Skip to main content
Vraag

Echt om hulp vragen?

• August 12, 2026
  • 2 reacties
  • 30 Bekeken

Hoi hoi,

In mijn vorige topic vertelde ik dat ik er over zou gaan praten met die vriendin (over hoe slecht het gaat en ik wou haar vertellen over het snijden), dus een paar dagen geleden gingen we afspreken en hebben we een wandeling gemaakt over de hei. Ik vond het heel erg eng om er over te beginnen, omdat ik er eigenlijk gewoon niet over kan praten. Dus begon ik er niet over, maar zij ook niet.. We gingen over andere dingen praten en de hele tijd lag het zware onderwerp tussen ons in en toen zei ik dat ik het heel lastig vind om er over te praten. Maar uiteindelijk is er dus helemaal niks van gekomen.

Nu voel ik me heel slecht. Omdat ik zo een lafaard was om het niet gewoon te vertellen. Dus die avond ging het weer mis, ik sneed me weer en de gedachtes gingen maar niet weg. Het voelt alsof mijn hoofd de gedachtes gevangen houdt voor geen reden want ze moeten weg, maar dat doen ze niet, ze lijken erg veel plezier te hebben om me zo te laten voelen (dit klinkt ook weer zo dom, laat maar).

Nu heb ik eigenlijk de vraag, of ik echt om hulp moet vragen. Ik weet dat ik het niet kan, maar het moet wel. Ik kan het niet meer in m’n eentje aan. Ik heb niet echt iemand om het wel tegen te zeggen, ik zal je een lijstje geven:

• Mijn ouders :: Nee, voor hun ben ik altijd de “perfecte” dochter geweest en ik wil niet dat ze me anders gaan zien, ik wil niet dat ze denken dat ik zwak ben. Ze zeggen wel dat ik alles kan zeggen, maar ik ben bang dat het dan toch toevallig bij mijn broers en zus terecht komen.
  • Mijn zus :: Ook niet. Het zou haar niet heel erg boeien. Bij mij komt ze nog weleens ‘s avonds naar me toe en dan praat ze voluit over haar leven (drinken, haar vriendje, echt bijna alles eigenlijk), maar dat laat mij dan heel erg voelen alsof ik achter loop, want ik heb dat allemaal niet. Niet dat ik wil drinken of een vriendje wil (ik weet m’n seksualiteit geen eens, ook zo stom), maar ze heeft zoveel vrienden en ik gewoon niet, besef ik me dan. Ze is heel erg egoïstisch en ik heb niet het gevoel dat ik haar dit kan vertellen (ook al heeft zij er ervaring mee), als ik het zo hard zeg.
  • Vriendinnen :: Ik heb het dus al een keer geprobeerd, en het lukte gewoon niet dus ik denk ik het ook niet.
  • School (volgend schooljaar) :: Ik weet het niet, volgend jaar krijg ik een nieuwe coach (voor mij individueel) en ook een nieuwe mentor (voor de klas), omdat ik dus van klas ga wisselen, wat misschien niet doorgaat omdat het dan één grote klas wordt, wat ik dan weer heel raar vindt want hoe zeiden ze vorig jaar dan dat ik wel kon wisselen? Maar goed, ik weet dus niet of ik ze in vertrouwen moet nemen, want ze gaan het dan natuurlijk ook aan mijn ouders vertellen…

Het gaat dus ook niet bepaald beter met me, ook aangezien ik dit topic weer zo laat schrijf (ongeveer 12 uur ‘s nachts). Ik snijd me dus weer veel en ik let ook steeds meer op mijn gewicht. Ik schrik er wel van. Wat zou mijn kleine ik teleurgesteld in me zijn joh. Ik weet eigenlijk niet meer wat ik moet doen. 

Kunnen jullie me alsjeblieft helpen? Ik wil heel graag antwoord, want ik doe heel erg me best om überhaupt nog in leven te blijven, maar niemand ziet het. NIEMAND ZIET MIJ.

Sorry,

Xxx

2 reacties

JanneB
Forum|alt.badge.img+4
  • De Kindertelefoon
  • August 13, 2026

Hoi ​@Roosdeboom

Dapper van je dat je je vriendin wilde vertellen hoe slecht het met je gaat. We kunnen ons voorstellen dat dit niet zo makkelijk is en dat het ook niet meteen de eerste keer lukt. Rot om te lezen dat je je niet beter voelt en dat je het gevoel hebt dat niemand je ziet of er niemand is met wie je erover kan praten. Onthoud dat je er niet alleen voor staat. Je kunt met De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren. Ook kan je voor hulp of ondersteuning contact opnemen met 113 Zelfmoordpreventie: bellen via 113 (of 0800-0113), of chatten via www.113.nl.  Zij zijn 24 uur per dag bereikbaar via telefoon en chat.

In Vlaanderen is er ook een hulplijn waar je kunt bellen, chatten en e-mailen. Zij zijn te bereiken via De Zelfmoordlijn 1813. Ook zij zijn dag en nacht bereikbaar.

Heel goed van je dat je dit durft te vertellen!

Veel sterkte!

JanneB van De Kindertelefoon

Forum|alt.badge.img+2

Hey,  ​@Roosdeboom 

Ik weet niet of mijn antwoord je heel veel kan helpen maar ik wil vooral even zeggen dat mensen je echt zien.                                                                                                                                                                                                 Ik ben 14 en ik heb ook even je vorige topics gelezen. Ik heb best wel gestruggled/struggle nog steeds met veel van de dingen die jij benoemd. Ik wil even zeggen dat als je van plan bent hulp te zoeken gaat dat op een manier via je ouders moeten,  zeker omdat dingen als therapie enzo je niet kan krijgen zonder toestemming enzo van je ouders. Ook kan het soms makkelijker om, als je het wil vertellen, het aan een volwassene te vertellen. Ik weet natuurlijk niet genoeg over jou om te kunnen zeggen bij wie, maar ik weet wel dat ik t voor t eerst aan mijn twee vriendinnen had verteld dat ik aan het snijden was. En tuurlijk mijn vrienden zijn wrs anders dan jou vrienden, maar bij raakte mn vriendinnen een beetje in “paniek” omdat ze niet zo goed wisten hoe ze er mee om moesten gaan. Dat vond ik niet zo fijn, maar ik denk wel dat iemand vertellen 100% beter is dan niemand vertellen.                                                                                                                                                                                                                                     Ik wil dat je voor nu wel weet dat er echt mensen zijn die veel om je geven, in ieder geval nu de meeste mensen op dit forum. Geef niet op want het gaat beter worden, misschien merk je dat niet op korte termijn maar zeker wel op lange termijn. T gaat lastig zijn en je gaat het gevoel krijgen dat je liever wil opgeven. Het gaat tijd kosten maar je komt er echt. Waarschijnlijk lees je dit en denk je “t zal wel” maar t gaat goed komen. En elke dag dat jij bedenkt om toch uit je bed te komen is een dag die bewijst dat je het kan en dat je belangrijk bent. Zorg dat je genoeg eet en probeer langzaam t snijden gwn in kleine stapjes te verminderen.                                                                                                                                                                                                                                                                             Ik geloof echt in je en je wordt echt gezien,

xxx ​@ikvoerlievermijnnaamnietin 💕