Emotionele Problemen

  • 19 October 2022
  • 5 reacties
  • 114 Bekeken

Reputatie 2
Badge

Hey,

 

Ik ben een meisje uit de tweede en ben bang dat ik een depressieve tijd tegemoet ga. Afgelopen kalenderjaar (januari-april) heb ik dit ook al gehad, en ik wil dit absoluut niet opnieuw moeten doormaken. Ik zal even uitleggen wat me allemaal dwarszit:

  • Ik hoor er niet bij op school (ik heb wel een paar vrienden, maar veel mensen mogen me niet)
  • Er wordt achter mijn rug om over mij gepraat
  • Ik begin social anxiety te krijgen bij (nieuwe) mensen
  • Ik ben erg gevoelig en kan dit daardoor niet van me af zetten

Hier zal ik even wat context geven. Afgelopen schooljaar heeft mijn beste vriendin (E.) longcovid gekregen, en is hier eigenlijk niet van genezen. Van december t/m maart is ze thuisgebleven, en na maart is ze langzaam 1 à 2 keer per week naar school gegaan. Jullie begrijpen waarschijnlijk wel dat ze dus is blijven zitten.  Ik heb wel andere vrienden, maar E. was toch wel echt mijn ‘uitlaatklep’. Mijn andere vriendinnen wil ik niet opzadelen met al mijn problemen.
Nu is het zo dat ik in een klas zit met een groep ‘populaire meiden’. En met invloed van een vriendin (???) zijn ze allemaal tegen mij gekeerd. Die ‘vriendin’ (J.) dwingt iedereen om al je meningen en je hele leven te vertellen, om dit vervolgens door te vertellen aan iedereen van de school. Waardoor langzamerhand ik echt heel slecht overal in lig. J. kan ook plotseling je beste vriendin zijn, om daarna tegen iedereen over je te roddelen. Dit doet me heel erg pijn en ik weet niet wat ik ermee kan doen. Ik kan het niet maken om haar niet meer mijn vriendin te laten zijn, maar ik weet zeker dat wanneer ze op een andere school zou zitten, ik nooit een lichte depressie had gehad.
Begin 2021 ben ik in een lichte depressie beland (niet gediagnosticeerd, maar ik kan het niet anders noemen). Dit kwam doordat het gedoe op school begon. Mensen begonnen over mij te roddelen in de kleedkamer, gingen afspreken zonder mij en lieten me allemaal vallen. Ik ben me hierom heel erg k*t gaan voelen en richting de meivakantie zat ik pas weer goed in mijn vel. Ik had het geaccepteerd en me gefocust op alle leuke dingen in mijn leven.  Tot en met iets na de zomervakantie zat ik echt goed in mijn vel, maar nu begint het weer allemaal opnieuw.
J. is weer dingen aan het verspreiden, ik heb weer gehoord over afspraken zonder mij (met de context erbij, dus het kan geen misverstand zijn) en over roddels. Ik ben heel gevoelig en voel me nu dus echt heel slecht. Ik zat net weer goed in mijn vel en ben bang dat het nu weer allemaal opnieuw gaat beginnen. Ik ben op dit moment al de hele tijd weer aan het huilen (o.a. nu) en heb iemand nodig om mee te praten.

Dus samengevat: ik zit niet goed in mijn vel en heb iemand nodig om mee te praten (online, maakt niet uit hoe). Als je me wilt helpen, laat het alsjeblieft weten.

En nog even voor de informatie: ik heb echt aardige andere vrienden en familie en thuis gaat alles goed, maar ik heb de behoefte aan hulp van iemand anders...

 

Heel erg bedankt voor het lezen!

X, Mave


5 reacties

Reputatie 2
Badge +1

Oei, dat klinkt inderdaad niet fijn. Ondanks dat je het een moeilijke keuze vindt, zou het voor jouzelf misschien beter zijn niet meer om te gaan met J. en het clubje om haar heen? Ik snap dat dat erg lastig is, zeker als zij jou ergens ook erbij laten horen, maar het klinkt voor mij alsof dat wel een goede optie is. De andere vrienden waar je het over hebt, zitten zij ook bij jou op school? Dan kan je eens met hen omgaan in de pauzes. Omkleden is altijd een lastig punt, omdat iedereen, zeker in de puberteit, onzeker is over hun lichaam. Op mijn middelbare school hebben we 3 verschillende kleedkamers. Als dat bij jou ook zo is, zou je eventueel in een andere kleedkamer als de mensen die jou pesten, kunnen omkleden. Anders misschien even overleggen met een gymdocent. 
Als je iemand anders nodig hebt om mee te praten, moet het dan per sé een leeftijdsgenoot zijn? Ikzelf praat eens in de zoveel tijd met de praktijkondersteuner van de huisarts over problemen. Misschien dat je een keer een afspraak kunt maken met je huisarts, om het over je (depressieve/andere) gevoelens te hebben? Ik hoop dat het goed met je zal gaan. Het wordt echt wel weer beter. Veel succes!

Reputatie 4
Badge +3

Hi

Ik zou voor je eigen geluk kiezen. Ik denk echt dat de beste optie is om naar een andere school te gaan. Je zegt dat je het niet kan maken om geen vrienden meer te zijn met j, maar j is geen vriendin van je!!! Ze behandeld je helemaal niet als een vriendin!! Je verdient echt veel meer!!! Ik zou er echt over na denken om naar een andere school te gaan!! Anders word alles alleen maar erger en gaat het steeds slechter met je!! Die mensen daar verdienen je niet en je moet niet met mensen omgaan als die je niet mogen of zo tegen je doen!!! Geen moeite in steken!! Ik hoop dat het mogelijk is voor je om naar een andere school te gaan!!! 

Ik ben zelf ook depressief geweest. Je zegt dat je licht depressief bent. Ik denk dan dat je je depressief voelt. Er zit namelijk een verschil tussen depressief zijn en depressief voelen. Bij depressief voelen heb je dat je nog wel een klein beetje denkt dat het nog wel goed kan komen en denk je niet van: "laat maar".

En bij depressief zijn, zie je geen uitkomst meer, dus ik denk dat je je depressief voelt (zoals jij zegt: licht depressief) 

Er moet dringend actie ondernomen worden voordat je ook echt depressief word!! Ga naar de huisarts die kan je doorverwijzen naar een psycholoog.

Mijn tips verder:

1: ga bewegen, je lichaam maakt dan zo'n geluksstofje aan en het leid je gedachten af. Je hoeft echt geen hele work-out te doen! Gewoon eventjes wandelen elke dag is al voldoende!

2: luister muziek ( geen depressieve!, maar waar een boodschap in zit) voorbeelden van liedjes: better days are coming van dermot kennedy,  just hold on van presence, i believe in you van cimorelli.

3: bij een suïcidale gedachte met 113 chatten, die kunnen je zeggen wat je moet doen en er alleen al over chatten kan al helpen!!!

4: luister een motivational speech ( kun je op YouTube opzoeken.

5: de allerbelangrijkste!!! Vertrouw er op dat het goed komt!!!! Dat kan heel moeilijk zijn, maar toen ik dat deed had ik ineens geen suïcidale gedachten meer, dus probeer dat te doen!!

Kortom zoek hulp voor het te laat is!! Ik gun het je niet dat je depressief word!! Ga naar de huisarts en maak gebruik van mijn tips!! En het lijkt misschien alsof het een heel raar idee is, maar ga alsjeblieft echt naar een andere school, als dat mogelijk is!! Daar word je veel gelukkiger van!! Je moet aan je eigen geluk denken en niet aan de mensen die helemaal niks om je geven en je alleen maar gebruiken!! Je bent veel meer waard dan die mensen die roddelen, ze zijn gewoon jaloers op je!!! Je kan veel leukere mensen ontmoeten!! 

 

bel gelijk 112 als je op het punt staat om je zelf iets aan te doen!! Bijvoorbeeld snijden/zelfmoord. Want dan ben je in levensgevaar en als je in levensgevaar bent moet je direct 112 bellen!!

En dan nog 1 ding, ik snap heel goed dat je een keer met iemand anders wil praten, dat mag ook wel hier met mij!! Ik weet hoe het is om depressief te zijn of om je zo te voelen, dus wil je wel graag helpen!!!

:)

EEM37

 

Reputatie 2
Badge +1

Hi

Ik zou voor je eigen geluk kiezen. Ik denk echt dat de beste optie is om naar een andere school te gaan. Je zegt dat je het niet kan maken om geen vrienden meer te zijn met j, maar j is geen vriendin van je!!! Ze behandeld je helemaal niet als een vriendin!! Je verdient echt veel meer!!! Ik zou er echt over na denken om naar een andere school te gaan!! Anders word alles alleen maar erger en gaat het steeds slechter met je!! Die mensen daar verdienen je niet en je moet niet met mensen omgaan als die je niet mogen of zo tegen je doen!!! Geen moeite in steken!! Ik hoop dat het mogelijk is voor je om naar een andere school te gaan!!! 

bel gelijk 112 als je op het punt staat om je zelf iets aan te doen!! Bijvoorbeeld snijden/zelfmoord. Want dan ben je in levensgevaar en als je in levensgevaar bent moet je direct 112 bellen!!

Ik denk inderdaad dat het goed is om een noodnummer te bellen als je zelfmoord gaat plegen, maar ik geloof dat je dan 113 moet bellen en niet 112. Maar ze zullen je in beide gevallen helpen. Een nieuwe school klinkt voor mij een beetje als jezelf weg laten pesten. Het kan een mooi begin zijn, een nieuwe start, maar bedenk wel als je dit van plan bent, je zult altijd mensen tegenkomen die op J. lijken, en je neemt jezelf altijd mee. Veel succes, het gaat je goed.

Reputatie 4
Badge +3

Ik denk inderdaad dat het goed is om een noodnummer te bellen als je zelfmoord gaat plegen, maar ik geloof dat je dan 113 moet bellen en niet 112.

-Dat klopt niet. Als je op het punt staat om zelfmoord te plegen moet je 112 bellen, want als je op het punt staat om dat te doen, betekent het dat je in een levensbedreigende situatie bent en dat je dus gelijk hulp nodig hebt en die krijg je als je 112 belt, bij 113 moet je eerst een vragenlijst invullen en dan kom je in de wachtruimte, omdat meerdere mensen steun nodig hebben en ze kiezen eerst de mensen uit  die bijvoorbeeld een  hefterigere suïcidale gedachte hebben of zichzelf al wat aan gedaan hebben of op willen geven. Je moet alleen 113 bellen/chatten voor steun als je bijvoorbeeld een suïcidale gedachte hebt.

 

Een nieuwe school klinkt voor mij een beetje als jezelf weg laten pesten. Het kan een mooi begin zijn, een nieuwe start, maar bedenk wel als je dit van plan bent, je zult altijd mensen tegenkomen die op J. lijken, en je neemt jezelf altijd mee. 

-Dat ben ik niet met je eens, ik vind het juist dapper als ze voor een nieuwe school kiest, dat is juist niet laf of weg laten pesten, maar juist heel goed, omdat ze dan voor zichzelf kiest. Ze is op dit moment niet gelukkig en veel kinderen mogen haar niet, waarschijnlijk omdat ze gewoon jaloers op haar zijn, want waarom zouden ze anders over haar roddelen? Ik heb het zelfde meegemaakt en ben in een burnout en depressie terecht gekomen. Het is niet zo dat ik je nu wil aanvallen, het kan misschien zo over komen, maar voor de duidelijkheid, dat is echt niet mijn bedoeling,  Ik snap de mensen niet die zeggen dat het op een andere school weer kan gebeuren, want daar zeg je dan eigenlijk een soort van mee dat er een reden is om diegene te pesten, want waarom zou dat in hemelsnaam gebeuren? Dat weet je helemaal niet en daar moet je ook zeker niet vanuit gaan.

Zo denk ik er over :)

 

Hi, heel emotioneel wat je vertelt. De adviezen hier zijn zo goed daar heb ik niet veel aan bij te zeggen. Maar wel idd dat die J geen vriendin is dat is een soort friend player. En je bent een veel te goed mens om zo te worden behandeld. Je verdient die goede vrienden ook !  Het is goed van je om dit van je af te praten en misschien de heel goeie tips van de anderen hier te volgen. Zet 'm op je kan het !

Liefs Sjammetje xxx

Reageer