Depressief

  • 5 January 2018
  • 3 reacties
  • 87 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hey,

mijn moeder is al een hele lang tijd depressief en ik vind het best lastig daarmee te leven... ik heb het idee dat ik er ook een beetje depressief van begin te worden... heeft iemand nog tips?

3 reacties

Hey Marin,

Wat vervelend dat je moeder depressief is en dat je daar zoveel moeite mee hebt.
Het is volledig te begrijpen dat het moeilijk is.
Het een beetje depressief beginnen te worden is beetje lastig want je depressie heb je echt volledig of je voelt je zoals ieder ander mens somber misschien wel ivm met de situatie. Als je echt vermoed dat je er zelf ook last van hebt dan zou ik je aanraden naar de huisarts te gaan, deze kan je eventueel doorverwijzen voor psychische hulpverlening.
Andere tips om een depressie te proberen te voorkomen (werkt niet altijd) zijn:
sporten, gezond eten, vast slaapritme proberen aan te houden, genoeg ontspanning en een goede verzorging.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Heel veel sterkte!

Groetjes EstherXXX
Het een beetje depressief beginnen te worden is beetje lastig want je depressie heb je echt volledig of je voelt je zoals ieder ander mens somber misschien wel ivm met de situatie.


Ik begrijp wat je hier mee bedoelt, maar dit klopt niet helemaal. Een depressie heb je inderdaad niet zomaar, Maar het begint wel ergens mee. Bij mij begon het ook met soms heel somber (Door sommige gebeurtenissen) en dit is de afgelopen 2 jaar steeds met stapjes erger geworden. Soms ging het een tijdje goed. En sinds een paar maanden weet ik dus dat ik een depressie heb.

Maar zoals Esther ook zei, het is niet meteen een depressie. Als voorbeeld; Mijn moeder heeft een keer een week in het ziekenhuis gelegen. En ik voelde me die hele week enorm somber. Is dit een depressie? In dat geval niet omdat het daarna gewoon weer normaal ging.

Dit zijn voorkomende kenmerken bij depressie:
Je hebt geen zin om te eten of je wil juist heel veel eten. Hierdoor kan het ook zijn dat je aankomt in gewicht of juist afvalt.
Slapen gaat moeilijk. Je slaapt te veel, of te weinig. Ook kan het zijn dat de kwaliteit van je slaap niet goed is.
De manier waarop je beweegt verandert. Motorische bewegingen zijn langzamer of juist onrustiger geworden.
Je voelt je vermoeid en hebt weinig energie.
Je voelt je waardeloos of onterecht schuldig over dingen.
Je merkt dat jij je niet meer goed kunt concentreren. Ook denken kan lastig gaan. Het nemen van besluiten is moeilijk. Er is sprake van besluiteloosheid.
Je hebt gedachten over de dood. Dit niet een keer, maar vaker. Ook kan het zijn dan je er over na denkt om zelfmoord te plegen.

Komt dit overeen? praat er met iemand over zoals je moeder (Wat in dit gevoel misschien moeilijk gaat) praat dan met een opa of oma. Desnoods met een docent/mentor en misschien zelfs met de huisarts.

- Tim

Reageer