Skip to main content
Vraag

zelfbeschadiging hulp nodig

• January 6, 2026
  • 4 reacties
  • 203 Bekeken

Forum|alt.badge.img

hey, ik ben een meisje van 13 en ik zit in de tweede. Ik doe mezelf pijn op mn onderarm. Ik doe het als ik stress heb, dit kan of door school zijn maar ik doe het vooral als ik in sociaal stressende situaties zit. Ik weet niet zo goed wat ik moet want ik heb niet echt iemand waar ik naar toe kan gaan. Ik wil niet dat mijn ouders het weten, mn vrienden zitten er niet op te wachten, de jeugd verpleegkundige is onbereikbaar, ik vertrouw mijn mentor niet en ik heb geen andere leraar waar ik het gevoel heb dat ik dit kan delen. Ik weet niet goed wat ik moet doen en zelfbeschadiging wordt steeds erger en vaker. Heeft iemand advies?

4 reacties

Boterbloempjee
Forum|alt.badge.img+10

Hi ​@ikvoerlievermijnnaamnietin ,

Jeetje wat naar zeg.  Ik snap dat het lastig is hoor, maar zou je het toch aan een vriend of vriendin willen zeggen al is het maar een beetje? Je bepaald natuurlijk zelf wat je zegt, maar zo kun je in ieder geval een beetje gesteund worden en als het je vrienden zijn denk ik dat ze er graag voor je willlen zijn ookal is het heftig.  Heb je wel hobby's of andere dingen die je fijn vind op een positieve manier? Als het erger wordt zou je kunnen proberen om bijvoorbeeld  je gedachten op te schrijven, een propje van papier maken/ verscheuren, een elastiekje om je pols doen en die laten knappen, een ijsblokje in je mond doen, ik snap dat het raar klinkt, maar het kan werken om de drang te verminderen.  Ik hoop dat je hier iets aan hebt en het snel wát beter gaat.  Dat ben je echt waard ♥️

Groetjes 🙂

DKTBo
Forum|alt.badge.img
  • De Kindertelefoon
  • January 7, 2026

Hoi ​@ikvoerlievermijnnaamnietin,

Weet dat je over alles kan praten bij de Kindertelefoon, ook dit onderwerp is bespreekbaar bij ons. Deze kun je bellen of chatten zodat je anoniem kan praten of chatten met een vrijwilliger. https://www.kindertelefoon.nl

Groet, DKTBo

• January 9, 2026

Hoi, 

Ik ben 12, wel jonger dan jou maar voordat je denkt om jezelf pijn te doen, denk aan all die familie's die over je zorgt en boeit. Bijvoorbeeld je moeder, vader (broer of zus als je het hebt) nichten, nefen opa's en oma's en miss je huisdieren. Hun kunnen niet leven zonder je maar ik snap ook een beetje waarom je het niet tegen je ouders wilt zeggen, want bijv. elke keer als ik bijvoorbeeld gepest wordt ofzo gaat me moeder zeggen dat ik me mond moet opentrekken en als ik zeg dat ik het doe, gaat ze me niet verder helpen of de school bellen want ze wilt dat ik alles "zelfstandig" doe. Maar er zijn andere vrienden/vriendinnen die zo blij zijn om je te hebben als vriend/vriendin. En als hun te horen krijgen dat je niet meer in deze wereld bent of jezelf pijn doet, dan worden heel erg verdrietig, maar ook al je denkt van "niemand boeit het over mij en iedereen haat mij" herinner wel dat er andere mensen bestaan die je steunen, bijvoorbeeld de mensen die bij je topic hen gereageerd of andere mensen.

Ik hoop dat je een fijne dag/avond heb en ik wens je veel succes.

Wolfieee
Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • February 13, 2026

Hoi!! Ik heb dit zelf ook gedaan en soms nu ook nog helaas hier wat dingen die voor mij helpen:  als je een make up doosje hebt of iets anders kan je daar in gaan snijden 

( deel van de tekst verwijderd door De Kindertelefoon vanwege regel 6, het omschrijven van manieren om jezelf pijn te doen kan triggerend zijn voor anderen )