuk of 20/30 verschillende nummers zijn. vandaar dat het waarschijnlijk erg veel tijd gaat kosten.

 

Onnodige quotes verwijderd door de Kindertelefoon.

Ik ben het eens met @tegendraads, die nummer blokken. En als het echt uit de hand loopt kan je als laatste optie nog een nieuw nummer nemen.

Reputatie 5
Badge +2

Ik heb dat ook altijd Waarschijnlijk heb je dan gewoon ergens op internet hier nummer ingevuld voor bijvoorbeeld een app ofzo en daarom wordt hij nog steeds gebeld voor reclame je kunt eventueel kijken waar je je ingeschreven hebt met je telefoonnummer en dan kun je het blokkeren dat ze jouw nummer zeg maar dan niet meer kunnen zien en ik heb het ook een tijdje gehad dat ik gebeld werd Enzo het is vervelend je kan ik geen eventueel terugbellen die belt maar bij mij is het ook heel erg lang geweest dat ik uitgeloot was voor een radioprogramma zo gewoon een beetje raar het gebeurt wel vaker en nu veeg ik het gewoon elke keer weg

Reputatie 7
Badge +18

Hoi het verstandigste doe je al : nooit opnemen ! :)  en je kan idd checken :

https://wieheeftmijgebeld.nl/lijst-verdachte-telefoonnummers/

en melden :

https://meld.nl/melding/cybercrime/verdachte-telefoonnummers/

Groetjes liefs Julian X

Reageer