Vraag

Bespuugd Op Straat

  • 22 October 2020
  • 8 reacties
  • 188 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Ik ben homo, en daar schaam ik me niet voor. Ik vind ook dat iedereen lekker mag zijn wie hij/zij wil zijn als je er maar niemand mee pijn doet.

Zelf draag ik weleens make-up naar school. Hoewel ik nog niet erg goed ben, vind ik het toch fijn om te doen en ben ik erg trots op mezelf dat ik intussen met een goede hoeveelheid zelfvertrouwen de straat op ga. Helaas krijg ik nog steeds wel eens negatieve reacties, maar die probeer ik zo goed mogelijk te negeren. Sommige mensen accepteren me nou eenmaal niet.

Vandaag passeerde ik een jongen die ik rond de 16 schat. Hij keek me een beetje raar aan en ik kon zweren dat ik hem minachtend kon horen snuiven. Ik dacht bij mezelf, laat ze maar lekker.

Bij een stoplicht zo’n honderd meter verderop moest ik stoppen. Ik hoorde al een fiets achter me tot stilstand komen maar weer besteedde ik er weinig aandacht aan. Het ging allemaal goed tot het stoplicht op groen sprong. De jongen achter me had zich al weer op de fiets gehesen en kwam langs me. Hij riep iets in de trant van “Vieze homo” en spuugde op me. Even later was hij verdwenen. De hele rit naar huis was ik vooral verbaasd over het feit dat mensen dit nog doen.

Toen ik thuis kwam heb ik het aan mijn moeder verteld. Zij vond het schandalig en was er zelfs een beetje overstuur van. Ze vond dat ik een melding moest maken bij de politie, maar ik heb er toch niet zoveel behoefte aan. Uiteindelijk heb je er toch niet zoveel aan. Om haar gerust te stellen heb ik beloofd er nog even over na te denken, maar ik weet al bijna zeker dat ik het niet ga doen.

Wat zouden jullie in mijn situatie doen? Is het misschien toch beter om een melding te doen? Ik vind het natuurlijk ook erg dat dit gebeurd is, maar een melding helpt mij niet om het te verwerken. 


8 reacties

(opmerking verwijderd door de Kindertelefoon)

@Voetbaljongensiem Daar heb ik nou zo ontzettend veel aan!

Wat erg dat dat gebeurd is. Ik denk persoonlijk een melding maken niet gaat helpen. Of je kent de persoon persoonlijk. Maar de politie gaat niks doen. Ik weet zsker dat je sterk genoeg bent om te denken f**k it. En wat goed van je dat je doet wat je wilt. Laat mensen kletsen als ze niks over jou zeggen vinden ze wel weer iemand anders. Ze willen gewoon aandacht helaas vragen ze dat op een negatieve manier. Ik ben zelf dik, daardoor word ik ook altijd na geroepen door iedereen. Ik weet hoe erg het kan zijn. Maar ik weet dat jij wil hoger staat dan die mensen. En als ze niks over homo's hebben dan zijn het wel mensen met rood haar enz. En als je er echt mee zit misschien is er iemand in je omgeving waarmee je kan praten. Anders ben ik er ook nog.😋 

Ik hoop tenminste dat ik iets nuttigs kon zeggen en je hiermee kon helpen.

 

@Lin Bedankt voor je behulpzame reactie. Ik bedoelde bij mijn eerste reactie meer dat die andere persoon niets nuttigs te zeggen had. 

@Lin Bedankt voor je behulpzame reactie. Ik bedoelde bij mijn eerste reactie meer dat die andere persoon niets nuttigs te zeggen had. 

Klopt sommige mensen zijn nou eenmaal kansloos

Negeer @Voetbaljongensiem  jongen maar.
Ik heb eventjes naar zijn reacties gekeken en ik denk dat deze gebruiker gewoon nog eventjes moet wenen aan de beschaving.
 

Ik zou in dit geval die melding maar laten.
Niet alleen kan ook de politie er niet echt veel mee , maar jij schiet er, zoals je al aangeeft, niet veel mee op.
Ik kan je verder geen tips geven om dit te verweken behalve het te bespreken, zoals je nu al doet.
Je kunt er in ieder geval van uitgaan dat dit niet veel vaker zal voorkomen.

Velen zullen net zoals mij iemand niet mogen (met goede en met slechte redenen) en diegene gewoon vermijden Dat is een win-win situatie, als je het aan mij zou vragen.

Hi LeighW,

 

er zijn rare mensen op de wereld. Waarom kunnen die anderen je niet gewoon met rust laten en jou gewoon ook laten doen. Spugen is gewoon goor en slaat nergens op.

Ik heb het zelf ook een keertje meegemaakt toen ik in Rotterdam was (we (ik was met mijn twin) wonen heel ergens anders) en toen reden er een paar jongens van een jaar of 14-15 (ik was toen ongeveer zelfde leeftijd) en eentje die fietste voorbij en die spuugde, totaal zonder aanleiding, recht in mijn gezicht. We hadden die jongens nog maar net aan zien komen fietsen ergens tussen de Lijnbaan en de bibliotheek en er was nog niks tussen ons voorgevallen, geen ruzie of schelden en dan ineens dat. Het is echt te gek voor woorden. Hij dacht zeker leuk te zijn en dacht die jongen (ik dus) doet me toch niks. maar twin en ik kunnen hard lopen en we hebben dat gastje van zijn fiets getrokken en tegen de muur gezet.

Verder hebben we hem niks aangedaan, maar ik heb mijn gezicht nog wel even afgeveegd aan zijn t-shirt. Normaal vechten we nooit en lopen we liever een blokje om, maar ik reageerde ineens zo. Gewoon omdat ik het zo raar vond dat iemand dat doet. Weet niet of dat verstandig was, want al snel kwamen er meer van die gastjes aan fietsen. Op zich voelden wij ons toen niet echt op ons gemak, maar probeerden dat niet te laten blijken.

Kennelijk waren ze toch onder de indruk ofzo en gingen ze daarna zelf weg. Toen ze wat verder weg waren gefietst begonnen ze natuurlijk, hoe stoer ook, te schelden met homo en kontneukers enzo en middelvingers op te steken. Wij zijn snel verder gelopen, niet zo hard dat het leek alsof we bang waren, want anders waren ze vast weer achter ons aan gekomen, maar we wilden daar gewoon weg. Even later waren we op de Lijnbaan en zijn een grote winkel in gegaan. Daar had ik mijn gezicht gewassen, want in je gezicht gespuugd worden is niet echt fijn, zeg maar. We waren wel geschrokken.

Als ik weer zo'n groepje zie dan zorg ik wel dat ik ze ontwijk, maar ja, je hebt niet altijd alles in de hand.

We hebben geen idee waarom die dat bij ons, nou ja vooral bij mij deed. Ik bedoel we hadden wel strakke joggingbroeken aan en een strak shirtje waarvan de bovenste knoopjes los waren, dus je kon onze borst een beetje zien, maar ja, het was lekker weer. Het enige wat ik verder vlak daarvoor gedaan had was dat ik een beetje aan het stoeien was met mijn twinbroer en even mijn arm om zijn nek/schouder had gehad, alsof ik hem ‘wurgde’ haha, maar dan niet echt, maar zo nep.

Wij zijn toen zelf niet naar de politie gegaan, omdat we die jongens niet kenden en ook niet wisten wat we er verder mee moesten. Omdat we er niet wonen, was de kans ongeveer nul dat we die jongens ooit nog eens tegen zouden komen, maar als jij het hebt gehad in de plaats waar je woont, dan is het anders, denk ik.

Je kunt bij de politie ook een melding doen, dat is anders dan een aangifte, maar dan weet de politie iig dat het gebeurd is en misschien doet die jongen/doen die jongens dat vaker en als niemand het laat weten bij de politie dan kunnen ze er vaak ook niet veel mee doen als er alleen één iemand een keertje een melding van maakt. Als de politie meer meldingen over dezelfde jongens krijgt kunnen ze er misschien wel wat aan doen. Soms kennen wijkagenten dat soort jongens wel, maar weten ze niet precies wat die allemaal uitspoken. Door die meldingen kunnen ze misschien ze niet gelijk echt straf geven, maar wel laten blijken in een gesprek dat ze het weten en dat ze, als ze weer zoiets doen er dan wel echt een straf voor kunnen krijgen.

Ik heb een linkje opgezocht over hoe een melding bij de politie werkt:

https://www.politie.nl/aangifte-of-melding-doen#link-geweld-bedreiging-of-discriminatie

ik denk dat het dan onder discriminatie of bedreiging valt, maar je kunt even kijken naar de andere categorieën of dat beter is of niet.

Als je bijvoorbeeld op discriminatie klikt, dan krijg je een meldformulier te zien, zoals deze:

https://www.politie.nl/aangifte-of-melding-doen/meldpunten/meldformulier-discriminatie.html?sid=0100095b-4214-4a1f-bb95-3e030d35fb16

 

Je kunt dat anoniem invullen of met je gegevens erbij en in alle gevallen is het iig geregistreerd.

 

Hopelijk heb je er iets aan. Ik denk, dat als wij dat toen wisten, dat we dat op zijn minst ook wel gemeld zouden hebben, want zoiets mag natuurlijk niet ongestraft blijven gebeuren en een melding kan dan waarschijnlijk toch wel helpen.

 

Durf je nu nog wel gewoon als jezelf over straat te gaan, dus met make-up of houd je er rekening mee en doe je dat niet meer?

 

Groetjes,

M&M's en twin

Hallo LeighW :)

Onacceptabel.

 

Ik zou vooral proberen om juist uit te komen voor wie je bent zoals je al doet en ook de komende dagen erop letten of je coronagerelateerde klachten ontwikkelt gezien je bespuugd bent. Je kunt hun zelfs aangeven voor zware mishandeling voor het opzettelijk proberen te besmetten met het coronavirus en voor discriminatie.

-TheMightySlayer <3

Reageer