Skip to main content
Vraag

zoutverslaving

• April 3, 2025
  • 4 reacties
  • 170 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Hii ik ben een meisje van 15 en ik heb al heel lang een zoutverslaving, ik rook ook al een tijdje sigaretten en ik vape veel want dat is heel makkelijk om te doen thuis in mijn kamer. Mijn oom zei dat het waarschijnlijk door veel stress komt maar ik ben al in therapie geweest en alles maar niks helpt. ik wou even weten of meer mensen veel zout eten als ze stress hebben, want ik lees overal dat het heel slecht is voor je en ik probeer al te stoppen met roken, maar ik kan niet stoppen met zout eten. Het is op één of andere manier moeilijker om te stoppen met zout eten dan te stoppen met roken.

Herkent iemand die hetzelfde heeft als mij? Zo ja wat doen jij eraan?

4 reacties

May00
Forum|alt.badge.img+2
  • Weet de weg
  • April 4, 2025

Hey ik ben ook 15 ik heb ander soort verslaving maar denk dat het hetzelfde werkt. Ik vind het ook heel lastig te stoppen . Ik probeer te praten met mensen en afleiding te zoeken

wat mss in jou geval helpt is alles wat zout is uit de buurt te houden .

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • April 5, 2025

Hii Dankje! Ik ga het proberen

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 2, 2025

Hey ​@BugsBunny! Het is helemaal begrijpelijk dat je het lastig vindt om te stoppen met zout eten, vooral als je stress hebt. Veel mensen herkennen dat ze door stress meer zin krijgen in zout, omdat het troost kan bieden en je lijf eraan gewend raakt. Zout zit ook in heel veel dingen, dus het is moeilijker om er helemaal mee te stoppen dan bijvoorbeeld met roken. Wat vaak helpt, is eerst bewust worden van wanneer en waarom je naar zout grijpt, bijvoorbeeld door op te schrijven wat er aan voorafgaat. Probeer daarnaast gezondere alternatieven te vinden, zoals ongezouten noten of fruit, en zorg dat je regelmatig eet zodat je niet té veel honger krijgt. Blijf ook werken aan het verminderen van je stress, bijvoorbeeld met ademhalingsoefeningen, sporten of een hobby. Soms kan professionele hulp van een diëtist of therapeut ook helpen om betere eetgewoontes te ontwikkelen. Je bent zeker niet de enige die dit ervaart, en het is oké dat het tijd kost om te veranderen. 

xx liefs Wolf 🐺

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • October 17, 2025

Dankje wel Wolf :) het gaat al een stuk beter qua zout eten en roken ik ben gestopt met roken en het zout eten eet ik alleen nog als het al in het voedsel zit :) ik ben ook op turnen gegaan en merk dat mijn conditie al een stuk beter word