Vraag

drang om mezelf te bewijzen


  • Anonymous
  • 0 reacties

Ik ben een meisje van 16 jaar en heb bij alles wat ik doe een vervelende drang en soort verplichting van mezelf dat ik me moet bewijzen en ik doe altijd een wedstrijd met mezelf ik moet de beste zijn en ik moet iets binnen de zoveel tijd afhebben anders heb ik gefaald ik vind het een erg vervelend gevoel en merk het steeds vaker terugkomen wie kan helpen of heeft dit misschien zelf wel ?


14 reacties

Het klinkt dwangmatig. 

En klinkt als een probleem dat niet vanzelf weggaat. Dat heb je al geprobeerd.

Vraag hulp bij een huisarts.  Ik verwacht dat een mentor eerder zegt dat het wel meevalt en dat je moet proberen om het niet te doen.  Maar dat had jij zelf ook al lang bedacht. 

Hoi

 

Wat vermoeiend voor je dat je de drang voelt jezelf steeds te bewijzen. Ik kan me voorstellen hoe onprettig dit moet zijn. 

 

Aangezien je hier best last mee lijkt te hebben, zou je, zoals Cajongen voorstelde, naar de huisarts of je mentor kunnen. De huisarts, je mentor of een leerlingenbegeleider waar je misschien naar doorverwezen zal worden, zullen je vast verder kunnen helpen. Volgens mij ben jij namelijk niet de eerste patiënt of leerling met een dwang zich te bewijzen. 

 

Gr. Kenshin

Dankjulliewel voor jullie lieve reactie en zoals Kenshine zegt is het ook heel vermoeid ik loop de benen onder mn lijf vandaan om als eerste klaar te zijn op mn werk is bijna niet gezond meer ik ga zeker proberen om het gevoel in ieder geval te onderdrukken wand ik geloof niet dat het ook helemaal weg gaat misschien moet ik er mee leren leven ik ga er in ieder geval aan werken ik wist niet dat je naar de huisarts kan voor dit maar het is de moeite waard 

Echt heel erg bedankt !

Het gevoel onderdrukken zou ik niet doen. Onderdrukte gevoelens hebben namelijk de neiging om sterker te worden. Wat echter wel kan, is deze gevoelens bekijken, observeren, en ermee om leren gaan. En yep, daarvoor kan je terecht bij de huisarts :slight_smile:

 

Gr. Kenshin

Dankjewel Kenshin

Goed dat je het zegt :)

is bijna niet gezond meer ik ga zeker proberen om het gevoel in ieder geval te onderdrukken wand ik geloof niet dat het ook helemaal weg gaat misschien moet ik er mee leren leven

Kan goed dat je er mee moet leren leven, maar dat hoef je niet zelf uit te vinden. 

Je moest ook leren fietsen, lezen en rekenen, en dat hoefde je ook niet zelf uit te vinden. Dat hebben andere mensen jou geleerd; mensen die weten hoe het werkt en weten hoe ze het uit moeten leggen. 
In je eentje was je er waarschijnlijk niet achtergekomen. En dat vindt niemand gek.   

Misschien gaat het voor het grootste deel weg of gaat het over, maar je moet er mee leren omgaan. Er zijn gewoon mensen die als beroep hebben om jou dat te leren.   

Ja dat is wel zo ja dat klopt

Ik heb een soort gelijke drang. Ik moet alles perfect doen van mezelf. Als het niet goed genoeg is kan ik het tig keer opnieuw doen tot het goed is. Bijvoorbeeld een brief schrijven. Als ik vind dat ik iets niet goed heb opgeschreven of niet netjes is, doe ik het weer opnieuw. Zo kan ik lang bezig zijn. Is dit iets wat je ook herkent?Misschien herken je je niet in mijn voorbeeld, maar misschien in het alles perfect moeten doen?

 

Ja dat is het precies alles MOET perfect heel vervelend 

Badge

Hey,

Dit heb ik ook vaak dat je iedereen moet plassen voor jezelf maar dat je jezelf vergeet ik heb een oplossing zorg dat je eerst aan jezelf denkt en dan pas aan anderen voordat je iets doet enz praat er vooral over 

 

Groetjes Van mij

Dankwel

Reputatie 1
Badge

Oke, ik ga je proberen te helpen.

Ten eerste meer dan je best kan je niet doen. 

Het kan ook helpen om iedere dag tegen je zelf te zegen in de spiegel: Ik ben goed zo als ik ben en ik hoef niet meer mijn best te doen dan ik doe.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Ohh wat lief van je dankjewel :3

Reageer