Vraag

Alternatieven opties zelfmoord

  • 5 January 2023
  • 39 reacties
  • 516 Bekeken

Reputatie 7
Badge +19

Hoihoi,

Ik heb een vraag aan jullie. Deze vraag is redelijk persoonlijk dus ik heb er best wel even over nagedacht of ik dit wil delen. Maar de reden dat ik dit toch doe is omdat ik het zelf niet zo goed meer weet...

We weten allemaal dat, wanneer iemand struggled met zelfmoordgedachtes, je dan kunt bellen of chatten met 113 zelfmoordpreventie. Of dat je dit kunt delen met je omgeving of de huisarts. Maar wat kan je doen als geen van deze mogelijkheden een optie zijn, en je er eigenlijk alleen voor blijkt te staan? Ik weet dat dit niet altijd een gebruikelijke situatie is, maar het is momenteel wel het geval bij mij.

Hebben jullie ideeën voor wat ik nu het beste kan doen? Ik weet het zelf namelijk even niet meer. Ik lees het graag!

 

joeeeee


39 reacties

Reputatie 4
Badge +3

Hey, ik weet niet zo goed waarom dit geen mogelijkheden zijn wil je vertellen waarom dan kan ik mss je verder helpen? Maar voor nu heb ik een paar dingen die mss kunnen  helpen maar dat  ligt eraan waarom je deze mogelijkheden niet kan gebruiken.

-heel eng wss maar vertel het aan je mentor of een hele goede vriendin van school praat er met iemand over!(eventueel iemand van de kindertelefoon)

-als je je eigen telefoon/laptop niet kan gebruiken kan je in de bibliotheek eventueel mss de computer gebruiken of iemands telefoon lenen. 

-als je het niet kan delen met je omgeving moet je mss iemand zoeken waarmee je dit wel kan een psycholoog of iemand die je kent die hetzelfde probleem heeft(ik zou heel graag mn snap willen geven zodat ik je verder kan helpen maar dat kan helaas niet😭)

Verser heb ik helaas niks. Maar ik ben best goed in oplossingen bedenken(ookal zeg ik t zelf) dus ik hoop dat je wat meer wilt vertellrn waarom je deze mogelijkheden niet kan gebruiken dan kan ik je mss verder helpen. Maar voor nu stay strong❤️

Groetjes anoniempie145

Reputatie 4
Badge +3

Hey, zou je mss willen vertellen waarom deze opties niet nodig zijn? Dan kan ik je mss verder helpen. Maar voor nu heb ik mss wel een paar dingen die kunnen helpen

-zoek iemand om hierover mee te praten een oude kennis , psycholoog of iemand van de kindertelefoon

-mss kan je chatten met 113 via een openbare computer of kan je irmands telefoon lenen

-en toch raad ik aan om het iemand te vertellen die je echt vertrouwt!

Verder kan ik helaas niet helpen. Ik hoop dat je dit snel leest zodat ik een paar betere oplossingen kan verzinnen! Stay strong❤️

Groetjes anoniempie

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @jaivy ,

 

ik had me voorgenomen om hier op het forum pas weer iets te posten als mijn waarschuwingen 'verlopen’ zouden zijn… gewoon omdat ik niet weet wat ik nog wel en wat ik niet mag plaatsen…. altijd heb ik alles met de beste bedoelingen en volgens mij volgens de (toen geldende) regels geplaatst, maar ja…. uhm, nou ja, nu even ‘to the point’ en waarom ik nu wel iets ga plaatsen.

Ik lees nog steeds wel af en toe mee op het forum en vandaag 'moest’ ik gewoon reageren op jouw topic, omdat het me raakt wat je allemaal schrijft hier en in andere topics.

Ik heb persoonlijk niet echt concreet ‘ervaring’ met zelfmoordgedachtes, maar ik kan me wel voorstellen dat het echt een lastig onderwerp is en het ook niet met een telefoontje zomaar opgelost is. Zoals je zelf al noemt kun je contact opnemen met 113 of je huisarts of een andere hulpverlener/vertrouwenspersoon.

Je schrijft dat die mogelijkheid er voor jou niet is op dit moment, dus ja, wat nu?

Ik zit daar nu echt al best een tijdje over na te denken en ik vind het best lastig om met een oplossing te komen.

Misschien kan ik je een beetje op weg helpen om je gedachten wat beter op een rijtje te krijgen. Ik ga gewoon een poging wagen.  Ik heb geen idee of wat ik schrijf van toepassing is op jouw situatie, maar hopelijk heb je er toch iets aan.

Vanzelfsprekend ben je niet verplicht om op wat ik hier schrijf te reageren of nadere uitleg te geven. Doe alleen wat goed voelt voor jou. Je bent mij niks verschuldigd.

Wat ik uit docu’s/tv programma’s en zo begrijp is dat iemand niet zomaar op die gedachtes komt. Vaak gaat er van alles aan vooraf en dat ‘alles’ kan per persoon heel verschillend zijn.

Ik zag laatst een (iets van 48 minuten durende) docu van Tim Hofman (van Boos) en daarin hoorde ik dat die gedachtes ook kunnen ontstaan, niet omdat mensen dood willen, maar omdat ze niet verder kunnen leven op een voor hen acceptabele manier (bijvoorbeeld door ziekte) en ze niet de hulp krijgen om op een menswaardige manier afscheid te kunnen nemen en zich daardoor een soort van ‘gedwongen’ voelen worden om dan maar zelf stappen te nemen.

Dat lijkt me echt heel moeilijk en ook lastig om te bespreken met familie en zo, vooral als je weet dat die vanwege religie of ethische dingen daar tegen zijn.

Het lijkt me sws heel erg lastig als je het liefst (gezond) wilt blijven leven, maar bijvoorbeeld door ziekte dat niet kan en je ook niet af wilt wachten totdat je je steeds slechter en slechter gaat voelen. Ik kan me dat ook wel voorstellen, maar ja, das ook een hele lastige keuze. Voor zover je die keuze hebt…

Pfoe, lastig allemaal. Ik probeer me jouw situatie voor te stellen, maar eigenlijk kan ik niet voelen wat jij voelt en weten wat jij mee maakt op dit moment. Ik zou graag pijn, ongemak, onzekerheid en al die dingen bij jou wegnemen, maar was het maar zo simpel.

Ik zou graag meer voor je willen kunnen doen, meer dan (alleen) medeleven tonen.

 

Btw, volgens mij hoef jij je niet druk te maken over jouw handtekening :

‘My best might not be good enough, but I’m trying...’

 

Ik zie jou hier zoveel positieve en steunende berichtjes posten en anderen daarmee een hart onder de riem steken. Jij deugt wel.

Jouw handtekening doet me denken aan een liedje uit de playlist van Kiki, een meisje die als motto had

‘als het leven je laat struikelen, maak er dan een salto van!’, namelijk:

 

Anson Seabra - Trying My Best (Official Music Video) - YouTube

Anson Seabra - Trying My Best

 

Gr. MickeyMouse

 

Reputatie 7
Badge +15

Hey @jaivy , ik heb al wat andere topics van jou gelezen, en je hebt veel heftigs meegemaakt? !!! 
 

maar jij heb zooo hard gevochten! Je hebt nu de duidelijkheid “ over 4 jaar” en ik ben er trots op dat jij deze hele strijd bebt volgehouden! 

ik ben trots op je dat je je diploma hebt gehaald, want jij heb zo hard gevochten! Je zou kunnen zeggen dat je hebt verloren, maar ook dat je hebt gewonnen! 
geef nu de stijd ook niet op! 
ga door! Al s je  de strijd ALL hebt overwonnen?! Dan kan je echt zo veel! Dit lukt jou, in deze 4 jaar kan je nog prachtige dingen gaan doen! 
 

geef de strijd niet op ! 
groetjes

Mij_Niet_Gezien 

 

Reputatie 7
Badge +17

Hoi @jaivy  ik sluit mij aan bij de lieve woorden van @MickeyMouse  (😘)   en de anderen hier ! En ik hoop dat je nog heel veel mooi en goede reacties zal plaatsen want dat doe je super goed en het helpt mensen echt ! En hopelijk vinden wij woorden om jou weer te helpen !   Verder kan ik het niet mooier zeggen dat Sjammetje deed bij een ander topic van jou!
Groetjes Liefs Julian X  <3

Reputatie 7
Badge +19

Hey @Anoniempie145,

Dankjewel voor je lieve reactie. Ik wil best uitleggen waarom de opties die ik beschreef geen opties zijn. Het is namelijk zo dat ik geen mensen in mijn omgeving heb met wie ik over deze gedachtes kan praten en de mensen die het wel weten, kunnen mij niet echt helpen of ondersteunen. Ik zit niet meer op school dus een mentor, vertrouwenspersoon of dergelijk valt ook af helaas. Wel was ik laatst bij een psycholoog, na een lange wachtlijst, maar na een intake en een gesprek kwam zij tot de conclusie dat zij mij niet kon helpen. De reden hiervan was dat het niet helemaal haar expertise was en het had ook nog iets met zorgverzekering te maken. Hier baal ik ontzettend van, want ik heb echt op schijt gewacht. Als laatste valt de optie 113 af omdat ik geen contact meer met hun mag. Ik heb daar een paar gesprekken gehad met een vast persoon en daarna zijn afspraken gemaakt rondom contact met hun. Dit is hun standaard beleid als je meerdere keren contact hebt gehad. Ik vind dit persoonlijk echt heel erg slecht. 113 was wel altijd fijn en hielp mij wel in crisis, maargoed. Mu weet ik het dus ook even niet meer.

 

joeeeee

Reputatie 4
Badge +3

Hey @jaivy , ik snap heel goed dat je het niet meer weet. Echt heel lastig. Maar mijn tip is blijf wel praten met de mensen die het weten ookal kunnen ze je niet helpen. Praten helpt altijd wel. Ik hoop dat er een psycholoog komt voor je die je wel kan helpen! Maar ik las al dat je meer reacties had hopelijk heb je daar wat meer aan. Stay strong❤️

Groetjes anoniempie145

Reputatie 7
Badge +19

Hey @MickeyMouse @Mij_niet_gezien @Julian12,

Heel erg bedankt voor jullie lieve reacties! het doet me veel dat jullie je medeleven tonen.

Ik ben trouwens deze week wel bij de huisarts geweest voor hulp, maar hij zei dat ik moet nadenken over of ik het nog waard vind om hulp te zoeken voor bepaalde dingen omdat ik weer op een wachtlijst ga komen. En aangezien ik in de laatste fase van mijn leven zit heeft dat weinig zin. Het geeft mij een naar gevoel om te sterven aan kanker, het voelt als opgeven en dat wil ik niet. Zelfmoord geeft mij soort van regie over mijn eigen dood. Maar ook dit voelt soms niet helemaal als een goede optie. Ik heb toch best veel last van zelfmoordgedachtes.

@MickeyMouse thanks voor de quote en het liedje, erg fijn!

 

joeeee

Reputatie 7
Badge +17

lieve @jaivy  zeg maar gewoon wat je van ons zou willen lezen, gedichtjes ofzo, of verhaaltjes, reageren op je topics, wat we kunnen doen voor je :)  we zijn er. In gedachten zit ik daar en zou je willen knuffen.  Ik weet niet zo goed wat ik verder kan typen maar je laatste reactie raakt mij echt. Lots of love !

Groetjes liefs en hugs Julian X

Reputatie 7
Badge +14

Heyy @jaivy

Ik sluit me aan bij @Julian12: we zijn er altijd voor je als je het moeilijk hebt! Geef het niet op alsjeblieft. Je kan nog zoveel mooie momenten beleven in deze vier jaar, zelfs met de gedachte dat je in de laatste fase zit. Je hebt al heel veel dingen bereikt.

de luisterlijn is misschien een goed alternatief voor 113. Het zijn vrijwilligers die opgeleid zijn jou te helpen. Ongeveer hetzelfde concept als de kindertelefoon. Je mag maximaal 3 keer per dag bellen. 

hulplijnen: hier vind je heel alternatieven voor verschillende problemen. 

 

Hoop dat je hier iets aan hebt. :) 
 

xx Eenmeisje004 

 


 

Reputatie 7
Badge +19

heyy @Eenmeisje004,

Thanks voor je reactie en het meedenken :)   Ik zal de site checken.

Maaaarrr ik lees nu pas dat jullie zeggen “in de komende 4 jaar” maar ik ben al 4 jaar lang ziek. Ik weet niet hoe lang ik nog heb, maar in ieder geval geen 4 jaar meer. Ik denk dat dit misschien verkeerd over is gekomen in mijn vorige topic ofzo. Maakt niet uit tho, maar even voor de duidelijkheid.

 

Joeeeee

 

Reputatie 7
Badge +17

Er zijn al goede tips gegeven en daar sluit ik me bij aan. Wil nog wel even zeggen dat je jezelf nooit als opgever moet zien. Want dat ben je niet!

Reputatie 7
Badge +14

heyy @Eenmeisje004,

Thanks voor je reactie en het meedenken :)   Ik zal de site checken.

Maaaarrr ik lees nu pas dat jullie zeggen “in de komende 4 jaar” maar ik ben al 4 jaar lang ziek. Ik weet niet hoe lang ik nog heb, maar in ieder geval geen 4 jaar meer. Ik denk dat dit misschien verkeerd over is gekomen in mijn vorige topic ofzo. Maakt niet uit tho, maar even voor de duidelijkheid.

 

Joeeeee

 

Oh haha.Ik wilde  er eerst ‘ jaren’ van maken. Toen bedacht ik mij en maakte ik een zin met ‘vier jaar’ en uiteindelijk is het dit geworden. Had al je topics gelezen en zag dat je idd al 4 jaar ziek was maar dat is in mijn reactie een beetje verdraaid. Kwam er pas achter toen ik jouw reactie zag. 

xx Eenmeisje004 

Reputatie 7
Badge +14

hoi iedereen,

 

@Julian12 

…....ik sluit mij aan bij de lieve woorden van @MickeyMouse  (😘)   en de anderen hier !……..
Groetjes Liefs Julian X  <3

wow, thnx, wat lief

om dit soort dingen heb ik het forum gemist.

Ik weet dat jij zo bent (spontaan, hartelijk, betrokken etc), dus eigenlijk zou ik niet verrast moeten zijn, maar 'die’ kwam wel weer binnen, dankjewel ‘brohug’

 

@jaivy 

Hey @MickeyMouse @Mij_niet_gezien @Julian12,

Heel erg bedankt voor jullie lieve reacties! het doet me veel dat jullie je medeleven tonen.

np, dat is het minste wat ik kan proberen te doen 😉

 

Ik ben trouwens deze week wel bij de huisarts geweest voor hulp, maar hij zei dat ik moet nadenken over of ik het nog waard vind om hulp te zoeken voor bepaalde dingen omdat ik weer op een wachtlijst ga komen. En aangezien ik in de laatste fase van mijn leven zit heeft dat weinig zin.

 

tsja, alsof het nog 'kutter’ kan dan het al is, heb je met regeltjes en wachtlijsten te maken…..so sad dat dat de realiteit is

wel goed dat de huisarts ook aangeeft wat er kan en op welke termijn, maar ja, ik snap dat je die afweging wel moet (proberen te) maken en jezelf op de eerste plek moet zetten en doen wat het beste voelt/is. Ik wens je alle sterkte bij het maken van die keuzes.

Ik kijk altijd naar die serie op tv (met Tim Hofman op  NPO, als je niet weet welke ik precies bedoel zal ik de naam wel posten als dat mag van KT) en dan ben ik vaak verrast hoe sterk andere pubers/jongeren in hun schoenen staan in toch hele lastige situaties.

Vaak 'peppen’ ze hun omgeving op om positief te blijven, maar natuurlijk zal dat omgekeerd ook wel nodig zijn en gebeuren. Het mooie is dat ze kunnen genieten van wat op het oog 'kleine’ dingen zijn, zoals gewoon anderen zien genieten en blij kunnen zijn met een arm om je schouders en verder niks moeten, een knipoog  of een lief kaartje ofzo. Ik hoop dat jij ook dagelijks van die momenten mee maakt

 

Het geeft mij een naar gevoel om te sterven aan kanker, het voelt als opgeven en dat wil ik niet.

 

dat snap ik, ook al kan ik natuurlijk niet echt voelen hoe het voelt voor jou

Jammer genoeg is het iets wat je overkomt en kun je binnen wat mogelijk is er het beste van proberen te maken en ik geloof ook wel dat jij dat doet, maar ja, je voelt je soms gewoon zo machteloos…...

 

Zelfmoord geeft mij soort van regie over mijn eigen dood. Maar ook dit voelt soms niet helemaal als een goede optie. Ik heb toch best veel last van zelfmoordgedachtes.

het 'geeft’ je idd nog het gevoel dat je er ‘enige’ invloed op kan hebben, maar tegelijkertijd zijn er ook veel vraagtekens over hoe en wat en dat probeerde ik ook al een beetje aan te geven toen ik het in mijn eerste reactie had over die docu van Tim Hofman. Daarin werd hier ook over gesproken, best wel heavy allemaal.

Degenen die aan het woord kwamen zagen het als een uiterste ‘oplossing’,  maar liever zouden ze een andere keuze willen maken, maar daarbij ben je afhankelijk van een arts die dat binnen de wettelijke regels wil uitvoeren. Dan kun je het op een plek doen met of zonder familie/vrienden en ben je zekerder van de uitkomst. Lijkt me ook niet makkelijk, maar als die optie er is……..misschien heb je daar ook wel over gedacht en met iemand over gepraat.

Uit die docu bleek wel dat het niet zomaar 1,2,3 allemaal te regelen is, dus dan heb je dat weer. Het is gewoon ‘k*t’ allemaal, sorry dat ik het zo zeg. Jij verdient beter

 

@MickeyMouse thanks voor de quote en het liedje, erg fijn!

joeeee

ik heb van mijn ‘broers’ geleerd hoe muziek kan helpen in allerlei situaties. Soms om me op te peppen en daarna een prestatie te leveren als ik een wedstrijd moet fietsen of tennissen of een dancebattle heb ofzo, maar ook in situaties als ik niet lekker in m'n vel zit. Verschillende soorten muziek voor verschillende situaties…..

Ik hoop dat jij er ook 'steun’ in vindt en daarom post ik nog maar een liedje. Ik kwam het laatst ergens op internet tegen en ook al is het soort van ‘çountry-achtig’ (wat niet mijn voorkeur heeft) raakte het me wel. Misschien kwam het ook wel door de clip.

Het heet “I hope you dance’ en het is van Lee Ann Womack. Het probeert (volgens mij) de boodschap over te brengen dat een positieve houding bij kan dragen om je uiteindelijk beter te laten voelen…..

 

 

Met ook nog een quote uit de clip:

Life isn't about waiting for the storm to pass…... it's about learning to dance in the rain

 

Heel veel sterkte en ik hoop dat je vannacht kan slapen 😴

 

 

Liefs en

Gr. MickeyMouse 

 

Reputatie 7
Badge +14

 Hoi iedereen,

 

ik heb net wat gepost, maar die reactie moet nog gecheckt worden….dus ff afwachten tot het eind van de ochtend (gok ik) of verrast KT mij en verschijnt ie eerder?

Anyhow….,

het komt vast wel goed 😉

 

Gr. MickeyMouse

 

Reputatie 7
Badge +19

Heyy!

ben benieuwd 

Reputatie 7
Badge +15

Heyy, ik weer ;) 

 

fijn dat je moed hebt! En ik snap dat je niet wilt overlijden aan kanker maar er zelf de “controle” over wil t hebben! 
 

maar zoals ik eerser al zei; volgensmij in wen ander topic van jou; het kan zomaar zijn dat jij ipv 4 jaar , nog 5/6 jaar hebt, misschien ook niet, !maar geef de moed niet op !!!!!

 

groetjes 

Mij_Niet_Gezien!

Reputatie 7
Badge +15

Ohh ahhh, dat controleren duurt ook echt de heeeel dag ;) 

 

ik heb wel gereageerd ;) 

maar… de KT doet get heel goed hoor, daar nikst regen ! * tegen 

 

groetjes 

Mij_Niet_Gezien 

Lieve @jaivy Eigenlijk heb ik geen tips (sorry wou echt dat ik ze had voor je) maar ik wou dat ik je een hele dikke knuffel kon geven!!!!!! En ik stuur heel veel liefde naar je!!!!!!!!!! Ik hoop dat hoe lang je nog hebt een betere en super fijne tijd voor je gaat worden en wens je heel veel liefde en geluk en alles wat je nodig hebt toe!!!!!! Heel veel liefs Tai 💙💙💙

Reputatie 7
Badge +15

Hoi allemaal, ik gan nu ( een beetje ) off topic, maar ik wil toch even zeggen , hoe mooi het is dat we elkaar hier zo helepen! 
 

complimenten voor iedereen! 
 

groetjes 

@Mij_niet_gezien 

Reputatie 7
Badge +14

hoi iedereen,

 

ik zie net dat mijn gecheckte reactie van 8 uur geleden door de KT inmiddels geplaatst is. Je moet wel even een stuk of 7 reacties naar boven scrollen om 'm te kunnen lezen….. dus als jullie benieuwd zijn….. graag  ff naar boven scrollen.

 

Btw, ik vind het goed dat er controles zijn op wat er gepost wordt, dus daar heb ik geen probleem mee.

Wat ik wel jammer vind is dat in een actief topic als dit topic, waar ondertussen dus alweer iets van 7 nieuwe reacties gepost zijn, goedgekeurde reacties die na controle van de KT voor een hoop mensen die wel al die 7 andere nieuwe reacties gelezen hebben soort van niet meer opgemerkt  worden als je niet zelf af en toe terugkijkt of er nog iets 'nageplaatst’ is tussen de reacties die je al wel gelezen hebt…….

Is daar geen oplossing voor? Bijvoorbeeld dat gecheckte reacties op het moment van plaatsing, na goedkeuring door de KT gemeld worden als reactie op het tijdstip van werkelijke plaatsing en dus niet op het tijdstip van het oorspronkelijke posten……

Ik begrijp dat dit eigenlijk een discussie is voor in een ander topic, maar ik wilde dit 'probleem’ wel even graag melden hier om te voorkomen dat mijn reactie niet alsnog gelezen wordt………………

 

Gr. MickeyMouse

 

Reputatie 7
Badge +19

hoi @MickeyMouse,

Oh ja ik ga je bericht nu lezen. Maar ik reageer wel later want moet zo weg.

Ben het inderdaad wel met je eens over dat de beoordelingen vervelend zijn op actieve topics.

 

Joeeeee

Reputatie 7
Badge +15

Ja! Mee eens e @MickeyMouse , slim, je kan ff een mailtje sturen aan de KT? Goed idee, of kijk even naar een ander topic voor iedeeen coor het firum, heb ik oot voorbij zien komen……. 
 

ok, nu niet meer off-topic, 

 

bye, 

Mij_Niet_Gezien 

Reputatie 7
Badge +19

hey guysss I'm back! 

@MickeyMouse 

 

tsja, alsof het nog 'kutter’ kan dan het al is, heb je met regeltjes en wachtlijsten te maken…..so sad dat dat de realiteit is

Jaaa, dit is inderdaad heel erg kut. Ik vind dat het sws slecht geregeld is in Nederland qua ggz en wachtlijsten enzo. Ookal is het ook wel logisch ivm veel vraag en weinig aanbod. En Corona heeft daar ook niet echt bij meegeholpen. 

Maarja als je dan al niet zo lang meer hebt en je toch wel nog hulp wilt voor de tijd dat je er nog bent is wel een lastige overweging die je dan moet maken. Maar ik denk daar nog over na.

Ik kijk altijd naar die serie op tv (met Tim Hofman op  NPO, als je niet weet welke ik precies bedoel zal ik de naam wel posten als dat mag van KT) en dan ben ik vaak verrast hoe sterk andere pubers/jongeren in hun schoenen staan in toch hele lastige situaties.

Hoe heet deze serie dan?

Ik zit momenteel ook in een euthanasie traject. Ik ben niet zeker of dat iets is wat ik wil. Maar aangezien daar ook weer veel tijd overheen gaat heb ik liever duidelijkheid of ik daar voor in aanmerking kan komen en dat ik dat dus nog als mogelijkheid heb als ik zou willen.

En wat mooi wat je schreef over wat je geleerd had van je broer over muziek. Ik kan me daar zeker wel iets bij voorstellen :)

Thanks voor het liedje en quote weer. Erg nice!

@Tai6565 Thanks voor je lieve bericht!

 

Ohjaaa en even een vraagje aan jullie: hoe doen jullie dat met text quoten? klikken jullie gewoon op quote en dan verwijderen jullie hele stukken of wat? Ik vind het echt veel werk namelijk.

 

joeeee

 

 

Reputatie 7
Badge +14

hoi @jaivy ,

 

hey guysss I'm back! 

nice

 

@MickeyMouse

Jaaa, dit is inderdaad heel erg kut. Ik vind dat het sws slecht geregeld is in Nederland qua ggz en wachtlijsten enzo. Ookal is het ook wel logisch ivm veel vraag en weinig aanbod. En Corona heeft daar ook niet echt bij meegeholpen. 

precies, wat ik gehoord heb is dat het jaren geleden meer landelijk geregeld was en om het goedkoper en beter (hoe dat samen gaat, snap ik niet echt, maar ja) moest, moesten de gemeentes het gaan uitvoeren en dat is niet echt goed gelukt… Ook al hebben we in Nederland het best goed in vergelijking met andere landen loopt niet alles zoals je zou willen en dat merk je natuurlijk vooral als je er gebruik van wil/moet maken. Dat zou anders moeten, maar niet makkelijk op te lossen, denk ik

 

Maarja als je dan al niet zo lang meer hebt en je toch wel nog hulp wilt voor de tijd dat je er nog bent is wel een lastige overweging die je dan moet maken. Maar ik denk daar nog over na.

ik snap dat het voor jou en anderen die hiermee te maken hebben echt niet is wat je wilt. Alles moet natuurlijk allemaal zorgvuldig en volgens de wet, maar het kost zoveel tijd en regeltjes en administratie, dat je er haast moedeloos van zou worden. Dat kun je er eigenlijk niet ook nog bij hebben. Ik wens dat wat jij wilt en nodig hebt wel lukt om voor elkaar te krijgen

 

Ik kijk altijd naar die serie op tv (met Tim Hofman op  NPO

Hoe heet deze serie dan?

De naam van die serie vind ik best hard klinken, maar eigenlijk toch wel passend, maar ja. Ik ga wel een linkje hier zetten en dan zie je die naam natuurlijk ook wel, maar is voor mijn gevoel net een beetje anders …....kweenie precies hoe ik dat uit moet leggen

TW, het is een mooi en integer gemaakt programma, maar het gaat natuurlijk wel over een best zwaar onderwerp. Het toont het leven zoals het is. Behalve de downs zijn er natuurlijk ook ups. Ik vind het een mooi programma en kijk het nu sinds 2 jaar ofzo. De 'deelnemers’ zijn grofweg tussen puberleeftijd en (jong)volwassenen.

Iedereen moet zelf  ff nadenken of het een programma iets voor hem, haar, hen is.

Kiki (16), waarvan ik dat liedje en die eerdere quote postte in een vorige reactie was afgelopen seizoen te zien. Pieter Jan (15) zat in seizoen 3 om er maar een paar te noemen…..

De hele serie (9 seizoenen) is (nu nog) terug te kijken op npostart:

https://www.npostart.nl/over-mijn-lijk/BNN_101377632/episode

onder het 'kopje’ Overzicht (links op het scherm) zie je 'De Reünie’ staan en als je daar op klikt kun je alle voorgaande seizoenen kiezen

Meer info over het programma kun je vinden via:

https://www.bnnvara.nl/overmijnlijk

 

Ik zit momenteel ook in een euthanasie traject. Ik ben niet zeker of dat iets is wat ik wil. Maar aangezien daar ook weer veel tijd overheen gaat heb ik liever duidelijkheid of ik daar voor in aanmerking kan komen en dat ik dat dus nog als mogelijkheid heb als ik zou willen.

ik herken het uit de serie…. zoveel dingen waar je op onze leeftijd normaal gesproken niet over na zou moeten denken komen nu ineens op je pad. Best confronterend allemaal, maar toch kan het soms helpen om er wel over na te denken, maar iedereen moet daar een eigen keuze in maken. Het is net wat jij ook al zegt. Informatie inwinnen en kijken wat er mogelijk is en wat de impact is en of de 'voordelen’ groter zijn dan de 'nadelen’ om ergens voor te kiezen. Het klinkt best zakelijk zoals ik het zeg, maar is best emotioneel natuurlijk allemaal. Ik wens je sterkte met alles en hopelijk heb je genoeg mensen die dicht bij jou staan en er voor je zijn en daarnaast probeer ik en wat ik hier lees ook anderen hier op het forum te helpen of vragen te beantwoorden. Wij zijn natuurlijk geen pro's, maar we doen ons best met wat binnen onze mogelijkheden ligt.

Als je iets kwijt wilt kun je het altijd posten en natuurlijk bepaal jij waar je het wel en waar je het niet over wilt hebben…..

 

En wat mooi wat je schreef over wat je geleerd had van je broer over muziek. Ik kan me daar zeker wel iets bij voorstellen :)

mijn 'broers’ zijn idd geweldig. Ik ben eigenlijk hun pleegbroer en ik woon nu 3-4 jaar bij ze. Via hen ben ik ook aan deze serie gekomen. Ze staan altijd voor me klaar.

Ze hebben me geleerd om (ook al is een liedje ergens anders voor geschreven/bedoeld, dat je het toch je eigen betekenis kan geven. Dat kan door sommige stukjes tekst of de melodie die je raakt of het gevoel dat een liedje bij je opwekt of al was het alleen maar de herinnering aan een mooi moment waarop je het liedje hoorde…..

Zij hebben mij ook geleerd om positief te denken of iig in situaties die niet zo fijn zijn nog hoop te houden/ te genieten van dingen die nog wel kunnen…..Als ik bijvoorbeeld in die serie Kiki blij zag als haar vriendinnen genoten als ze iets samen deden, dan dacht ik wel eens, als Kiki van dat soort momenten kan genieten, wat zit ik dan soms te mokken als iets een beetje tegen zit.

 

Thanks voor het liedje en quote weer. Erg nice!

you're welcome

ik vind het mooi als zoiets kleins iets goeds met jou doet en dat je het benoemt/uitspreekt

Ik denk dat jouw familie en vrienden het met jou treffen hoe jij met alles omgaat. Zeggen wat je voelt en wat er door je gedachten gaat is goed en mooi om te weten/horen. Het is niet altijd makkelijk om het erover te hebben, dus geef je grenzen aan

 

Ohjaaa en even een vraagje aan jullie: hoe doen jullie dat met text quoten? klikken jullie gewoon op quote en dan verwijderen jullie hele stukken of wat? Ik vind het echt veel werk namelijk.

in het kort is het zo simpel  als je schrijft….hieronder iets meer uitleg

 langere reacties schrijf ik sws op de laptop

ik ga naar het 'Reageer’ tekstvlak en typ 'hoi’ of een witregel, want als ik gelijk quote heb ik soms ruzie met de quote als ik er later nog iets boven wil typen haha. Soms vervormt alles en komen letters of stukken tekst op vreemde plekken te staan…dus eerst een witregel of iets typen

dan 'quote’ ik een hele reactie die ik wil beantwoorden

stukjes tekst waar ik niet op wil reageren of die te lang zijn kort ik in/gooi ik weg. Soms zet ik …..(puntjes) voor en na een stukje tekst….. om aan te geven dat het een gedeelte van een langere tekst is waar ik op reageer

en dan de grote truc om de hele quote in stukjes te knippen:

Ik quote maar 1 keer en knip de quote door elke keer aan het eind van een stukje tekst waar ik op wil reageren (meestal is dat het einde van een zin) te gaan staan met de cursor en dan gewoon 2 x op de Enter toets te klikken

Als het goed is wordt de quote dan in 2 stukken geknipt met een witregel ertussen. Op die witregel kun je jouw antwoord typen. Daaronder staat dan het restant van de hele quote die automatisch ook begint met jaivy schreef: bijvoorbeeld. Mocht dat niet gebeuren en zie je alleen een witregel en niet jaivy schreef: eronder staan, zet dan je cursor op de witregel en klik 2 x op de Enter toets. Nu moet het goed zijn en kun je de rest verder in stukjes knippen of resterende tekst selecteren en weggooien als je er niet iets over wilt schrijven.

Om de quotes niet te lang te maken haal ik vaak de quote van de vorige schrijver uit de quote. Klinkt ingewikkeld, maar zoals je hierboven ziet heb ik overal mijn naam weggehaald met dat stukje tekst waar jij op had gereageerd. Je ziet in mijn quote dus meestal alleen het stukje tekst uit jouw reactie staan. Soms is het duidelijker om een klein stukje van mijn eigen quote te laten staan, zoals ik gedaan heb hierboven bij beantwoording van over welke serie ik het heb.

Het gedeelte van de quote waar mijn naam in staat kan ik makkelijk weggooien door in het tekstvlak te klikken. Er komt een blauw kader omheen te staan en als je dan op Delete klikt is dat vlak foetsie.

Mooi toch.

Succes ermee.

Oh ja, nog één dingetje. Tijdens het typen van mijn reactie doe ik regelmatig even CTRL-A (alles selecteren) en dan gelijk erachteraan CTRL-C om alles wat ik getypt heb te kopiëren en dat plak ik dan met CTRL-V in een Word documentje en dat bewaar ik. Mocht er tijdens het typen iets mis gaan dan heb ik het (grootste gedeelte van wat ik getypt heb) nog en kan ik het weer terug plakken in het tekstvlak..

 

Dat was 'm voor nu en tot de volgende 😉

 

Gr. MickeyMouse

 

 

Reageer