Vraag

Daten met iemand met suicidale gedachten

  • 23 December 2021
  • 4 reacties
  • 76 Bekeken

Badge

Ik ben er achter gekomen dat iemand met wie ik bezig ben suicidale gedachten heeft. Hoe kan ik hierbij het beste helpen?


4 reacties

Reputatie 1
Badge

Het ligt eraan hoe erg die gedachtens zijn, zoals ik heb ook suicidale gadachten maar heb geen plan om zelfmoord te plegen.

Maar nu weer verder met jouw probleem,  natuurlijk is het even schrikken als je erachter komt dat iemand zich zelf iets aandoet of suicidale gedachten heeft, dat is een normale reactie.

Het eerste wat je kan doen is bijvoorbeeld tegen hun zecht dat ze veilig zijn en over alles met je kunnen praten, dat is al een begin, vanaf daar moet je toch zelf kijken hoe hij erop reageert en dan kun je verder handelen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en dat alles goed gaat. Suc6

Lastig lastig. Inderdaad is erover kunnen praten erg belangrijk.  Zorg dat ze (of hij natuurlijk) weet dat ze altijd bij jou terecht kan. Neem haar problemen serieus al lijkt het soms voor ons al buitenstaander simpel. Luister goed, stel vragen en kijk samen eens of er professionele hulp geregeld kan worden. Houdt veel contact en schat zelf in of het nodig is om volwassenen erbij te betrekken. Weten haar ouders het bijvoorbeeld al? Zo niet, kan je uitleggen dat dit kan helpen en dat jij haar wel wilt bijstaan in zo'n gesprek. Geef haar het gevoel dat ze er niet alleen voor staat. En vraag ook gewoon eens aan haar, ‘hoe kan ik je helpen?’

 

 

Badge

Lastig lastig. Inderdaad is erover kunnen praten erg belangrijk.  Zorg dat ze (of hij natuurlijk) weet dat ze altijd bij jou terecht kan. Neem haar problemen serieus al lijkt het soms voor ons al buitenstaander simpel. Luister goed, stel vragen en kijk samen eens of er professionele hulp geregeld kan worden. Houdt veel contact en schat zelf in of het nodig is om volwassenen erbij te betrekken. Weten haar ouders het bijvoorbeeld al? Zo niet, kan je uitleggen dat dit kan helpen en dat jij haar wel wilt bijstaan in zo'n gesprek. Geef haar het gevoel dat ze er niet alleen voor staat. En vraag ook gewoon eens aan haar, ‘hoe kan ik je helpen?’

 

 

Heel erg bedankt voor dit advies, ik heb het er gisteren met haar over gehad en haar ouders weten dit nog niet. Samen met haar beste vriendin ben ik de enige. Ik heb het met haar gehad over het vertellen aan de ouders, ze gaat het wel doen, maar het is een moeilijke stap voor haar om te nemen. Ik probeer haar zo goed mogelijk hier mee te helpen, bedankt voor de tips.

Badge

heel lastig dit, maar probeer erover te praten als je merkt dat diegene niet aanwezig is of iets. geef ruimte als dat nodig is en neem niet alles persoonlijk. hoop dat alles goed komt.

Reageer