Vraag

Altijd bang voor ruzie

  • 3 January 2018
  • 2 reacties
  • 127 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Lieve forummers,

Ik zit met een probleem. Ik hoop dat ik het duidelijk kan uitleggen, ik vind het namelijk heel lastig om een duidelijk beeld te vormen.
Thuis loop ik de hele dag op mijn tenen. Hiermee bedoel ik dat ik nooit kan weten wanneer ik iets verkeerd doe of wanneer/waarom ik ruzie krijg. Soms hoef ik niet eens wat verkeerd te doen en dan kom ik in een ruzie met klappen en/of scheldpartijen terecht. Bijv. een recente ruzie; ik zat aan een po voor school te werken op de computer. Terwijl ik aan het typen was, moest ik tegelijk iets opruimen en ik raakte in gevecht met mijn vader. De woorden die hij schreeuwt en roept vind ik vele malen erger. Ik snap niet hoe je sommige dingen over je eigen dochter kan denken.
Dit gebeurd al een aantal jaar. Mijn moeder doet er alles aan om haar huwelijk te behouden. Mijn moeder is gelukkig wel in de jaren steeds meer in gedachten gaan veranderen. Ze staat steeds vaker achter mij. Ze vindt het nu verschrikkelijk hoe mijn vader tegen me doet, maar ze zal er nooit wat aan doen. Eigenlijk probeert ze er zelf wel wat aan te doen, maar dit lukt niet. Ze kan dit niet in haar eentje of met de andere gezinsleden (mijn broertje en mij) lukken om mijn vader te veranderen.
Vier jaar geleden heb ik hulp proberen te zoeken via de school. Toen mijn ouders hierachter kwamen is het heel erg uit de hand gelopen en het heeft niets opgeleverd.
Drie jaar geleden probeerde ik nog steeds hulp te zoeken en ik praatte met een maatschappelijkwerker op school. Als het thuis uit de hand liep ging ik ook weleens naar mijn tante toe, zij was ook maatschappelijkwerkster. De maatschappelijk werker op school en mijn tante waren dus collega’s. De msw op school besprak weleens dingen met mijn tante totdat mijn ouders hierachter kwamen. Ze verbraken het contact met mijn tante, wat me tot de dag toe nog steeds pijn doet. Ik heb sinds toen geen contact meer met haar. Er is hierover op school nog erg gedoe geweest, maar dat is niet relevant. Dit heeft ook niets opgeleverd.
Ik wil hiermee uitleggen dat hulp voor thuis zoeken geen optie is; het verergerd de situatie en ik ben nu 17, dus voor hulp thuis is het toch al laat (als ik volgend jaar 18 word)

Sorry voor het heeeele lange verhaal, ik moest het even kwijt.
Het punt is: Ik loop thuis de hele dag op mijn tenen. Ik weet niet wat ik goed of fout doe. Ik kan om niks ruzie krijgen, maar de volgende keer ligt mijn vaders grens veel hoger. Mijn vader wordt zo boos dat hij kan slaan of mij helemaal in de grond te trappen. Door constant ‘alert’ te zijn, raak ik zo vermoeid en somber. Wat kan ik hiermee doen?

Heeel erg bedankt als je dit gelezen hebt!

Liefsss xx

2 reacties

Hey Siese,

Wat een ongelofelijk nare situatie.
Ik begrijp dat je na deze slechte ervaringen met hulp denkt dat het niet werkt, maar ik denk dat het nog een kans geven om hulp te zoeken toch goed zou zijn. Aangezien wat je vader doet mishandeling is, kun je denk ik het beste bellen naar Veilig Thuis, een instantie die samen met jou naar een oplossing kunnen zoeken, je kunt aan hen ook je eerdere ervaringen voorleggen, zodat ze kunnen kijken wat mogelijk wel zou werken in jouw situatie. Veilig Thuis 0800 2000. Ik hoop dat het je zal helpen en dat je het een kans wil geven. Heel veel sterkte!

Groetjes EstherXXX
Beste Esther,
Bedankt voor je reactie en super lief dat je mee denk!
Ik ben een paar keer bijna in aanmerking geweest met Veilig Thuis. Goed idee van je om te vertellen wat er al eerder is gebeurd qua slechte evaringen met hulp zoeken. Ik ga me zeker even laten informeren over de handelingswijze die zij toepassen. Ik wil namelijk het ergste voorkomen. Dit zou namelijk tot meer problemen kunnen leiden, maar dat ligt aan hoe ze de situatie aanpakken. Dankjewel!
Ik vind het wel heel lastig om de situatie duidelijk te maken, omdat er ook veel momenten zijn dat het wel goed gaat hier. Zoals ik al zei, mijn vader is erg onvoorspelbaar dus de ene keer kan hij aardig doen en de andere keer is hij om niks echt razend. Mijn mentor zegt dat ik zo snel mogelijk mijn diploma moet halen, en dat ik daarna op kamers kan. Ze durft namelijk niks tegen te doen na al dat gedoe, want ze wil de situatie niet verergeren
Als ik alles uitleg, tegen mensen die er meer ervaring mee hebben van veilig thuis, komt het denk ik wel goed. Bedankt voor je reactie!

Liefss xx

Reageer