Skip to main content
Vraag

willen vlauwvallen

• January 4, 2026
  • 4 reacties
  • 121 Bekeken

Ik ben 14 en ik wil graag flauwvallen maar ik weet niet of het veilig is en ik probeer het te simuleren maar dat voelt niet hetzelfde. Daarom probeer ik soms expres flauw te vallen voor het gevoel.

4 reacties

Robin59
Forum|alt.badge.img+2
  • De Kindertelefoon
  • January 4, 2026

Hoi ​@Dedomesrikxxx15,

Een gevoel of behoefte hebben is altijd iets waar je over mag praten op dit het forum.  Alleen is het niet altijd veilig of gezond voor ons lichaam om die behoefte ook uit te voeren.  In het geval van flauwvallen en dit ook expres stimuleren en simuleren, kan het namelijk gevaarlijk zijn.

Op het moment dat je flauw valt is er namelijk een tekort aan zuurstofrijk bloed wat naar je hersenen gaat. Doordat je flauwvalt kan je lichaam weer makkelijker proberen om bloed met zuurstof naar je hersenen te pompen. Dat is namelijk voor je lichaam makkelijker als deze horizontaal (liggend)  in plaats van verticaal (staand). Het opwekken, uitlokken of stimuleren van flauwvallen kan zorgen dat er voor langere tijd te weinig zuurstof bij je hersenen komt. Al vanaf 3 minuten zonder voldoende zuurstof naar je brein, kan dit leiden tot hersenschade. Na 10 minuten is je brein niet meer te redden en ben je hersendood.

In alle situaties wordt het afgeraden om je hersenen van te weinig zuurstof te voorzien. Dit is hoe dan ook gevaarlijk.

Het lijkt ons ingewikkeld om wel een behoefte te hebben naar willen flauwvallen, die tegelijkertijd afgeraden wordt voor je eigen veiligheid. Onthoud dat je er niet alleen voor staat. Mocht je erover willen praten, dan kan dit met de Kindertelefoon. We zijn elke dag van 11:00 tot 21.00 uur beschikbaar voor bellen (0800-0432) of chatten. Bij ons kan jij anoniem je verhaal delen en/of een van onze vrijwilligers kan met je meedenken, over hoe jij jouw situatie kan veranderen. Nogmaals heel goed van je dat je dit vertelt.

Groetjes,

Robin59 (de Kindertelefoon)

Bronnen: 

https://hartenvaatcentrum.mumc.nl/syncope-flauwvallen

https://www.hersenstichting.nl/hersenaandoeningen/hersenschade-door-te-weinig-zuurstof/

Dailyrantgirl13
Forum|alt.badge.img

hi! ik ben ooit flauwgevallen, en het voelt eignlijk als een soort in slaap vallen, dus in een oogblink ben je al weer wakker 

Boterbloempjee
Forum|alt.badge.img+10

Hi,

Ik zou niet proberen flauw te vallen! Ik snap dat je misschien benieuwd bent, maar flauw vallen is niet goed en kan gevaarlijk zijn als je het bewust probeert.  Ik ben al meerdere keren flauw gevallen en dat is niet fijn kan ik zeggen. 

PietPirat
Forum|alt.badge.img+4
  • Praat goed mee
  • January 6, 2026

Hai,

Ik ben een keer flauwgevallen en ik begrijp wel wat je bedoelt. Het heeft wel iets ontspannend ofzo. Maar ​@Robin59 van de Kindertelefoon heeft wel gelijk: flauwvallen is een soort van noodmiddel van je lichaam om je hersenen niet te beschadigen, dat proberen te veroorzaken betekend dus dat je in feite je hersenen probeert te beschadigen. Dus doe het alsjeblieft niet.