Vraag

Druk van school

  • 27 February 2023
  • 12 reacties
  • 180 Bekeken

Reputatie 5
Badge +1

Heeey,

 

Ik weet dat er al een topic is met deze titel, maar mijn vraag is anders. Daarom heb ik maar een nieuw topic aangemaakt.

Ik ervaar de laatste tijd veel druk van school. Dit komt niet doordat ik lage cijfers haal. Ik heb altijd hoge cijfers gehaald. Mijn moeder denkt zelfs dat ik hoogbegaafd ben.

Maar goed…

Ik haal dus hoge cijfers maar voel alsnog druk. Ik heb het gevoel dat ik niet kan bereiken wat ze van willen.

Docenten verwachten namelijk soms van me om de hele tijd te focussen terwijl ik moe ben.

Ik slaap de laatste tijd ook slecht. Ik heb Melatonine geprobeerd maar werd alsnog midden in de nacht wakker.

Ik moet een uur naar school fietsen. Vorig jaar (k zit in de 2e) was dit geen probleem. Maar nu zie ik er elke ochtend vreselijk tegenop. Ook al is dat onzin want zo erg is het niet.

Als ik aan het eind van de week thuis kom, ben ik helemaal door mijn energie heen.

Soms laat mijn moeder me een dag thuis blijven om bij te komen.

Ik heb pas vakantie gehad. Maar dit hielp ook niet. Ik moest de hele tijd aan school denken en aan dat ik al bijna weer moest.

Groepsopdrachten zijn ook een probleem. Ik maak dingen als huiswerk heel trouw, en dan heb ik het gevoel dat ik het voor anderen zit af te maken.

Soms denk ik dat ik ook zo moe wordt van het feit dat ik me verveel. Nu heb je bij ons op school plusprojecten. Maar laten die nu eens vrij saai zijn.

Ik geloof ook wel dat ik school leuk kan vinden. Lach me uit, maar het is echt zo! Ik ben erg leergierig en sla informatie snel op. Zeker het leren van een taal vindt ik al snel leuk XD

Maar tegenwoordig…

School is niet meer zo leuk als vorig jaar...

 

Heeft een van jullie dit wel eens gehad? Of zoiets?

Heeft iemand tips, wat kan ik doen om meer energie te krijgen en beter te slapen?

Op andere tips :D

 

Dankje voor het lezen van mijn betoog (t is een heel verhaal ;D)

 

<3

-LittleMe-


12 reacties

Reputatie 3
Badge +1

Heeee wat vervelend dat je snel uitgeput raakt en vaak moe bent. Dat over het cijfers halen snap ik dat gevoel ken ik. Ik haal zelf ook hoge cijfers en nu verwachten anderen van mij dat ik hoge cijfers haal en dat ik altijd mee doe in de les. Ik weet zelf geen advies veder maar ik wil wel eventjes zeggen dat ik het erg vervelend voor je vind!!! Xx

Reputatie 5
Badge +2

Misschien is het een idee om met je mentor te gaan praten. Je bent niet de enige die dit heeft. Een mentor heeft dit wss al vaker meegemaakt, dus die kan je verder helpen. 

Veel succes! x

Ik denk zelf dat het belangrijk is dat je een echte ontspan tijden hebt, een bepaalde tijd waar je gewoon aan niks wat met school te maken heeft hoeft te denken. Een soort school-ontspan relatie.
 

Het is oké als je een keertje je huiswerk wat minder goed (of niet)  doet. Het fijne aan de middelbare school is dat eigenlijk bijna niks er toe doet, je hoeft het alleen maar te halen. Dit betekent niet dat je helemaal niks hoeft te doen, want van de middelbare school leer je heel veel. Maar als jij het gevoel hebt dat je goed genoeg hebt geleerd, of goed genoeg je best hebt gedaan. Dat stop je gewoon. Ook al haal je misschien een 6. Bij leren op de middelbare gaat her om de weg en wat je leert, niet om het resultaat.
 

Voor slapen heb ik niet echt een tip, maar als ik niet kan slapen (en in paniek raak want de volgende dag heb ik school) denk ik meestal ‘wat maakt het nou uit? ‘en ‘wat is nou het ergste wat er kan gebeuren?’  Meestal val ik daarna gelijk in slaap want dan ben ik niet meer gestrest.
Dit is ook mijn tip voor je docenten. Ja, ze hebben misschien hun verwachtingen. Maar wat ben je hen nu verantwoord? je moet gewoon lekker doen wat je zelf wil! En als je een keer een slechter cijfer haalt of je minder goed in de les gedraagt moet die docent daar maar mee omgaan. Dat is niet jouw verantwoordelijkheid. 

Voor slapen zou ik niet te vaak medicatie gebruiken want het kan heel verslavend zijn, nu werkt het niet maar als het zou werken kan je binnenkort niet meer zonder. Het kan zijn dat je een wat minder verslavend middel ofzo hebt, ik ga er geen onderzoek naar doen. Let er gewoon op…

 

voor het fietsen zou ik iets proberen om je te vermaken, probeer aan iets leuks te denken, ga fantaseren over dingen. Of probeer erachter te komen hoe iets werkt. Bedenk hoe je iemand terug kan pakken voor iets stoms wat ze hebben gedaan of bedenk hoe geweldig iedereen jou vindt wanneer je dat ene geweldige ding gedaan.

 

Wat je zegt over samenwerking herken ik ook wel. Dit is ook een beetje stom van de middelbare school, ze willen dat je leert met ‘niet hardwerkende mensen’ samen te werken, want ja dat ‘moet je ook kunnen doen als je volwassen bent’. Dit is alleen totaal niet waar, want in het echte leven wordt zo’n persoon gewoon uit de groep gegooid. Dus ik zou nu gewoon alles doen of die mensen gewoon dwingen iets te doen en accepteren dat het resultaat wat minder goed zal zijn. Bedenk dat die mensen het toch niet gaan maken in het leven ofzo, of als je daar te aardig voor bent gewoon medelijden met ze hebben, ze hebben het nodig!

 

 

Reputatie 7
Badge +15

Hey @LittleMe , ik moet zeggen, dat ik mezelf heel erg herken in jou verhaal. Hoge cijfers halen, maar het niet genoeg vinden, hoogbegraafd zijn, slecht slapen, ect. 
 

dus ja, ik weet dat het echt lastig is, omdat ik zelf ook kamp met dit probleem heb ik niet zoveel tips voor je. Praten met je mentor kan misschien helpen, maar zo een gesprek beginnen is best lastig… ik wens je sterkte, en geef je gewoon even een virtuele hug!

 

Mij_Niet_Gezien 

Reputatie 5
Badge +1

Hi iedereen,

Sorry voor de late reactie, ik denk niet dat jullie die nog verwacht hadden 😁

Even een korte update (nou ja, kort, er is best wel veel gebeurd):

Ik heb een hoogbegaafdheidscoach gekregen. Die praat met me, en steunt me!

Via school heb ik nu ook een I.A.B-er. Zij is ook heel aardig!

Ik ben zo erg oververmoeid geraakt, dat ik een paar weken terug ben ingestort. 

Toen zijn ze van school gaan praten en hoefde ik nog maar 2 uur per dag naar school.

Helaas houd ik dat ook niet echt vol. Vorige week ben ik maar 4 dagen naar school geweest.

Deze week maar 2. Ik heb vooral veel last van hoofdpijn, vandaar.

Ik probeer thuis vooral leuke, ontspannen dingen te doen. Dat gaat best goed!

Ik ben alleen best wel onzeker over mn mini-burnout.

Ik heb het gevoel dat ik faal, dat iedereen het kan, maar ik niet.

Dat is in het kort mn huidige situatie.

Mn hb coach zegt dat ik miss maar vervroegde zomervakantie moet nemen. 

Van school willen ze dat liever niet.

Ik weet het nog niet!

Ik ben wel heel blij nog met jullie lieve reacties!

Die teruglezen helpt me!

xxLittleMe

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @LittleMe,

 

balen dat je niet helemaal lekker gaat.

Als je stress hebt (zo vertaal ik voor het gemak maar even de druk die je voelt etc. dan kun je als gevolg daarvan ook lichamelijke klachten krijgen, zoals hoofdpijn en lusteloosheid. Je kan dus in een soort negatieve spiraal komen en dan rust je ook niet meer uit.

Ergens moet je dat zien te doorbreken en je gaat al minder naar school, alleen dat alleen helpt kennelijk niet genoeg. Door het slechte slapen mat je jezelf af. Niet dat dat een bewuste keuze is natuurlijk en van falen zou ik helemaal niet willen spreken.

Sommige dingen overkomen je gewoon.

Maar je wilt een oplossing en ik zou het niet zo 1,2,3 weten, maar ik denk dat als je weer goed slaapt en echt uitrust dat dat zeker wel zou kunnen helpen. 's Nachts liggen nadenken over een oplossing lijkt zinvol, maar dat is natuurlijk alleen zo als je die oplossing snel vindt en helder kan nadenken.

 

Ik heb voor mezelf besloten om 's nachts te slapen om te slapen en niet om te piekeren. Iedereen vraagt dan hoe het kan dat ik nooit wakker lig. Dan zeg ik dat het weinig effectief is om na te gaan denken over ingewikkelde dingen als je toch al moe bent als je naar bed gaat…..

Ja, klinkt simpel allemaal, maar slecht slapen nekt je/iedereen.

Ik herinner me dat @jaivy  begin dit jaar een topic heeft gemaakt over slecht slapen en daar heb ik ook het e.e.a. gepost, waaronder over de werking van melatonine… iemand had een onderzoek gedaan en het beste was (heel kort door de bocht) om een weekend te gaan kamperen zonder beeldschermen en te gaan slapen als het buiten donker werd.  Als ik het me goed herinner wordt je bioritme dan gereset en konden proefpersonen daarna beter slapen zonder melatonine dan met.

Misschien moet (nou je moet niks van mij) je dat eens opzoeken.

 

Mijn advies ga lekker ff kamperen.

 

Gr. MickeyMouse

@MickeyMouse 

 

PS ik heb toch even gekeken welk topic het was:

en nu krijg ik tranen in mijn ogen als ik aan @jaivy  denk en alles wat ie meegemaakt heeft 💕 @jaivy  💕

anyway, ik hoop jij er tips uit kunt halen

 

Reputatie 7
Badge +9

Mss moet je wel die vervroegde zomervakantie nemen 

Reputatie 7
Badge +17

Hoi, toch nog even veel sterkte en ik hoop dat je er een balans in vind!  Fijn dat je in elk geval goed gesteund wordt! 

Groetjes liefs Tartan X

Hey,

Moeilijk om het te lezen, soms lijkt alsof de liefste mensen de problemen krijgen.

Maar goed, dat was ik niet van plan om te reageren. Fijn dat je hulp krijgt van een Iab (Nu lijkt er lab te staan) Dat ezel geluid i.i.g iaaaa plus een b, dat dus… Ook fijn dat ze aardig is! Ik hoop voor je dat je vervroegd vakantie mag, zodat het rustig wordt. Ik hoop dat het snel goed mag gaan, want dat verdien je!

Sorry voor deze slechte reactie, maar mijn computer is oververhit aan het raken en aan het crashen; mijn broertje heeft ook nog me muis gesloopt 😤 (en mijn reacties zijn gewoon slecht)

Ajuus!

Reputatie 5
Badge +1

Hayy iedereen,

Dankjulliewel voor de lieve reacties!

@MickeyMouse , Dankje voor de tips voor het slapen. Ik denk niet dat kamperen lukt, wij zijn bij ons thuis niet z'n kampeerders... Ik ga er wel van uit dat slapen vanzelf beter zal gaan. Gaat nu al iets beter doordat ik minder gestresst ben, dus dat is hoop vol. Wel echt zielig voor @jaivy inderdaad!

@Gekehenkie , dat heb ik nu inderdaad gedaan. Ik heb nog wel geprobeerd naar school te gaan, maar is vorige week alleen maandag gelukt. Toen heb ik met m'n ouders afgesproken dat ik alleen naar school ga als ik opeens wakker word met wonderlijk veel energie. En m'n bed uitspring... Je snapt vast dat dat nog niet is gebeurd. Ik probeer wel leuke dingen met de klas te doen. Klassenavond, feestjes. Sociaal blijven dus. Gaat best goed!

@Tartan13 , Dankje voor je meeleven. Ik ben erg inderdaad erg blij dat m'n ouders zo lief zijn, en school voor verandering openstaat en m'n hb-coach meedenkt!

@OnbekendeAnnoniem , mee eens, de liefst mensen lijken inderdaad de mensen te zijn die problemen krijgen! Ik ben erg blij met die iaaaa+b er (🤣 ) inderdaad!

 

Reputatie 5
Badge +1

Chipssss,

Te vroeg op versturen geklikt! Heb ik weer. Maar even dat je het weet @OnbekendeAnnoniem ,

Niemand vind je reacties slecht!

 

LittleMe

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @LittleMe ,

 

@MickeyMouse , Dankje voor de tips voor het slapen. Ik denk niet dat kamperen lukt, wij zijn bij ons thuis niet z'n kampeerders...

 

het gaat niet zo zeer over het kamperen per se, maar vooral over het idee dat er achter zit… mensen zijn niet 'gemaakt’ om vaak laat op te blijven en dan ook nog schermen te gebruiken die licht geven. Ons lichaam raakt daardoor in de war en vooral ons 'bioritme’, dat is een soort dag/nacht ritme.

Als dat in de war raakt krijg je last van slecht slapen. Bij de één kan dat erger zijn als bij de ander. 

 

Ik ga er wel van uit dat slapen vanzelf beter zal gaan. Gaat nu al iets beter doordat ik minder gestresst ben, dus dat is hoop vol.

Om weer beter te kunnen slapen wordt er vaak melatonine gekocht en gebruikt en dan hoopt iedereen dat alles weer goed komt. Zo simpel werkt het meestal niet. Beter is het om iets aan de oorzaak van slecht slapen te doen en dat is op tijd naar bed en ook minder schermen (die licht even) gebruiken voordat je naar bed gaat.

Je kan dat natuurlijk ook proberen als je thuis bent. Daarvoor hoef je niet per se te gaan kamperen.

Bij primitief kamperen is het wel makkelijker, want als je geen tv hebt en geen lampen in je tent, dan ga je vaak eerder slapen en krijg je minder onnatuurlijk licht in je ogen. Thuis, waar je in elke kamer bakken met licht hebt en allerlei schermen (tv, laptop, telefoon) zijn de verleidingen groter…

Ik hoop dat het nu wat duidelijker is en hopelijk gaat het slapen dan beter en ben je minder moe en gaat de rest dan ook beter.

 

Nou ja, als het goed is slaap je al en lees je dit morgen pas...en anders hoop ik dat de tips snel werken

 

Wel echt zielig voor @jaivy inderdaad!

zeker, hem lijkt niks bespaard te blijven...

èn ziek èn dan ook nog misbruikt worden met alle gevolgen

 

Gr. MickeyMouse

@MickeyMouse 


 

Reageer