Vraag

Geestelijke mishandeling?

  • 4 January 2018
  • 3 reacties
  • 196 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hai,
Ik ben een meisje van 13, maar ik voel en gedraag me eigenlijk ouder dus een groot deel van mijn vrienden is tussen de 15-17. Ik kleed me een beetje jongensachtig, ik draag namelijk altijd heren t-shirts of bijvoorbeeld een geruit bloesje.

Ik heb een zware tijd gehad op de basisschool waar ik gepest ben. Ook liep alles thuis niet zo goed tussen mij en mijn ouders, en tussen mijn ouders onderling. Uiteindelijk ben ik mezelf daardoor gaan snijden toen ik dus 11/12 was en voelde me voor een lange tijd depri. Toen mijn ouders erachter kwamen waren ze meer boos, had ik het gevoel dat ze het niet begrepen en zochten ze geen hulp voor me. (Het is niet dat ik om hulp gevraagd heb). Het is een tijdje goed gegaan thuis na die periode, maar de laatste tijd is het weer mis. Ik doe trouwens vwo tweetalig, mijn moeder werkt in de zorg en ik weet niet precies wat mijn vader doet. Thuis is er zo goed als elke dag ruzie tussen mij en een van mijn ouders. Vaak schreeuwen ze naar me, zeggen ze dat ik de boel thuis opsteuk en verziek, dat ze klaar met me zijn, dat ik een irritant mens ben, dat ik gewoon maar mijn koffers moet pakken en zo door. Maar het ding is, ze hebben ook een hele lieve kant! Ze geven me weleens geld, gaan met me naar de stad, etc etc, nstzoals een gewone ouder. Hierdoor kan ik niet goed beslissen of ik geestelijk mishandeld word. Door doe lieve kant.
Wat denken jullie?

3 reacties

Lieve Emma,
Je zit in een vervelende situatie!
Wat je ouders zeggen is niet leuk, en zeker niet goed. Ze horen dit niet tegen je te zeggen. Dit kan jou erg pijn doen. Misschien beseffen ze niet dat het zo’n impact op je heeft. Heb jij hier al eens met je ouders over gehad? Of heeft iemand anders een keer met he ouders hierover gehad? Heeft dit geholpen?
Geestelijke mishandeling kan ontzettend ingewikkeld zijn, door manipulatie of andere dingen die je ouders zeggen kan het voelen alsof het jouw schuld is. Dat is het noooit!!! Ook kunnen je ouders dan erg onvolspelbaar zijn, dus de ene keer zijn ze lief en gezellig en de andere keer hoef je niet eens duidelijk wat verkeerds te doen en is het al raak.
Ik kan jouw situatie niet inschatten of dit geestelijke mishandeling is. Ik ken de situatie nauwelijks en ik ben ook geen proffecional. Ik weet wel dat als jouw ouders dingen zeggen waar jij verdrietig en/of onzeker van wordt, dit niet oke is.
Met iemand erover praten kan erg opluchten. Heb je iemand die je vertrouwd? Iemand die je een luisterend oor kan bieden en misschien wel kan helpen?

Als je vragen hebt, kun je ze áltijd stellen!
Sterkte!

Liefss xx
Hey!
Wat vervelend...ik vind het persoonlijk niet erg wat jij draagt want jij bent hetzelfde (je voelt je volgensmij blijer als je je kleren draagt die je leuk vind) je moet dat eigenlijk tegen je ouders zeggen, wat je leuk vind qua die kledingstijl...ik vind het eigenlijk ook niet kunnen dat ze dat zeggen! Ik weet het het is jouw leven en jij mag zelf bepalen wat je doet maar ik zou alles uitleggen dat je voelt als je die kleren draagt..
Groetjes anoniempjuhhh

Reageer