eetprobleem, naar de huisarts?

  • 12 August 2023
  • 5 reacties
  • 34 Bekeken

Hoi ik ben C 16 jaar en ik heb af en toe dus moeite met eten. Ik heb al iets meer dan een jaar af en toe periodes dat ik bezig ben met calorieën tellen en afvallen. Eerst waren die periodes heel kort en met een kleine restrictie, maar rond januari had ik een hele lange periode waarin ik 10 kg ben afgevallen. Ik at vaak avondeten, komkommer als lunch en ontbeet met een cracker, als ik het niet oversloeg. Verder ging het toen ook niet goed met mij ik deed 2 zm pogingen toen. De tweede keer dat ik in het zh belsnde in die periode woog ik 49 kg (171 cm) en wilden de dokteren me bijna eten via een infuus geven. Uiteindelijk toen het mentaal wat beter ging ging ik weer meer eten en belandde ik in een periode van overeten en lichte binges. Vaak totdat ik me misselijk voelde en aan het begin gaf ik door die misselijk soms over. Mijn gewicht was hoger dan ooit 58 kg door het overeten.

Nu gaat het sinds 3 weken ongeveer weer minder met het eten. Ik ben 4 kg afgevallen in de eerste week (ik ben nu op vakantie dus weet niet hoeveel ik nu weeg) en ik ben begonnen met calorieën tellen en dat valt mijn ouders op. Zo erg is het allemaal niet, ik eet af en toe gwn nog een chocolaatje. Maar het maakt mijn ouders wel bang,  omdat de niet willen dat ik weer zo ‘dun’ word. Gisteravond heeft mijn moeder tijdens het avondeten gezegd dat als het nog een week zo doorgaat, dat ze met mij naar de huisarts gaat. Ik vind dat ze zich aanstelt omdat het nu pas 3 dagen is dat het avondeten ook niet soepel gaat en ik onder de 500 Cal dagelijks blijf. Ze luistert alleen niet en daardoor vraag ik me af of het echt nodig is om naar de huisarts te gaan, of dat mijn moeder te overdreven reageert. Iemand ervaring met dit, die me kan vertellen of het inderdaad nodig is om naar de huisarts te gaan?


5 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Hoi, ik heb hier niet specifiek ervaring mee. Maar misschien is het niet verkeerd om eens te gaan toch. Wat voor kwaad zou het kunnen om eens met je huisarts te praten hierover? Is er geen reden tot zorg dan blijft het erbij en als je misschien toch ergens bij geholpen kunt worden is dat voor jou alleen maar in je voordeel:) ik bedoel niet dat het zomaar even makkelijk is hoor maar als het niet hoeft, ach dan ben je in ieder geval geweest en als je huisarts tips geeft dan had je bezoek extra nut. Misschien kun je het zo zien? Maar iig sterke hiermee want je worstelt er wel een beetje mee zo te lezen. 

Groetjes liefs Tartan X 

Reputatie 7
Badge +9

Waarom wil je afvallen want je hebt denk ik gewoon een normaal gewicht 

@Gekehenkie ik voel me te dik, vooral in mijn gezicht, onderbuik en benen. En ik vond mezelf mooier toen ik die 49 kg woog. En als ik niet afval kom ik aan, er is bij mij niets tussen.

Reputatie 7
Badge +7

Heey lieve @Kjablinbenada

Ik denk dat het wel handig is als je even langs de huisarts gaat:) Het kan geen kwaad;) Heb je eigenlijk al geprobeerd om dit met je ouders te bespreken? Ik denk dat je moeder hoog waarschijnlijk zorgen om je maakt. Dat kan misschien vervelend zijn, maar dat betekent dat ze om je geeft:) 

@Gekehenkie, Ik snap wel dat je denkt. Waarom wil je afvallen. Je hebt een heel mooi gewicht, maar als je begint met afvallen en je steeds doorgaat wordt het nogal moeilijk om te stoppen. Je herkent hongergevoel dan minder, je zit vaak vol en sommigen zijn nog steeds onzeker over gewicht. 

Ik hoop dat je er iets aan heb gehad <3

Liefs xxx Banaantje <3

Reputatie 7
Badge +7

@Gekehenkie ik voel me te dik, vooral in mijn gezicht, onderbuik en benen. En ik vond mezelf mooier toen ik die 49 kg woog. En als ik niet afval kom ik aan, er is bij mij niets tussen.

@Kjablinbenada, Volgens mij ben je een heel prachtige persoon! Ik denk niet dat het nodig is om af te vallen. Je hebt echt een mooi/goed gewicht! 49 kg is echt niet gezond voor je lengte!

Liefs xxx Banaantje <3

Reageer