Vraag

heel bang voor de bevalling

  • 21 October 2020
  • 7 reacties
  • 364 Bekeken

Reputatie 2
Badge

Hoi, 

Ik heb dit al een keer geschreven maar ik ben echt heel bang voor de bevalling... 

We zijn gisteren bij de gynaecoloog geweest, en die heeft mij veel uitgelegd maar nu ben ik nog banger geworden!! 

Ik weet dat ik dit gewoon niet aan kan, ik ga heel veel pijn hebben en ik weet gewoon dat het me niet gaat lukken…

Ik ben zo bang dat er iets mis gaat, en dat ik er verdriet van ga hebben... 

Ik kan dit niet!!! 

De gynaecoloog heeft verteld dat ze me gaan helpen met de baby er uit te halen door te drukken op de buik, een beetje aan de baby trekken en eventueel de vacuümpomp gebruiken... 

Maar ik durf het niet! 

Ik ga huilen als een gek, het gaat pijn doen, ik ga dit niet overleven van de pijn.... 

Mijn moeder gaat me helpen maar dat gaat me niet helpen met de pijn. 

Ik ben zo bang dat mijn moeder op dat moment ook gaat bevallen, ze is zelf namelijk ook zwanger en is tien dagen na ik uitgerekend. 

Ik ben te bang en ik voel me niet verzekerd.

 

Weet iemand iets?


7 reacties

Hoi Mara123,

Allereerst vind ik het heel goed van jou dat je dit bericht op dit forum hebt geplaatst. Het is zeer begrijpelijk dat je je aanstaande bevalling spannend vindt en dat je er misschien wat bang voor bent. Daar ben je ook zeker niet de enige in. Bij veel mensen roept een bevalling verschillende emoties en verwachtingen op.

Als ik je goed begrijp geef jij wel aan dat je erg bang bent voor de bevalling en dat je je hier niet zeker genoeg over voelt. Verder geef je aan dat je verwacht veel pijn te krijgen tijdens de bevalling en dat je hier echt mee zit.

Als je weeën krijgt, doen deze inderdaad wat pijn (uitzonderingen daargelaten), maar hoe die pijn voelt is voor iedereen weer anders. Je kunt van tevoren niet weten hoe dit voor jou zal zijn, maar je hebt wel invloed op het omgaan met de pijn. Allereerst verschilt weeënpijn van pijn die je al kent. We zijn gewend dat pijn komt door iets bedreigends, zoals een ziekte of ongeluk. Weeënpijn is geen signaal dat er iets mis is, maar hoort juist bij iets positiefs. Het is pijn met een functie, die nodig is om je baby geboren te laten worden. Als je er zo naar zou kunnen kijken, hoef je er minder tot niet bang voor te zijn en is het makkelijker te accepteren. 

Ook is het zo dat je tijdens de bevalling niet de hele tijd die weeënpijn voelt. De weeën duren 1 tot 1,5 minuut en tussendoor heb je telkens pauze, waarin de pijn meestal helemaal weg is. De pauzes kun je gebruiken om zo goed mogelijk te ontspannen en je weer voor te bereiden op de volgende wee. Zodra je pijn voelt, gaat je lichaam endorfine aanmaken. Dit stofje zorgt ervoor dat je wat kalmer wordt en dat je minder pijn zult hebben. Hoe beter je kunt ontspannen, hoe sterker de endorfine werkt.

Verder denk ik dat het vooral belangrijk is om je angst met mensen om je heen (die jij vertrouwd en waar je een goede band mee hebt) te bespreken. Je geeft al aan dat je moeder heeft aangegeven je te gaan helpen tijdens jouw bevalling. Heb je aan het eind van het gesprek met je gynaecoloog nog aangegeven dat je best bang bent voor de bevalling? Als een gynaecoloog weet dat je best bang bent voor de bevalling zou deze je kunnen helpen en je verder uitleg kunnen geven over specifieke angsten waar je mee zit. Jij geeft aan dat je best wel bang bent voor de pijn die tijdens de bevalling komt. Ik weet zeker als je dit bespreekbaar maakt met de gynaecoloog, dat deze jou gerichte informatie kan geven en je hopelijk ook wat meer op je gemak kan stellen. Als het nodig is, kunnen ze je ook nog verder verwijzen naar een psycholoog voor extra begeleiding.

Mara123, ik besef dat de angstgevoelens die je hebt niet meteen weggaan, maar ik weet zeker dat jij de bevalling aan kunt! Hopelijk heb je wat aan deze reactie!

Veel groetjes en succes,

Annie_18

Reputatie 2
Badge

*Onnodige quotes verwijderd*

Hoi Annie, 

Super lieve reactie, ik merk dat je er veel van af weet! Super fijn natuurlijk!!! 

Heel erg bedankt!!!

Ik heb al een afspraak gemaakt met de gynaecoloog en psycholoog... Ook gaat er als ik me nog steeds angstig voel een extra begeleider bij zijn om mij te helpen met het bevallen.

Ik heb echt veel aan je reactie gehad, en als ik me angstig ga voelen denk ik aan je reactie!!! 

 

Groetjes Mara 

@Annie_18  kan je mij ook helpen met een probleem?

Hoi Mara123,

Oh, wat fijn dat je wat aan de reactie hebt gehad! En super van jou dat je met de gynaecoloog en met de psycholoog een afspraak hebt gemaakt.
Dit gaat jou zeker lukken! Onthoud ook dat je er niet alleen voor staat tijdens zo'n bevalling.

Mocht je nog een keer iets willen bespreken/advies nodig hebben, dan is dat helemaal prima!

Groetjes, Annie_18

Hoi Linda_Official,

Is prima! Wil je dit in dit topic bespreken of in een ander topic?

Zojuist zag ik trouwens dat jij zelf een topic hebt geschreven, genaamd 'Tips om jezelf te helpen met Stress'. Wat leuk om te zien dat je in dit topic positief gericht bent en ook de preventieve kant aandacht geeft.

Groetjes, Annie_18

Reputatie 7
Badge +4

Hai allemaal (en vooral Linda_Official en Annie_18),

 

Jullie gaan off-topic. Dit topic gaat over de vraag van Mara123. Willen jullie dus bij dat onderwerp blijven?

 

Groeten, Britta van de Kindertelefoon

Reputatie 2
Badge

Hoi Mara123,

Oh, wat fijn dat je wat aan de reactie hebt gehad! En super van jou dat je met de gynaecoloog en met de psycholoog een afspraak hebt gemaakt.
Dit gaat jou zeker lukken! Onthoud ook dat je er niet alleen voor staat tijdens zo'n bevalling.

Mocht je nog een keer iets willen bespreken/advies nodig hebben, dan is dat helemaal prima!

Groetjes, Annie_18

Ahh, super lief! 

Ik ga zeker aan je denken als ik iets wil bespreken!!!

 

Reageer