eetprobleem, zelfmoord, negatief zelfbeeld

  • 4 November 2020
  • 7 reacties
  • 169 Bekeken

Badge

hoi, allemaal voor de gene die dit lezen :)

Ik zal me even voorstellen, ik ben Adeline ( gebruik een andere naam ) en ben 13 jaar. Ik heb een aantal problemen. Ik heb een beginnend eetprobleem  sinds dit school jaar is begonnen ik vind het moeilijk om in de ochtend te eten, krijg niks weg en heb er gewoon geen zin in. Op school heb ik een doorzichtige broodtrommel en heb het gevoel dat iedereen kijkt naar mijn eten en daar dan heel slecht over gaan denken bijvoorbeeld : zei is echt dik als ze dat eet. Mijn ouder weten dit en mijn beste vriendin ook. Sinds kort heb ik ook een psygoloog en praat ik met iemand op school, maar als nog voel ik met slecht :(

Ik heb door mezelf te haten omdat ik mezelf zo dik vind en lelijk vind de hele tijd zelfmoord gedachtes. Ik heb ook soms mezelf gesneden en hoop dat er ooit een einde komt aan deze problemen! Maar dat was nog niet alles jammer genoeg. Ik ben namelijk op letterlijk drie jongens verliefd. Ik haat mezelf zo erg wie word er nou letterlijk op drie jongens verliefd. Ook voel ik me nergens veilig thuis niet, in mijn kamer niet, op school niet en ook niet op straat. Ik probeer mezelf te neageren maar dat werkt niet. Ik krop nu alles op huil soms omdat ik me ook alleen voel en het gevoel hebt dat niemand mij mag en niemand van mij houdt :/ heeft er iemand tips voor me wat ik zou kunnen doen??

 


7 reacties

Hey love you so mutch,

Wat goed dat je al mensen heb met wie je erover kan praten. Dat is het beste! En zeker een psycholoog kan je hier heel goed mee helpen. Ik zou zeggen bespreek daar ook zoveel mogelijk mee en blijf echt praten. Dan hoef je niet alles alleen te voelen en te dragen en alles op te kroppen.

In dit topic kan je heel veel alternatieven vinden voor zelfbeschadiging. Ik zou dat eens doorkijken en dan voor jezelf op een lijstje zetten wat je zou kunnen doen als alternatief. Als je dan de neiging hebt kun je dat lijstje pakken en je op een andere manier uiten.

Je zou ook op het moment dat je de drang hebt de plek dik inpakken, met bijvoorbeeld elastiekjes of papier zoiets en dan kun je wel soort snijden, maar dan beschadig je jezelf niet. Want ik denk niet dat dat is wat je echt wil, maar op dat moment wil je de pijn anders voelen.

Je kan je ook onder de mensen mengen, want vaak als er iemand bij is doe je het wat minder snel. Of dat je een vriendin of iemand anders opbelt en daarmee gaat praten, hoeft niet perse over dit te gaan maar dat je je aandacht ergens anders op richt.

Lastig dat je op drie jongens verliefd bent.. Ergens vraag ik me dan af. Als je verliefd bent op jongen 1 en je wordt verliefd op jongen 2 en dan jongen 3. Dan heeft elke jongen dus wel iets beter of anders ten opzichte van die andere jongens waardoor je hem dus ook leuk vind. Maar als je verliefd bent op jongen 1 dan zou je dus eigenlijk niet zo snel verliefd zijn op jongen 2 of 3. Nou weet ik natuurlijk niet hoe dat bij jou zit, maar denk er eens over na.

Als je denkt aan zelfmoord of neigingen hebt kan je contact opnemen met 113. Je kunt met hen chatten of bellen via www.113.nl of 0800-0113. Dat is gratis en anoniem. Net zoals de Kindertelefoon www.kindertelefoon.nl of 0800-0432.

Bij 113 hebben ze ook een gratis online therapie waarbij je ongeveer 8 sessies hebt met een psycholoog via mail bellen of chat. Daar zou je ook eens voor kunnen kijken, maar ik zou dat wel bespreken met de psycholoog die je nu hebt.

Het kan je misschien helpen als je voor jezelf een soort positief dagboek bij houd. Dat je elke dag een paar punten op schrijft waar je dankbaar voor bent of trots op bent of blij mee bent, wat je zelf bedenkt. Bijvoorbeeld dat je haar leuk zat of je had een leuk gesprek, lekker kopje koffie. Kunnen gewoon lekker simpele dingen zijn. Het klinkt misschien een beetje gek of simpel maar het zijn wel dingen die je kunnen helpen. Zeker ook omdat je aangaf dat je een negatief zelfbeeld hebt.

Wat ik je verder wil meegeven; Iedereen is mooi zoals hij/zij is en mag er zijn!

Sterkte gewenst!

Simply Me

Badge

heyy love yo so mutch

heb zelf ook last met eten en zo maar dan met andere redenen. maar de tip die ik je geef is praat er over!!! denk niet dat je stom lelijk of dik bent want be youre self!! kijk elke dag een keer is de spiegel en geef je 3  complimentjes. en dat snijden niet doen!! het doet ten eerste pijn en je moet je zelf niet beschadigen je bent mooi hoe je bent!en dat je op 3 jongens bent komt we goed ;) maar negeer je niet en krop je gevoelens niet op dat is niet goed. dat zecht mij psigoloog ook altijd praat er over op school of tegen je ouders of vrienden.

XX stelpa

Badge

heyy, 

Dankje voor jullie berichtjes.  Alleen heb ik nog iets niet verteld bij  het verhaal over het eten enzo :/ Ik eet zo weinig mogenlijk om er een keertje dun uit te zien. Alles wat ik eet voel ik me schuldig en als mijn ouders bijvoorbeeld zeggen dat ik even wat moet eten word ik boos. Ik doe het niet omdat ik dit leuk vind ik zou juist gewoon lekker willen eten met mijn beste vriendin zonder te denken dat ik dood ga ,maar mijn psycholoog wil niet kinderen behandelen die een eetprobleem of een eetstornis hebben. Ze is heel aardig en ik wil haar niet afwijzen wat moet ik hier mee doen?? :(

Hey love you so mutch,

Wat goed dat je daar eerlijk over bent en het hier vertelt!

Als ik het goed begrijp praat je wel met je psycholoog over die andere dingen, maar niet over je eetstoornis. Dit komt omdat je psycholoog geen kinderen behandeld met een eetstoornis. 

Het beste lijkt mij als je dit juist wel met je psycholoog bespreekt. Niet zodat zij jou direct daarmee kan helpen, want daar is ze niet voor. Maar zodat je samen met je psycholoog kan bekijken wat je het beste kunt doen. Bijvoorbeeld hulp zoeken voor je eetstoornis. Het is wel zo eerlijk als je hier je psycholoog in betrekt, zodat zij jou van alle kanten het beste kan helpen.

Je wijst je psycholoog hier helemaal niet mee af! Zij kan jou hier geen directe hulp voor aanbieden, maar je moet hier wel eerlijk in zijn. Ondanks dat ze je hier niet mee helpt is ze er wel voor andere dingen en voor jou! Je helpt haar wel door dit ook te vertellen.

Weten jou ouders hiervan en wat vinden zij ervan? Kan je bij je beste vriendin ook wat steun ontvangen?

Succes!

Simply Me

Badge

Hey simply me, 

Ja mijn beste vriendin is er altijd voor me ik heb het haar ook verteld maar ze reageerde ook net als jou :) Mijn ouders denken dat als ik me wat beter in mijn vel zit dat het dan ook wat beter gaat , maar ik wacht het maar even af maar weet niet wat ik verder nog moet doen.

 Ps : mijn ouders denken dat het niet een eetstoornis of een eetprobleem is maar gewoon niet zo lekker in mijn vel , maar ik weet het niet helemaal :(

groetjes love you so mutch ;)

Hey love you so mutch,

Wat fijn dat je beste vriendin er altijd voor je is!

Wat vind jij van wat je ouders denken? Ben je het daarmee mee eens of denk je dat het anders ligt?

Het lijkt me verstandig dat je dit allemaal bespreekt met je psycholoog ook dat je het even allemaal niet weet. Dat is helemaal niet gek en geeft niet, maar het helpt je als je er nu wat aan doet. Denk je dat dat een optie is?

Groetjes,

Simply Me

Hey @love you so mutch,

Wat een ontzettend lastig probleem voor je! 

Maar geen zorgen :$. Dat van die 3 boys, dit kan te maken hebben met puber hormonen. Soms is er een periode waarin die enorm op hol kunnen zijn. Gelukkig ben je 13 en weetje wat goed en fout is. Mij tip is om er niet op aftestappen op die jongens omdat het je kan herleiden naar een situatie waar je midden in of achteraf niet in wilde. Maar geen zorgen dus erover! Gewoon jezelf beetje afremmen en aan andere dingen denken op moment dat je voelt dat je aan teveel denkt of dat t even warrig word. 

 

2. Eet probleem

Geen zorgen.. dit kan iedereen overkomen wegens een of ander probleem. Probeer te blijven eten. Gaat het eruit dan gaat het eruit. Maar geef niet op. Ben je missenlijk dan eet je niet. Wil je in de nacht eten.. dan pak je je kans als je al zo weinig eet.  En in de ochtend zijn er veel mensen die niet eten, is een persoonlijk iets. Hoeft niet raar te zijn. Zorg wel dat je geld of eten bij je hebt voor over dag en eet en kan drinken want drinken is ook belangrijk. 

3. Brood trommel.

Ik zou als ik jou was je echt niet druk maken om wat andere van je denken en vinden. En tuurlijk is het lastig als je omgeving zich nog druk gaat maken om jou en bemoeit en naar denkt over je. Maar dat komt omdat zij ook jong zijn en nog moeten groeien. Geen zorgen gewoon rustig zijn en je brood trommel leeg eten. En lukt het je niet. Laat je het erin. Hou goed rekening met jezelf. En laat je niet meeslepen door wat andere denken van jou en wat jij denkt over andere. Geeft en kan veel stress veroorzaken en bepaalde schaamte. En liever dik dan dat je richting anorexia gaat.

4. Zelfmoord bij behorende gedachtes

Het is vast moeilijk om hier mee te dealen als 13 jarige. Maar ondanks ik jou problemen niet ervaar weet ik hoe t is en hoe moeilijk het kan zijn. Probeer te denken aan de toekomst. En al is t een onzekeren toekomst probeer dan een denk beeldige toekomst te denken die niet bestaat maar zonder issues zou kunnen bestaan. En probeer jezelf van de dode gedachtes af te houden. Of je nu t gevoel hebt dat je alleen bent of geen juiste vrienden hebt of niet alleen wilt zijn of denkt beter af te zijn met de dood. Je bent nooit alleen, je bent geboren alleen, en je gaat alleen maar op ten duur ben je ook van niemand afhankelijk meer en ben je sterk geworden laat je dus nie beinvloeden door wat andere zeggen of vinden van je.

Maar je leeft in een volk groep. Vol met verschillende mensen. En je omgeving leeft mee en probeer het beste te halen ook op dit moment want iedereen leeft mee niet alleen jij. Soms is het leerzaam ook dit soort issues. Maar geef nooit op en al is t lastig. You can do this.

5. Psycholoog 

En daarover geen rot gevoelens. Zij is een geweldige hulp verlener die haar best doet. Maar soms is t de juiste persoon niet voor je en wil je iemand spreken met ervaring bijvoorbeeld of gewoon praten of dergelijk. Je bent zeker niet de enige daarin, heel veel mensen vinden of vonden hun psycholoog niet goed. Niet rot voelen die mensen zijn opgeleid en ook voorbereid op dit soort dingen.

 

Reageer