Vraag

Angst

  • 6 June 2020
  • 4 reacties
  • 116 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Ik ben een normale jongen van 11 en zit in groep 8, maar ik ben vaak verdrietig en angstig. Ik heb namelijk ook een angststoornis: hypochondrie, daardoor ben ik vaak angstig als ik bijv. Steken heb in mijn maag. Dan weet ik dat het niks is, maar toch blijf ik angstig. En nu ook. Ik lig huilend in bed, en weet niet wat ik moet doen. Hebben jullie tips? Ik ben echt wanhopig.

 

Ps: als ik het op school moeilijk heb doet mijn lerares of het niks is. Dan pakt ze me gewoon boos bij m’n handen en gaat ze me ademhalen oefenen. HÉÉL aggeresief. Vgm geeft ze niks om me.


4 reacties

Wat verschrikkelijk moet dit voelen. Ik kan me moeilijk in jouw schoenen zetten aangezien ik zelf niet te maken krijg met angstaanvallen. Wel heb ik ervaring met paniekaanvallen dus misschien kan ik je helpen door te delen wat ik doe in die gevallen: ik zoek iemand op waar ik me veilig bij voel. Als ik het gevoel krijg dat er weer een aanval aan zit te komen zonder ik me af maar zorg ik dat ik niet alleen ben. Rust pakken, ademhalen en rationeel nadenken. Daarnaast wordt ik ook altijd heel erg rustig van muziek luisteren en mijn gedachtes opschrijven. Een boekje of in je notities in je telefoon, beide is prima! 
 

Je vertelt ook dat je docent je niet het gevoel geeft dat ze moeite voor je doet. Heel vervelend! Zijn er andere mensen op school waar je je wel veilig bij voelt? Misschien kan je contact leggen met een ander contactpersoon of docent op school. Zij kunnen je dan helpen wanneer je last krijgt van een angstaanval en aan de situatie uitleggen aan je huidige lerares. Jij staat hier niet alleen voor. Weten je ouders wat er speelt? Of iemand om je heen?

Reputatie 2
Badge

Heyy, ik heb zelf geen last van zulke paniekaanvallen maar wil wel advies geven. 

Misschien helpt het om als eerst tegen je ouders te zeggen dat je lerares het echt niet goed aanpakt en dan samen een oplossing te vinden. 

En wat je ook kan proberen is om tijdens deze paniekaanvallen iets te doen wat jou rust geeft. Als je een huisdier hebt bijvoorbeeld je huisdier aaien, of bijvoorbeeld rustige muziek op te zetten.

Verder kan ik niet echt helpen, maar ik hoop wel dat je je snel weer beter voelt.

Ik ben vandaag naar de huisarts gegaan, en toen gepraat over andere klachten. Maar ik ga binnenkort naar een psycholoog voor mijn hypochondrie.

Dapper van je! Dat vergt vast heel veel lef! Goed om te horen dat je nu in ieder geval een opening hebt om aan je angsten te werken! Succes :)

Reageer