Advies over psycholoog en veilig thuis

  • 2 May 2024
  • 4 reacties
  • 90 Bekeken

Badge

Ik loop nu alweer meer dan een jaar bij een psycholoog (nadat het de vorige keer 5/6 jaar geleden niet goed is afgelopen omdat ik mezelf er onderuit heb gepraat).

Ze wouden een aantal onderzoeken ‘afnemen’ (IQ en ontwikkelingsstoornis ogend op autisme) maar voor het ontwikkelingsonderzoek wouden ze mijn ouders ook betrokken hebben want dat moét gewoon voor dat onderzoek. 

Ik heb niet echt de beste band met mijn ouders, en bovendien zijn we allemaal niet gewend om te praten over hoe het gaat o.i.d. (worden kwaad als ik moet huilen na een discussie, vinden dat ik me aanstel etc.) en mijn ouders zijn dus ook van niks op de hoogte qua mentale staat, trauma’s (zedenzaken) etc.  omdat ze er geen interesse in tonen en het vanuit mij ‘dan ook niet hoeft’. 

Ondanks dat beiden ouders bij zowel mijn psycholoog als systeemtherapeut aangeven dat ze wél betrokken willen zijn laten ze hier niks van zien: het heeft 6 maanden geduurd voor ze op het eerst op gesprek gingen met mijn psycholoog, ze reageren weken en zelfs maanden niet op mails van mijn psycholoog en zouden niet eens voor 2 uurtjes vrijvragen van het werk om op gesprek te gaan ‘want dat is niet mogelijk’ terwijl dat heel makkelijk gefixt is. 

Ik word hierdoor alleen maar bevestigd in mijn gevoel dat het hun niks boeit, en mijn psycholoog begint er ook zat van te worden. Vorige week begon ze erover dat ze als we nu wéer niet tot een afspraak zouden komen met mijn ouders dat ze dan toch wel dicht op het punt zit om een melding te maken bij Veilig Thuis omdat zij dit ziet als verwaarlozing en ze vindt dat dit niet langer door kan gaan. 

Nu vind ik Veilig Thuis meteen heel ‘zwaar klinken’ om het zo maar even te zeggen. Maar wat zou Veilig Thuis in zo’n situatie doen? Zou het überhaupt serieus worden genomen (kijkend naar dat er geen geweld o.i.d. is)?  Heeft iemand ervaring met Veilig Thuis?


4 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Hii!

Rottige situatie idd.. Ik heb zelf geen ervaring met veiligthuis dus kan je daar niks over vertellen. Kan je niet met je psycholoog praten over wat veiligthuis is en wat ze met jouw situatie zouden doen? Ik denk dat je psycholoog wel meer ervaring heeft daarmee en ze kan je vast meer vertellen over wat er gaat gebeuren als ze veiligthuis gaan inschakelen en ze kan je hopelijk gerust stellen. Je kan ook altijd een keer kijken op hun site (https://veiligthuis.nl/) voor info.

Sterkte en liefs van ItsJustMe <3

Badge

Hii!

Rottige situatie idd.. Ik heb zelf geen ervaring met veiligthuis dus kan je daar niks over vertellen. Kan je niet met je psycholoog praten over wat veiligthuis is en wat ze met jouw situatie zouden doen? Ik denk dat je psycholoog wel meer ervaring heeft daarmee en ze kan je vast meer vertellen over wat er gaat gebeuren als ze veiligthuis gaan inschakelen en ze kan je hopelijk gerust stellen. Je kan ook altijd een keer kijken op hun site (https://veiligthuis.nl/) voor info.

Sterkte en liefs van ItsJustMe <3

 

Zodra zij er weer over begint zou ik wel kunnen vragen wat ze zouden doen maar wil het er nu niet over hebben want misschien is ze het vergeten en dan is het niet handig als ik er weer over begint. 

Op hun site had ik inderdaad al gekeken maar kon zo over het algemeen niet veel vinden, bovendien gaat het meestal over zowel verbaal als fysiek geweld en dat is hier niet per se de situatie dus dat maakt het ook al lastig om zoiets op tr zoeken. 

Thankyou <3.

Reputatie 7
Badge +13

Je kunt (volgensmij) chatten bij veilig thuis. Dan kun je vragen wat er dan gebeurt.

Groetjes mij @Anoniemxv 

Hmmm vind verwaarlozing wel meteen een groot woord beetje raar van jou psycholoog om het zo tegen jou je zeggen.

Doen jou ouders verder buiten dit wel dingen met jou of interesseerd niks ze wat met jou te maken heeft?

Reageer